Chakraläsning med Tarotkort; Genom att tolka chakra med Tarotkortens hjälp kan du se hur dessa sju huvudcentra fungerar, var de är starka, var de är störda och hur detta yttrar sig. Följande punkter ger dig tips om hur man kan förstå dessa sju huvudchakra.
1. Rotchakrat: kontakt med jorden, det materiella. Områden: kropp, hälsa, pengar, ägodelar, former, färger etc. Funktion - överlevnad, livets grundbehov. Plats på kroppen; för kvinnor perineum, för män svanskota
2.Sexchakrat: centrum för grundenergin, element vatten. Områden; sexualitet, instinkt, attraktion, begär, känslomässighet, impulser. Funktion - Alstring, inlevelse i andra människors känslor. Plats på kroppen; en handsbredd under naveln.
3. Solar plexus, Element Eld. Områden-Makt uthållighet, Funktion - stå på sig, självhävdelse. Plats på kroppen - området mellan naveln och diafragma
4. Hjärtchakra: hjärta, element Luft. Områden: kärlek, underkastelse, tillit, längtan efter enhet. Funktion; förening genom kärlek. Plats på kroppen; mitt på bröstet i nivå med hjärtat.
5. Halschakra; område och funktion - Kommunikation, att höra den inre rösten, uttryckande av "Jag" energi (egot), clairaudience. Plats på kroppen; halsen under struphuvudet.
6. Tredje ögat; områden och funktion; Visualisering, intuition, övesinnlig insikt, telepati, clairvoyance, andligt uppvaknande. Plats på kroppen - mitt på pannan.
7, Kronchakrat; områden och funktion; förening med kosmos, kontakt genom kosmiska energier, enhet med Universum, kosmiskt medvetande, manifestering av det gudomliga. Plats på kroppen; Hjässan.
Blanda korten och bred ut dem med framsidan neråt. Dra ett kort för varje chakra och placera dem ovanför varandra. Lägg korten nerifrån och upp, dvs första kortet längst ner är för Rotchakrat, nästa kort ovanär för Sexchakrat osv. Lägg korten med framsidan neråt. Koncentrera dig för varje kort du drar på det ställe i kroppen där chakrat är beläget. Vänd korten ett och ett och ta reda på vad det har att säga i förhållande till det chakra det representerar!
SÅ! Där är läggningen för chakran, styrkor och svagheter som kan behöva balanseras. Lägg gärna ut det här så vi kan hjälpa varandra om man fastnar i tolkningen (kan ju vara lite marigt att spå sig själv som bekant)