Det var verkligen längesedan jag var aktiv på forumet och jag har även haft en paus från tarotkorten men har längtat efter dem.
Jag har funderat på det här med att spå med vanlig kortlek och skulle vilja lära mig det men blir både förvirrad och konfunderad av, vad jag upplever som, motsägelsefull information om hur det går till, iallafall om man utgår från att det har samma eller liknande grund som tarot. Rent spontant känner jag att jag vill behålla 2, 3,4 och 5:orna eftersom de ingår i lilla arkanan. Varför är de valörerna bortplockade månntro? Jag tycker också att det känns mer logiskt att ruter motsvarar stavar och klöver representerar pentagram. Det skulle vara intressant att höra era tankar och åsikter om det.
Jag började kolla upp det här igår så jag har ingen erfarenhet av eller kunskap om denna spådomskonst men skall man gå efter de knapphändiga betydelser jag hittills har hittat på nätet och som verkar baseras på historisk och traditionell spådomskonst med spelkort upplever jag att den metoden endast har lösa likheter med lilla arkanan och att spelkort tycks ha mer specifika, "standardiserade" betydelser än tarotkort som lämnar större utrymme för tolkning.
Så frågan är om jag skall se spelkorten som en egen spådomskonst och lära mig den klassiska "Sibyllemetoden", vilket jag gärna gör eller skapa en egen variant som baseras på tarottolkning? Eller för all del, både och.
Tacksam för input och hjälp!