Annons:
Etiketttolkningar
Läst 8609 ggr
Mads
5/30/11, 7:18 PM

Tid i tarot ?

Undrar om ni vet om man kan läsa ut tid i tarotkorten när man gör en läggning ? Tex om jag frågar: När kommer jag att flytta ? och då får upp tex 4 av stavar. Vad kan det betyda i tid ? Eller kan man kanske inte alls få fram ett tidsperspektiv i sina läggningar ?

Tack på förhand från en som klurar på detta nu / Madde

Amor Vincit Omnia

Annons:
[GunillaR]
5/30/11, 9:16 PM
#1

Jättesvår fråga. Det finns inga tidsangivelser på det sättet. Om man gör en heltäckande läggning så brukar man säga att det mesta kommer att inträffa inom ett år, och något inträffar i framtiden. Det som ligger närmast i tiden brukar "lysa" något mer och vara klarare än det som ligger framöver.

Ibland kan det ju vara så att man ser något väldigt klart att det ska hända, och sedan berättar klienten att detta har precis hänt.

Så jag skulle vilja säga att ju mer man ser desto närmare i tiden ligger det.

Sen kan man ju alltid gå runt i frågeställningen genom att fråga:

- Vad händer om jag flyttar inom ett halvår? Får man inget riktigt svar som man kan förankra så är detta ett tecken på att du inte flyttar inom ett halvår. Kommer där upp starka kort som berättar, då kan du vara ganska säker på att du kommer flytta inom ett halvår.

Mads
5/30/11, 9:42 PM
#2

# 1 Stort tack för ditt svar, nu har jag ännu mer att klura på :) Spännande det här, man lär sig hela tiden.

Kram

Amor Vincit Omnia

[GunillaR]
5/30/11, 10:05 PM
#3

Glad

Skogshumblan
5/31/11, 5:14 PM
#4

Mads, vad jag förstått så finns det de som menar att man kan läsa ut tid så som du frågar. Exempelvis Anna-Lena: http://www.anna-lena.se/tarot/tid.html Jag är personligen mer inne på Gillas linje med att man intuitivt ser och bara vet. Men jag kan ha fel, det har hänt förr;)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[Malinkonst]
5/31/11, 5:43 PM
#5

för mig tolkar jag tid så här och det brukar stämma ganska bra

Rätt vända ess är för mig ett klarare ja men sen går man ju på som gilla säger intuitionen.

stav = vår/ morgon/ veckor beronde på nummret

mynt =höst / kväll  månader beronde på nummret

bägare =sommar /dag dagar beronde på nummret

svärd =vinter /natt   du kan påverka själv

Drtt funkar utmärk för mig Något jag har haft stor nytta av på olika sätt

Lycka till

Hälsning malin

Mads
5/31/11, 10:16 PM
#6

# 4 & 5 Åh tack för fler infallvinklar och tips ! Jisses så roligt det ska bli att göra läggningar nu när man kan tolka på ännu fler sätt.

Stort tack !

Kramar Madde

Amor Vincit Omnia

Annons:
tarotlasse
7/27/11, 5:55 PM
#7

Tid är alltid svårt att lägga på för det man får upp i korten det kan slå både bakåt och framåt i tiden.

Så även om man får upp saker som ska ske i framtiden så har det ibland redan skett och tvärtom.

Var inte så länge sedan jag fick upp just detta med flytt i en läggning  och i stjärnan visade sig denna flytt ngn månad fram.

Men sittern säger men jag flyttade ju för två veckor sedan så jag tänker inte flytta igen.

Det har hänt jag har gjort en läggning och sittern säger att allt jag säger om det närmaste året  redan har skett.

Jag har varit med om att jag gjort en års läggning och klienten har hört av sig 2 år senare och sagt att inte ngt  av det jag sa hände  första året  men året därpå då hände allt.

Även om det är ovanligt att det slår på ett helt år så händer det.

Jag fick  själv fick en spådom för 15 år sedan där saker som skulle ske efter ngt år hände 10 år senare och det var väldigt specifika saker men slog som sagt vad 10 år fel.

I dag lägger jag alldrig för ett helt år framåt utan håller mig till 6 månader och det har fungerat mycket bättre tidsmässigt.  

När jag lägger så har jag redan i min stjärna lagt in månad för månad i läggningen så där vet jag på ett ungefär när saker o ting kommer ske. Men som sagt vad det slår lite fram och tillbaka.

Tittar man sedan på grundbetydelserna i korten så finns det även här tidsperioder i korten att vissa kort tillhör ett visst stjärn tecken osv och på det viset kan man få fram tid punkter.

Men ngt jag själv alldrig studerat närmare.

Men studerar du dina kort kommer du säkert märka att det finns bilder från alla årstider med  allt från vår bilder sommar höst och vinter men inte alla lekar som är utformade så.

Men flera av mina lekar kan man faktiskt se på bilden om det är en sommar bild eller vår höst eller vinter bild.

Jag själv skulle i samma situation som dig  lägga först ett kort på dom närmaste 6 månaderna  ett kort på dom efterföljande 6 månaderna ett tredje kort på 1-2 år och se när flytten är möjlig. Då visar ju även korten den gynnsamaste tiden att flytta på.

Lasse

Mads
7/27/11, 6:11 PM
#8

Tack för tipsen Lasse :)

Kram

Amor Vincit Omnia

LinaLj
8/13/11, 6:59 PM
#9

Jag drar upp den här tråden igen eftersom jag själlv stälde frågan för inte så länge sedan till en erfaren tarotläggare. Hon använder ett system där man använder en helt annan lek (en som bara används till tids angivelser och som inte har starka assosiationer till annat) för att ange tiden. hom beskrev processen så här:

Om den man lägger korten för vill ha en närmare tidsangivelse för något man ser så gör amn ett litet avbrott i läsningen, tar ett andetag och tar fram sin "tidslek". Man ber den man läser för att blanda korten ett par gånger och dela leken där det känns bra. Det översta kortet visar tiden.

Man tyder enligt följande:

Mynt - år

Bägare - månader

Svärd - veckor

Stavar - dagar

Nummren motsvara sig själva, ess = 1, page = 11, riddare = 12, drottning = 13 och kung = 14.

Om man får upp ett kort ur den stora arcanan så betyder det att innan det man vill/fruktar ska hända så måste amn ta itu med det som visas. Till exempel om man vill veta när man kan köpa en ny bil och drar upp "Stjärnan" så kan det tex innebära att man först måste slappna av och låta möjligheten komma, att amn måste lära sig lite på sin intuition. Först därefter kan möjlighetan att köpa den nya bilen dyka upp.

Pagan
5/13/12, 6:20 PM
#10

Astrologin måste ju också vara en faktor här, sviterna och stora arkanan hovkorten representerar ju ett stjärntecken

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

tarotlasse
5/14/12, 12:45 PM
#11

# Ja många använder tarotkorten o har astrologin till hjälp många lekar har ju även dom astrolgiska tecknen i motivet.

Andra har med astrologon i grundbetydelserna.

Min  mentor och lärare Iris Hall använde sig alltid av astrologin när hon la tarotkorten och att alla korten i stora Arkanan hade kopplingar till dom olika stjärntecknen.

Hon använde sig bara av den stora arkanan när hon la kort.

Men jag själv har ingen kunskap av astrologin så använder mig inte alls av detta när jag tolkar korten

Jag blandar mer korten och numerologin i sådana fall.

Så väldigt individuellt hur man använder korten i kombination med astrologin.

Men att se tidsmässigt exakt så spelar det inte ngn roll vilket.

Lasse

[Sol69]
7/15/13, 12:32 PM
#12

Intressant det med tiden 🤔

Alltid kul att se om det man tolka stämmer på ett ungefär tidsmässigt.. 

Är det någon som har några mera tips??

[Melodica]
7/15/13, 1:11 PM
#13

Jag brukar ha placeringar i keltiska korset som anger tid om frågan är ställd på det viset. Jag brukar faktiskt fråga klienten hur långt fram man vill titta (max ett år tycker jag, så att allt är möjligt om ett år: att man "inte vet" vad som händer efter det året). Jag använder som sagt keltiska korset: Säg att klienten vill titta tre månader framåt: Då gör jag så att kortet längst till vänster (om första kortet) är månad 1 (från och med nu). Kortet i mitten högst upp är månad 2. Och kortet till höger om första kortet är månad 3. Eller om man vill se ett år framåt: då är kortet till vänster 0-4 månader från nu….och så vidare.

Annons:
Upp till toppen
Annons: