Annons:
Etiketttarotlekens-bilder-färger-symboler
Läst 6538 ggr
[GunillaR]
2011-10-03 14:41

Stora Arkanan - Bilderna

Här öppnar vi en tråd där vi kan prata om bilderna i Stora Arkanan. Om det finns något speciellt kort som vi upplevt något utav i själva bilden, eller om bilden påverkar oss på något speciellt sätt, antingen positivt eller negativt.

Trådar med Lilla Arkanan kommer även att läggas upp.

Bifoga gärna en bild på kortet, så att vi andra också kan få ta del av det Flört

Annons:
Isa56
2011-10-03 18:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Narren mediterade jag över en gång. Då blev det så här:

Efter en massa försök att meditera över "Narren" har jag äntligen fått "kontakt" med honom. Har suttit ofta och tittat på honom, och funderat. Det första jag ser är en man som verkar uttråkad, han väntar på något. Jag går in i kortet och jag är ute i en mörk, varm rymd till vänster, under mig och rakt fram, bara mörker, med några små ljusglimtar långt borta. När jag kommer in lägger Narren undan sina jongleringssaker. Han går åt höger och där, (mitt ute i rymden?) går en grusväg med en gammal stenmur. Vägen leder in till en liten by. Han tittar på mig och skrattar lite utmanande, preis som han säger "Kom då, följ mig" Han sätter sig lugnt på muren. tittar lite på ibland och jag känner att skrattar lite åt mig. Samtidigt utmanar han mig. Vågar jag följa med honom in i byn och utforska den. Jag står kvar en stund och känner mig lätt förvirrad. Jag hade förväntat mig något helt annat än en utmaning att utforska mitt inre som jag känner att byn representerar. Jag snubblar ut från kortet och kvar dröjer sig känslan av hans gäckande skratt och fråga Vågar du följa med mig, litar du på mig?

För mig representerar kortet nya möjligheter, nya utmaningar. Kanske byte av jobb, ny bostad eller annan förändring. OM jag vågar ta utmaningen.

Det blev inte alls vad jag hade väntat mig av den här meditationen.Flört

Resultatet har blivit att jag idag försöker lyssna mer till mig själv än andra, och inte vara så godtrogen, utan se mer till det som känns rätt för mig själv.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

liawilson
2011-10-03 22:41
#2

Jag har en fråga om överteprestinnan, vad handlar det om när hon dyker upp i tolkningarna?

*Kärlek & lycka*

Skogshumblan
2011-10-03 22:56
#3

Lia, hon kommer senare. :)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Skogshumblan
2011-10-03 22:58
#4

För mig är narren ett oerhört dubbelt kort, ett kort jag kämpar med var gång det kommer. För mig klingar den naivitet, aningslöshet och lättsamhet narren har allt för nära mig själv och den jag inte vill vara… Samtidigt är ju narren ett gott kort för det visar att man kan ha gott att vänta framför sig…

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[GunillaR]
2011-10-04 11:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

0 - Narren

För mig känns alltid detta kort som en slags befrielse, att man kan våga sig på att "slänga sig rakt ut" för hur man än landar så är det bara att gå vidare.

Jag kan också känna en lockelse precis som Isa skriver, att "kom med mig" .

För mig är Narren också ett kort som säger "här börjar din vandring".

Denna bilden tycker jag är väldigt talande. Från Gills Tarot

rebida
2011-10-04 12:43
#6

Trevlig trådGlad

Jag är ju ingen expert på dettta men jag har nästan alltid sett kortet som att något glatt väntar, något man är uppspelt över. Han är helt klart lite oförsiktig, och tänker inte så mycket på för och nackdelar med vad som ska komma. Han slänger sig in i det utan att tänka sig för men enligt mig kan det ibland vara bra. Hunden ser jag ibland som en varning men oftast som en glad hund som hoppar upp mot husse av glad och ren energi.

Jag använder mig av tarotleken Rider-Waite.

Annons:
Skogshumblan
2011-10-04 12:52
#7

rebida, gillar din tolkning av korten, tycker du får till det fint!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

rebida
2011-10-04 13:24
#8

Åh, får jag. Jag tackar så mycket Skogshumblan.

Amandla
2011-10-04 13:30
#9

Jag känner tillit med Narren. Om det nu är för att han inte begriper bättre än att vara orädd eller att han lärt sig att lita på att allt ordnar sig… Han tror sig om att klara allt, han analyserar aldrig utan kör på i full förvissning om att han gör sitt bästa, sen får det gå som det går.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[sagamar76]
2014-01-31 20:25
#10

Jag har en narr-vänskap i mitt liv. Allting är skoj, glädje, utomjordisk lycka i fantasi och tankar, kunna experimentera sina tankar/ inte bryr sig inte om världen runt om kring. Ingen tvivel, ingen negativitet, bara tillit där allting är möjligt.

Tarotstollan
2014-01-31 22:15
#11

Välkommen hit Sagamar76.

Vi har gått igenom alla kort i Stora Arkan i nyare trådar och kommenterat dem. Du är mer än välkommen in där och skriva vad du tycker om korten. Ju fler som skriver desto roligare.👍
Här är länken till Narren:
http://tarot.ifokus.se/discussions/51388ad9ce12c44a37005cc6-stora-arkanan0-narren
Sen kan du söka under Stora Arkanan - "och så kortets namn", det borde funka. Vi har gått igenom hela Stora Arkanan hittills och om det blir en fortsättning får vi se så småningom.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Aaryan
2014-02-04 21:19
#12

Jag tycker narren, bara står för glädje och lycka. En rolig period som väntar helt enkelt. Förutsatt att kortet kommer upp åt rätt håll.

Upp till toppen
Annons: