Annons:
Etikettermeditationavslappning
Läst 4316 ggr
[Camio]
12/8/09, 3:59 PM

Kortmeditation

Ett bra sätt att lära känna sina kort är att meditera på dem ett i taget. Särskilt om man precis har skaffat sig sin första Tarotlek eller kanske har skaffat sig en ny lek man inte är van vid.

Sätt dig på ett bekvämt ställe där du inte blir störd. Tänd ett levande ljus och om du vill kan du ha lite lugn musik i bakgrunden som du gillar. Ta några djupa andetag och känn dig jordad neråt och öppen uppåt.

Ta fram din Tarotlek och välj ut ett kort. Du kan välja vilket du vill eller börja från början med Stora Arkanan t.ex Narren.

Lägg kortet framför dig och titta på det noga. Lägg märke till allt som finns på kortet, personer, färger, stämningar och symboler och känslan kortet ger dig. När du tycker att du har kortet i gott minne sluter du ögonen och föreställer dig att du kliver in i bilden.

När du är inne i bilden ser du dig omkring. Hur ser det ut inne i kortet, i den miljön, vad finns där, hittar du några dolda saker. Kommer personen/erna på bilden fram till dig. Säger dom något. Fråga dem om det du vill veta. Finns det dofter? Vilka föremål är framträdande. Får du några budskap. Är det varmt, kallt? Blåser vinden? Osv… lägg märke till allt som känns viktigt för dig.

Du kan också 'kliva in' i personen i bilden och bli den. Se omvärldens med kortfigurens ögon. Vad känner figuren och hur upplever den/du sin situation ni befinner er i…?

När du känner dig nöjd och klar tackar du kortet och kliver ut ur bilden till den plats du sitter på igen. Öppna ögonen och ser på kortet igen. Förmodligen har du fått mkt mer förståelse för just det kortet nu.

Skriv ner dina tankar och känslor om vad du upplevt, sett och fått till dig om just det speciella kortet

På så vis kan du så småningom ta dig igenom alla korten och du har lärt känna din kortlek på mycket nära håll :) Fast mer än ett kort om dagen ska du nog inte ge dig på. Då är risken att det bara blir rörigt.

Ta tid på dig, ha roligt och glädjs åt dina nya kunskaper och insikter.

Lycka till!

/Camio

Annons:
[GunillaR]
12/8/09, 6:19 PM
#1

Tack för denna!

Detta gjorde jag väldigt mycket i början för att lära mig tarotleken.

Skrattande

Skriv gärna och berätta om era upplevelser!

[Camio]
12/8/09, 11:32 PM
#2

Tack själv Morgaine!! Nu blev jag glad :) Jo jag tycker också att denna övningen kan ge otroligt mkt i början!

Kanske kunde vi starta en 'Veckan kortmeditationstråd' där ett specifikt kort föreslås och alla som vill haka på mediterar på samma kort under veckan. Så kunde vi skriva och jämföra våra upplevelser sen :)

Vad tror ni om det?

Isa56
12/8/09, 11:53 PM
#3

Det tycker jag låter som en bra ide. SkrattandeJag kommer att haka på där.

Övning ger färdighet, sägs det ju.

Isa

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

[GunillaR]
12/9/09, 12:38 AM
#4

Håller med föregående talare Glad

NessaInglorion
12/9/09, 11:19 AM
#5

Hmmm detta ska jag absolut börja med, det låter fantastiskt! Skrattande

"Låt själen vara fri"

[GunillaR]
12/9/09, 11:28 AM
#6

Jag tycker att vi kan ha samma kort och meditera på, och kanske vid ett par tillfällen i veckan.

Vad säger ni?

Annons:
NessaInglorion
12/9/09, 11:35 AM
#7

Det låter som en bra idé Morgaine! Glad

"Låt själen vara fri"

Isa56
12/9/09, 11:40 AM
#8

Den iden gillar jag. Flört Det är ju lätt att "snöa in" på en tolkning och fastna där. Ska bli jätteintressant att se hur andra tolkar korten.

Isa

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

NessaInglorion
12/9/09, 11:43 AM
#9

#8 Håller med dig Isa, det ska bli riktigt intressant.

Morgaine eller Camio: Väljer någon av er ett kort vi ska meditera över?

"Låt själen vara fri"

[GunillaR]
12/9/09, 12:12 PM
#10

Jag blinkar till Camio *blink* *blink*

[Camio]
12/9/09, 1:02 PM
#11

Haha! *blink* Ok, då gör vi så! Jag tycker att vi helt enkelt börjar från början med kort 0 - Narren. Så går vi igenom Stora Arkanan först så kan vi utvärdera och se om det gav ngt och om vi vill fortsätta med Lilla :)

Ska vi starta en egen tråd för Narren… osv, tycker ni?

NessaInglorion
12/9/09, 1:06 PM
#12

#11 Ok, Narren it is! Så det blir kortet för den här veckan alltså så får man gå in i Narren-tråden då man känner att man är klar och skriva vad man sett och känt, eller?

"Låt själen vara fri"

Isa56
12/9/09, 1:08 PM
#13

#11 En egen tråd tycker jag blir bra. Skrattande Den kan ju bli låååååååång,FlörtHåller med dig i det andra du sa också.

Isa

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Annons:
[GunillaR]
12/9/09, 1:15 PM
#14

Ja vi gör så, så kan vi ta en tråd för varje kort.

Jag kommer att meditera i eftermiddag när jag gjort mina ärenden som jag ska åka iväg och göra nu.

Hmmmm…………………..få se vilken tarotlek jag ska välja…….Obestämd

NessaInglorion
12/9/09, 1:26 PM
#15
#14 Ja det problemet har ju inte jag jag har ju bara en tarotlek än så länge.  Flört

"Låt själen vara fri"

NessaInglorion
12/9/09, 1:27 PM
#16

Oj, det var inte alls meningen att "skrika" haha!

"Låt själen vara fri"

[GunillaR]
12/9/09, 3:55 PM
#17

# 16 - Ha ha, så där blir det ibland och man kan inte göra något åt det. Ett litet spöke som finns i programmet kanske Flört

NessaInglorion
12/9/09, 4:14 PM
#18

#17 Hihi, ja vårt eget sajtspöke. Flört

"Låt själen vara fri"

[Camio]
12/9/09, 4:51 PM
#19

Nu finns Narren-tråden uppe :)

Tuva-Lena
12/13/09, 1:42 AM
#20

Vilken jättebra idé Camio! Det skall jag göra för att lära känna mina kort bättre - novis som jag är. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
[Camio]
12/13/09, 12:40 PM
#21

Tack för det Tuva-Lena! Alla lär vi varandra olika saker härinne ;) Jag är lika novis på mkt annat. Glad

Kram och lycka till!

JohannaMax
12/13/09, 12:45 PM
#22

Tack! Detta ska jag göra så fort jag får en lek!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

[Camio]
12/13/09, 12:55 PM
#23

#22 Trevligt, låt oss få vet sen hur det känns och hur det har gått! :) Vill du ha tips på massor med härliga lekar så finns det en länk bland 'länkar' på första sidan :)

NessaInglorion
12/13/09, 12:58 PM
#24

Camio: Tar vi oss an Magikern nästa vecka? Ska bli så kul! Glad

"Låt själen vara fri"

[Camio]
12/13/09, 1:03 PM
#25

Japp, det gör vi! Tänkte jag lägger upp tråden imorgon, ska själv försöka hinna med Narren ikväll. :)

NessaInglorion
12/13/09, 1:14 PM
#26

#25 Härligt! Skrattande

"Låt själen vara fri"

[Camio]
12/14/09, 12:46 PM
#27

puff puff!

Annons:
NessaInglorion
12/14/09, 12:47 PM
#28

Ikväll ska jag försöka sätta mig med Magikern! Glad

Någon som tog tillfället i akt igår att meditera över Narren?

"Låt själen vara fri"

[Camio]
12/17/09, 5:19 PM
#29

Puff

NessaInglorion
12/18/09, 12:38 PM
#30

Jag har varit sjukligt trött och haft jättemycket att göra den här veckan så jag har inte hunnit meditera över Magikern än… Obestämd

Ska sätta mig ned i helgen. Glad

"Låt själen vara fri"

[Camio]
12/18/09, 12:44 PM
#31

Alla tar det i sin egen takt, trådarna finns ju kvar :) Hoppas du känner dig piggare snart och kan njuta lite av julefriden snart!

Kram!

NessaInglorion
12/18/09, 12:45 PM
#32

#31 Ja det hoppas jag med men det är ju bara några timmar kvar sen är det HELG! Skrattande Nästa vecka jobbar jag ju bara 3 dagar sen är det ledigt och det ska bli så skönt. Glad

Kram!

"Låt själen vara fri"

[Camio]
12/28/09, 7:49 PM
#33

*puffpuff*

[Camio]
1/18/10, 2:26 PM
#34

Verkar inte som trådarna men veckans kortmeditationer föll i så god jord… kanske var det för tungt eller för mkt att göra eller för svårt…inte vet jag så jag fortsätter inte att lägga upp trådar för nya kort nu (blev inga svar alls på senaste) Men jag puffar lite ändå för denna tråden om ni skulle vilja fortsätta lära känna era kort på egen hand på detta sätt :)

Kram!

Annons:
[GunillaR]
1/18/10, 5:06 PM
#35

Ja det är lite trist när det inte blir någon respons……

Pagan
1/18/10, 5:21 PM
#36

hm…vad menas med puff, är det för att få tråden aktiv? Du var duktig här med att puffpuffa Camio. Jag mediterar lite över mina kort, så jag tyckte det var en ypperlig idé. Kanske vi fick lite för mycket att göra kring jul?

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Camio]
1/18/10, 5:29 PM
#37

#med puff menas att man skriver en liten rad för att tråden ska komma upp på Nya inlägg… :)

Pagan
1/18/10, 5:32 PM
#38

Då ska jag göra det ien annan tråd. Har inte fått minsta respons där. Sicka torrisar vi umgås med va??!

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Camio]
2/26/10, 1:33 PM
#39

*putteliputt*

Upp till toppen
Annons: