Annons:
Etikettövriga-redskap-metoder
Läst 13542 ggr
Zynell
2011-06-23 16:01

Spå i vanliga kort.

Jag blev lite nyfiken på att spå i vanliga kort - dvs ruter, hjärter, spader och klöver-kort. Upptäckte att det verkar vara bra mycket svårare än Tarot. När jag var hos en spådam för ca 2 år sedan så använde hon just vanliga kort och det var verkligen chockerande hur träffsäker hon var. Har nog berättat lite om mitt möte med henne här på Tarot.

Så jag tänkte bara kolla om någon här använder vanliga kort eller har använt för att spå med? Är det bättre eller sämre än Tarot? Vet ni någon bra hemsida där man kan läsa mer? Skrattande

Annons:
Skogshumblan
2011-06-23 16:48
#1

Ja kolla på twice. Se eller googla spå i vanliga kort. Om ett litet ta kommer en artikel om olika sätt att spå där bland annat vanliga kort finns med. Inte så ingående men lite.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Zynell
2011-06-23 16:55
#2

Har kollat in den sidan, men är det en seriös sida? Känns lite si så där. Tungan ute

Skogshumblan
2011-06-23 17:11
#3

Både ja och nej. Jag tycker den del som handlar om tarot/ spå i kort är helt ok. I grova dra kan man säga att en vanlig kortlek motsvarar den lilla Arkannan i Tarot och vet man vilka tarotsviter som motsvarar spelkortens är det inte svårt att spå om man kan vad lilla arkannans kort säger. Har du gått en tarotkurs så ta fram dina papper och kolla där:)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[GunillaR]
2011-06-23 17:20
#4

Se här vad man kan hitta på tarotsajten Flört

Jag har använt de vanliga korten i många år, men gick över till tarotkort när jag "blev drabbad" i mitten av 90-talet.

Zynell
2011-06-23 17:24
#5

Jag kan tycka att de vanliga korten är bökigare än Tarot. Vet inte varför. Tungan ute Twice har ju mycket information om allt möjligt inom att spå, vilket är intressant, men jag tar det lite med nypa salt.

Gunilla. Den länken fungerar inte.

[GunillaR]
2011-06-23 17:30
#6

Denna länk ska fungera, jag har puttat fram artikel som av någon anledning inte blev publicerad.

Annons:
Zynell
2011-06-23 18:20
#7

Nu har jag kollat upp kortens betydelse lite och blir lite förundrad över varför det är så olika? Vilken stämmer?

Till exempel ruter kung så skriver du - vänskap, redlighet, trohet.

Medan twice (som jag tar lite 50/50) skriver att det handlar om en ljus, blond man som är envis och intelligent.

Jag har lärt mig just att de klädda kläderna ska representera olika personer.

Sådant här är verkligen förvirrande när det står så olika. Det är likadant med tarotkorten. Till slut vet man varken ut eller in, vilket gör inlärningen bara komplicerad.

Hur löser ni sådana saker?

Skogshumblan
2011-06-23 18:48
#8

Jag går på det som allmänt sett kallas " folket" både i Tarot och när jag spår i vanliga kort. De kan du hitta antingen i Gillas info om tarotkortens betydelse eller på andra tarotsajter. Jag har två "tarotare" jag valt att hålla mig till och det är Gilla och Ylva Trollstierna. Det är svårt att veta vem man ska lita på och vad man ska gå på men om du börjar läsa lite böcker och på nätet så hittar du rätt fort att de flesta kanske skriver samma sak och då får man lita på det.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[GunillaR]
2011-06-23 19:39
#9

Mina uppgifter om spelkortens betydelser har jag hämtat ifrån böcker. Dessutom fick jag med mig i arv en del av min mor, som i sin tur hade fått av mormor. För väldigt längesedan lånade jag en bok som heter Sibyllans Hemligheter som jag lånade på biblioteket, där det stod en hel del av spelkortens betydelse och olika läggningar.

Jag tar inget ansvar för den andra sajten, vet inte vem som ligger bakom denna.

Nu är det ju så både i tarotens värld som i spelkortens värld att det finns en grundbetydelse och med denna i botten så får man med hjälp av sin intuition göra en tolkning av det man får till sig.

LightAndShadow
2015-12-22 12:41
#10

Det var verkligen längesedan jag var aktiv på forumet och jag har även haft en paus från tarotkorten men har längtat efter dem.

 Jag har funderat på det här med att spå med vanlig kortlek och skulle vilja lära mig det men blir både förvirrad och konfunderad av, vad jag upplever som, motsägelsefull information om hur det går till,  iallafall om man utgår från att det har samma eller liknande grund som Tarot. Rent spontant känner jag att jag vill  behålla 2, 3,4 och 5:orna eftersom de ingår i lilla arkanan.  Varför är de valörerna bortplockade månntro? Jag tycker också att det känns mer logiskt att ruter motsvarar stavar och klöver representerar pentagram. Det skulle vara intressant att höra era tankar och åsikter om det.

Jag började kolla upp det här igår så jag har ingen erfarenhet av eller kunskap  om denna spådomskonst men skall man gå efter de knapphändiga betydelser jag hittills har hittat på nätet och som verkar baseras på historisk och traditionell spådomskonst med spelkort upplever jag att den metoden endast har lösa likheter med lilla arkanan och att spelkort tycks ha mer specifika, "standardiserade" betydelser än tarotkort som lämnar större utrymme för tolkning.

Så frågan är om jag skall se spelkorten som en egen spådomskonst och lära mig den klassiska "Sibyllemetoden", vilket jag gärna gör eller skapa en egen variant som baseras på tarottolkning? Eller för all del, både och. 

Tacksam för input och hjälp!

Skogshumblan
2015-12-22 16:21
#11

Hej. Kul att du hittat tillbaka hit in igen. Jag tänker att man gör som känns bäst för en själv. Om jag spår i vanliga spelkort utgår jag från vilken svit i Tarot som motsvarar vilken i spelkort och följer numerologin rakt av i övrigt. Det gör jag då jag spår i Tarot. Jag har inte spått i vanliga spelkort på bra länge men blev lite sugen nu.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

LightAndShadow
2015-12-22 20:35
#12

Tack! Det är givande att vara här där det finns mycket kunskap, intresse, erfarenhet och trevliga medlemmar att fråga och diskutera med 🙂.

Ok, det låter som du tänker i liknande banor som jag angående upplägget att spå med spelkort vs Tarot. Fast jag har funderingar även kring vilken svit i Tarot som motsvarar vilken i spelkort.  Personligen tycker jag det känns mer logiskt eller vad jag skall kalla det att stavar motsvaras av ruter och pentagram av klöver som sagt (att hjärter motsvarar bägare och spader svärd känns naturligt även för mig). 

Fattar jag rätt om att du följer de riktlinjer jag har hittat på nätet som gör gällande att stavar motsvaras av klöver och pentagram av ruter? Vet inte om det spelar så stor roll om jag vänder på två av svitmotsvarigheterna  själv då det känns mer naturligt så eller om jag bara skall acceptera och lära in att de gängse reglerna är tvärtom?  F ö blir ju numerologin och innebörden samma så det kanske bara blir en visuell detalj sas? Hoppas det blir begripligt vad jag försöker förklara.

Skogshumblan
2015-12-22 20:42
#13

Jo jag tror jag förstår dig. Det jag lärt mig är att stavar är klöver och eld som element, bägare är hjärter och vatten som element, mynt/pentagram är ruter och har jord som element och sist är det svärd som är spader med luft som element.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
LightAndShadow
2015-12-23 07:36
#14

Ok, tack! Bättre att lära in det från början, ville bara vara säker på om det är den gängse uppfattningen och höra om någon annan reflekterat över svitmotsvarigheterna…Nu skall jag sluta tjata om det. 🤔🤐

"Jag har inte spått i vanliga spelkort på bra länge men blev lite sugen nu." Kul Skogshumblan.  Tar du fram spelkorten får du jättegärna dela med dig av någon tolkning och förklara, det vore lärorikt.

Skogshumblan
2015-12-23 08:16
#15

Du tjatar absolut inte. Det är bra att diskutera och tvingas tänka efter kring det manager och på så sätt utvecklas tycker jag. Jag brukar lägga vanliga stjärnor för Tarot oavsett vad jag lägger med. Oftast improviserar jag lite men vikande väl ta fram en lek var och kika lite på de första månaderna nästa år? Alla som vill är med.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

LightAndShadow
2015-12-23 08:58
#16

Javisst är det så. 

En fråga om de klädda korten, vilka jag tycker kan vara lite knepiga att tolka ibland. Om jag fattat det rätt motsvarar spelkortens knektar pagerna från tarotlekarna och isf saknas riddarna? 

 Jag antar att det enklaste är att utgå från numerologin och då blir ju knekt nummer 11. Ett annat sätt skulle kunna vara att knekten kan tolkas som en kombination av page och riddare, exempelvis som en ung person, rörelse och budskap/nyheter och/eller lägga till  egenskaper kortet refererar till?  (de klädda korten kan ju representera ganska mycket som att symbolisera frågeställaren, en person i frågeställarens liv eller egenskaper och det är väl den vidden som gör att korten ibland kan vara svåra att få kläm på. Ledtrådar kan vara var i läggningen de hamnar och i förhållande till tolkningens syfte/fråga. Fast ibland räcker informationen ändå inte till, upplever jag, och då har jag känt mig osäker på vad det klädda kortet egentligen vill säga och hur man skall tolka det. Och ibland är det väldigt uppenbart.  Jag vet att många med mig tycker de klädda korten kan vara svårtolkade) Och  sedan lägga till aspekter utifrån svit och placering i läggningen förstås. Funderingar kring det? 

Jag tror jag har någon oanvänd spelkortlek här hemma, ska kolla och försöka bidra till tråden och utmaningen med en mindre, kanske trekortsläggning.

Upp till toppen
Annons: