Annons:
Etiketttotem-kraftdjur
Läst 12855 ggr
[GunillaR]
2010-01-11 01:39

Våra totem

Jag antar att de flesta av oss känner till att man har ett totemdjur / kraftdjur. Att man kan byta djur efterhand som man utvecklas andligt och personligt.

Det sägs också att man uppför sig som sitt totemdjur, eller åtminstone skickar ifrån sig sådana signaler så att andra människor upplever att man liknar sitt djur.

Jag kom att tänka på detta ikväll eftersom någon i min bekantskapskrets liknar en gam, han uppför sig som en gam. Eftersom han tittade på mig som om jag var ett byte han bara väntade att få sätta näbb och klor i, så upplevde jag detta mycket obehagligt.

Detta har också hänt förut, att jag förknippat vissa människor med djur både med positiva och negativa upplevelser.

Nu är jag ju naturligtvis väldigt nyfiken på om ni har någon i er närhet där ni misstänker ett speciellt djur på grund av personens beteende.

Om jag säger att jag alltid vill sitta högre upp än sällskapet jag träffar, eller ensam på en bordsida, eller gärna ett stycke bort och på en extra hög stol.  Jag vill bo högt upp, antingen högst upp i ett höghus eller högt upp på ett berg.

Ja, vad tror ni jag har för totem?

Annons:
Soffe
2010-01-11 10:20
#1

Jag tror att du är en slags fågel, möjligen rovfågel.

Jag känner igen det där om att man kan likna ett visst djur efter hur man är.

Skogselva
2010-01-11 12:13
#2

Jag tror att min mamma är en björn, för att det brukar vara synd om de som kommer mellan henne och hennes ungar. Flört

Tror mitt djur är varg, detta var det dock ett sån't där fånigt facebook-test jag gjorde på skoj som talade om. Men jag känner mig och tycker det är troligt. Jag är något av en ensamvarg.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

[GunillaR]
2010-01-11 12:13
#3

Jo det stämmer, jag har örnen som totem.

Jag har också hört (läst) detta förut att man kan bete sig som sitt djur.

Jag har en väninna som jag känt sedan början på 70-talet. Ibland träffas vi men det är mera sällan nu eftersom hon bor ute på landet.

Jag kommer ihåg när vi höll på att prata, samt läste en bok om detta, att man kunde göra en trumresa och där träffa sitt totem.

Hon berättade skrattande att hon träffat en fluga. Vi skrattade båda eftersom hon inte kan gå förbi en container utan att rota där, om där finns något att ta vara på. Ett tag var hon en riktigt "lumpsamlare" men jag tror hon lugnat sig nu. Flört

Soffe
2010-01-11 12:23
#4

#3 Kände väl att det va en rovfågel, men vågade inte gissa :-)

På tal om fluga. Jag kan bli arg som ett bi :-D

[GunillaR]
2010-01-11 12:26
#5

# 4 - Ha ha, då är det bäst att inte vara i närheten - så man inte sticker sig Tyst

Soffe
2010-01-11 13:02
#6

#5 Ja det gör du rätt i Skrattande

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
fridelfina
2010-01-11 23:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag har oppossum som totem… eller iallafall haft sen barnsben och ganska långt upp i ålder. Nu är det nog ett byte på gång eller har varit, men har inte riktigt luskat ut till vad än.

 
 

NessaInglorion
2010-01-12 13:42
#10

Jag har vad jag vet gått igenom tre olika totem. Då jag var barn hade jag delfinen som totem, det kände jag väldigt starkt, i tonåren och i 20-årsåldern var ormen mitt totem och de senaste 5 åren har vargen varit mitt totem. Vem vet, det kan ju ändras igen.

När jag fyllde 30 fick jag ett handhjort smycke av mitt ex, hans granne gör berlocker av gamla mynt som han "fräser ut" och skapar mönster i. Grannen frågade mitt ex vad jag skulle uppskatta eller vilja ha och föreslog en sjöhäst. Då skrattade mitt ex och sa: Nej du, den här tjejen är en varg ut i fingerspetsarna. Det blev en varg och jag älskar det smycket! Tyvärr har läderremmen den satt fast i gått av så jag måste fixa en ny rem. Tycker inte om att vara utan mitt vargsmycke.

"Låt själen vara fri"

[GunillaR]
2010-01-12 13:48
#11

# 9 - Men vilken härlig bild! Fult av bebbar på hela sig Glad

# 10 - Häftigt! Du får väl ta och köpa en ny rem Flört

[Linda-E]
2010-01-12 15:07
#12

Det är intressant att se vilket kraftdjur man har.

I mina meditationer har jag med mig en örn, katt och en varg. Har alltid varit intresserad av dessa djur. Känner mig väl igen mig i dessa djur också som egenskaper.

Mitt hjärta gråter när jag hörde att dom hade skjutit alla vargar som rymde från djurparken.

berobe
2010-01-12 16:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Hur tar man reda på vilket totemdjur man har?

Själv känner jag stor samhörighet med kattdjur - och då är lodjuret min favorit.

Annons:
[GunillaR]
2010-01-12 17:43
#14

# 13 - Man kan göra en sk 'enkel trumresa', dvs man föreställer sig att man gör en resa ner i underjorden och där träffar på sitt djur.

Jag ska ha en sådan guidning någonstans här på datorn. Ska se om jag hittar den, så kommer den.

[Camio]
2010-01-13 17:33
#15

#13 Ojojoj vilken vacker lokatt!! Den vill jag ha!! Skrattande

Ibland tycker jag det är svårt att veta vilket djur man har… för det känns som de skiftar ständigt…

Annars har mitt ständiga följeslagardjur som alltid varit med sen jag var liten varit en drake..! …om man nu kan ha ett mytologiskt djur som totem… :)

[GunillaR]
2010-01-13 18:37
#16

Här kommer en trumresa som du kan göra själv.

Det finns några sätt där man kan möta sitt totemdjur. Ett är att man tillsammans med en schaman gör en trumresa. Det andra sättet är att själv vid en meditation möta sitt totem. Det är inte alls så svårt som det låter. Läs igenom texten några gånger så att du kan turerna innan du sätter dig.

 ---------------

Börja med avslappning.

Se till att du får vara ostörd. Stäng av telefonen, tänd en rökelse, lägg fram några kristaller. Medan du slappnar av så samlar du ihop dina krafter och dina energier.

Föreställ dig at du står i mitten av ett stort fält. Luften är stilla och det är lugnt och skönt. Det är tidig skymning. Solen är fortfarande uppe men den ska strax gå ner och himlen börjar färgas orange.

Framför dig står en stor gammal ek. Den är skrovlig och knölig i barken. Detta träd har stått här i många hundra år. Dess rötter sträcker sig djupt ner i jorden, liksom dess grenar sträcker sig långt uppåt  i en stor lövbeklädd krona. Du går bort och ställer dig alldeles framför eken och den skymmer nu himlen. Du står framför den stora stammen.

Framför dig ser du en öppning i barken. Du ser att denna öppning växer och blir så stor att du kan krypa in i den. Du kryper in i öppningen, vänder dig om och ser fältet och skymningen

Det doftar mossa och färskt trä. Nu tar du några steg in i träet och då upptäcker du att du kan stå upprätt. Nu tar du ett djupt andetag för nu ska du börja en promenad in i underjorden. Du kan se att det finns en smal stig som knappt är upplyst. Det är här du ska gå. Du tar första steget på stigen och då hör du ett ljud. Det är inte något ljud från dina fotsteg, utan ett annat ljud, som är mera rytmiskt -  nästan som dina hjärtslag.  Det är ett avlägset ljud från en trumma. Du kan uppfatta att ljudet finns där inne någonstans, långt inne dit den smala stigen ska leda dig. Du går på stigen och känner underlaget är mjukt. Du stryker handen på väggen och känner att den är len på ytan.

Du hör trumslagen som långsamma och regelbundna. Du börjar uppleva att själva tonen stämmer överens med den ton du har i dina hjärtslag, du känner att du för varje steg blir ett med trumslagen, som om de var en del av dig. Du går djupare in i trädet och upplever trumslagen som lätt hypnotiska i sin perfekta rytm.

Du fortsätter framåt, känner underlaget är mjukt och känner med dina händer på väggarna, så lena och sköna, fastän väggarna är lite knöliga.  Nu vet du att du ska fortsätta. Du ser att det börjar uppträda ett ljus som blir större och större ju längre du går. Nu blir ljuset starkare och du ser att det sitter en brinnande fackla på väggen och att denna lyser upp stigen.

Nu är du alldeles framme vid facklan och stigen börjar gå nedåt i brant lutning. Du går nedåt och finner att här finns flera facklor på din stig. Du tvekar lite för du är rädd att du ska halka när du går neråt men sedan upptäcker du att det finns rötter och fläckar av mossa. Du kan tryggt fortsätta neråt.

Du känner nu att du är på väg ner till Jordens  hjärta, och kan knappt skilja på trummans rytm och dina egna hjärtslag - eller är det Jordens hjärtslag? Det kanske är ett och samma, att du är ett med Jordens hjärta!

Nu börjar stigen bli bredare och planar ut och du känner doften av vatten. Du hör att det porlar någonstans. Nu är du framme vid en grottöppning där du stiger ut. Nu ser du att det finns en bäck med kristallklart vatten. Det var detta vattenporlande du hörde. Framför dig ser du också en äng, en blomstrande äng. Färgen på gräset är mera intensivt än du någonsin upplevt. Blommorna är i sprakande färger, färger som du aldrig upplevt förut. Röda, gula, blå, orange.

Du stannar upp för nu lägger du märke till att trummandet har upphört och det är alldeles tyst, förutom ljudet från den porlande bäcken. Du klivet ut i ljuset av solen som värmer så skönt som du aldrig upplevt förut. Du känner att solens strålar fyller dig med värme och energi, att de helar dig.

Du går fram till bäcken och ser nu att den blir bredare framöver, att den blir en flod. Du ser också att floden flyter ner till havet. Du kan nätt och jämt skymta havet långt där borta. Det känns så underbart ljuvligt att vara här på denna plats. Du vill sätta dig ner och ser att det finns en sten som du sätter dig på. Här sitter du och tittar på den vackra ängen, på blommorna, på grönskan och på floden.

Plötsligt ser du i din vänstra ögonvrå att du inte är ensam. Du känner närvaron av ett djur, men du vet ännu inte vilket djur det är. Nu vet du att tiden är kommen då du ska få träffa på ditt djur. Så du vänder dig sakta till vänster, mycket försiktigt så att du inte skrämmer iväg djuret.  Djuret går fram till dig och du ser rakt in i dess ögon. Och nu vet du att djuret och du är ett, att ni är delar av varandra. Du upplever att du redan visste detta, att du vetat det hela tiden.

För att djuret ska låta dig veta att det var verkligt så ger det ifrån sig ett ljud i en plötslig rörelse, och sedan försvinner det.

Du reser dig upp och ser dig omkring. Du ser att här inte finns någon annan än du. Mycket märkligt tycker du, och känner dig lite besviken. När du står där på ängen så hör du på nytt trumman ifrån grottans öppning, så du går dit. Det är alldeles mörkt därinne i grottan så du kan inte urskilja någonting. Men du vet att där inne står ditt totem, så du koncentrerar blicken rakt fram mot grottan - och där, där uppenbarar det sig igen - och sedan försvinner det igen.

Men nu vet du, och du känner stark lycka i ditt hjärta. Du känner att du fått del av djurets energier och du vet också att djuret är med dig.

Nu går du in i grottan och ser att facklorna lyser där längre fram så att du kan se stigen. Du börjar sakta gå uppför stigen och känner att djuret är med dig. Du ser det igen i vänstra ögonvrån och du ler mjukt. Du vet!

Nu är du framme vid öppningen i trädet och du kliver ut igen, tillbaka till nuet där solen har gått ner nu. Men himlen är ljus, natten är ljus.

[Camio]
2010-01-13 19:30
#17

Helt underbar meditation Morgaine!

Ska göra den när jag kommer hem :)

Tack!

Pagan
2010-01-15 18:01
#18

Jag tänkte dela med mig av en pinsam situation - Jag var på en trumresa i våras. Jag var jätte nyfiken för detta var något helt nytt för mig. Väl där fanns ytterligare 8 damer i salig ålders blandning. Vi fick varsin tunn madrass att ligga på. jag hade aldrig mediterat (har svårt att koppla bort) och trodde att detta var en ledd meditation. Schamanen började med att berätta att vi skulle fokusera på en plats/berg/träd som vi kunde visualisera och väl där skulle vi ta oss ned i underjorden. På vägen skulle vi hälsa på alla de djur som kom oss till mötes och fråga "är du mitt kraftdjur" och skulle det visa sig vara en insekt så skulle vi ignorera den. Schamanen skulle trumma 2 snabba slag när det var dags att långsamt komma tillbaka. Jag försökte komma till ro under trummandet, men det var ju jäkligt svårt. Jeansen skavde mot svansskotan och det kliade plötsligt lite överallt, mest i örat. Jag försökte finna en plats som jag kunde visualisera, det gick inte så bra. Då såg jag plötsligt vår lönn i trädgården framför mig och kämpade för att ta in bilden. Kliandet i örat fortsatte och jag kände mig lite tidspressad oxå. När jag försökte ta mig ned i underjorden så blev det liksom bara en liten lutning hela tiden. Sedan kom jag på att jag kan ju inte ta mig ned där, då får jag ju stenen till rabatten i huvudet och förstör min fina funkia. Det går ju inte an. Alltså panik, ny plats. Smart som jag är så kom jag på att jag har en fin hängbjörk vid komposterna. Där skulle jag ju lätt kunna ta mig ned utan att förstöra något. kompost i huvudet kan man ju stå ut med. Sagt och gjort, när jag försökte igen så slog schamanen 2 snabba slag och jag satte mig upp med ett ryck. Sedan låg jag och väntade på att de andra skulle komma till sans. Sedan skulle vi sitta i en ring och berätta för varandra vad vi upplevt. Jag hörde med stigande förvåning på de andras berättelser om deras möten under meditationen, den ena mer fascinerande än den andra. Sedan blev ju det min tur och det var ju djäkligt pinsamt att berätta att medans de haft underbara upplevelser så var jag mest orolig för att slå huvudet i en sten eller sabba funkian. Jag fick rådet att gå hem och öva.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Camio]
2010-01-15 18:22
#19

Haha! -Vilken underbart rolig historia! Tack för att du delade med dig av den!!! Log hela tiden när jag läste den… tror alla kan känna igen sig i det där, att vissa gånger så går det bara inte, och allting annat distraherar och ingenting man tänker på funkar och aaaalla andra verkar vara så fantastiska och ha sååå fantastiska upplevelser osv… Livet är komiskt ibland om man bara vill se det så och vi är alla människor… :)

Tack för en härlig berättelse! :)

Kram!

Soffe
2010-01-15 18:32
#20

Haha.. Ja den va rolig även om den är pinsam!

Annons:
[GunillaR]
2010-01-15 18:47
#21

# 18 - SkrattandeSkrattande

Åhhhh så roligt att läsa! Så typiskt att den där praktiska biten kom in och förstörde allting. Hi hi!

Och kliandet i örat.

Jag har också en liknande erfarenhet där vi alla i gruppen började fnittra, sen började någon annan fnissa och skratta högt och till slut asgarvade vi alla där på våra dynor. Vi skrattade så att tårarna rann. Till och med hon som ledde övningen brast ut i skratt. Men sedan när vi hade frigjort oss från våra spänningar så gick det jättebra för samtliga.

Pagan
2010-01-15 20:45
#22

jag ska börja med dina övningar Morgaine, innan jag vågar mig på det i gruppFlört

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

camat
2010-02-14 10:44
#23

Jag ska testa övningen trots att jag har lite svårt att slappna av. För mig händer allt bara spontant. Jag har redan haft besök av mitt Totem som var en stor björn.

Det kom en energi som jag inte kände igen så jag sträkte mig ut för att se då såg jag bara en del så jag tittade lite bättre så såg jag en stor björn. Det var en otrolig känsla en trygghet och bergfasthet som moder jord energi. Jag känner mig trygg att veta att man har totemdjuret bredvid sig.

Jag är glad att få information om mycket just nu

Tack

Praefatio
2010-02-14 13:27
#24

Jag har många kraftdjur!

De som alltid finns och alltid har funnits vid min sida är en fjälluggla och en snöleopard. Båda djur är skygga, tysta, uppmärksamma, ensamvargar och känsliga. Det passar alldeles utmärkt in på mig. Jag gör visserligen sociala utfall då och då men ägnar mycket tid för mig själv, för eftertanke och bearbetning. Många uppfattar mig som folkskygg, speciellt i större grupper. En och en går nästan alltid bra.

När jag gör meditationer och dylikt så har jag dessutom ett ytterligare "kraftdjur", som jag mer ser som en vän och mitt spirituella färdmedel: En islandshäst. Varför det inte är ett kraftdjur är för att jag inte känner dess närvaro jämt och ständigt, utan träffar den enbart i mina meditationer, och för att den inte representerar mig utan bara är till för att färdas på.

Sedan så har jag ju djur som kommer och går. Just nu finns det en enormt stor kronhjort vid min sida, för att lära mig stolthet och värde.

Det kan för övrigt nämnas att mitt personliga rum är en enorm arktisk slätt, där det jämt är natt, och att även de flesta tillfälliga djur jag har sällskap av är vita, även t.ex. hjorten. Dessutom är mina djur nästan alltid, med mycket få undantag, av manligt kön.

berobe
2010-02-15 12:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Jag var på storseans hos Sanningssökarna i Stockholm igår - och därfick jag besök av mitt kraftdjur. Det är lokatten vilket jag fått bekräftat tidigare.

 Nu behöver jag inget medium för att få kontakt med andevärlden  -

för som Martin Luther sa: "det behövs inga mellanhänder mellan dej och Gud"

detsamma gäller mellan dej och andevärlden -

men det kan vara intressant att se hur andra arbetar.

[GunillaR]
2010-02-15 14:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Åhh denna vackra katt!

[Camio]
2010-02-15 15:15
#27

Jag bara äääälskar lokatter!!! Kyss

Annons:
fridelfina
2010-02-15 23:59
#28

Älskar också lokatten!

När jag var liten hittade jag på ett smeknamn på mig själv och det var just Lokatt. Jag var en så ensam unge att jag vart tvungen att säga "dom kallar mig Lokatt på gården" till skolkompisarna så de inte skulle tro att jag var just ensam… Suck…

 
 

Pagan
2010-02-16 15:27
#29

fina fridelfina vad ledsen jag blir. Nu är du iallafall inte ensam längre, du har ju ossSkrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

fridelfina
2010-02-16 23:09
#30

Tack fina Pagan! Nej jag är inte ensam längre, förutom er har jag ju en fin familj också med man och två barn och en hel del goda och nära vänner. Dessutom så tycker jag om ensamhet, det är vilsamt, och under småbarnsåren var det något jag längtade väldigt mycket efter!  Flört

 
 

Ina96
2010-02-17 16:28
#31

Jag har fler än ett kraft djur.

Det som är starkast är björn. Jag liknar på sätt och vis en björn då mit hår är mörkbrunt på vintern och blir gyllenbruna på sommaren, mina ögon är bruna. Blir oftast trött på vinter och kan bli riktigt argjust på vinter halvåret. Mina rötter kommer både från norrland och österike. Jag säger inte mina anndra kraftdjur, men alla kommer från norrland, det är som att allting häger ihop på något sätt.

Pagan
2010-02-19 20:53
#32

#30 förstår precis. jag trivs jättebra i mitt eget sällskap och har väldigt stort behov av det. Kan nästan få panik känslor om jag är för mycket social en period, hinner liksom inte tanka.Flört

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

simudainkain
2011-01-19 02:16
#33

Ciao!

 När jag skulle göra en meditation över totemdjur  med användning av tarotkort, då flöd "De älskande, Major 6" ur leken. Klockrent -vargar har alltid stått mig nära. Jobbade på en kennel med chowchowar som barn. Enligt sensate forskning ska det visst vara både en av de allra äldsta och en av de minst ändrade hundraserna.

En modern teori är att Mongolerna hade med sig dem till Kina. Det verkar troligt för de liknar mer slädhundar än kineshundar. Kan tipsa om en bok som heter "Wolf Totem" som handlar om en Han-kines från universitet som unjder kulturrevolutionen ska vara herde hos mongolerna.

\\ Lotta ?;-D

Zynell
2011-01-19 14:20
#34

Vad intressant tråd! Mycket spännande att läsa. :)

Själv har jag aldrig stött på mitt totemdjur, men meditation har heller aldrig varit min starka sida. Började nu härom dagen först mer seriöst att försöka mig på några vettiga meditationer, så jag har inte kommit särskilt långt. :P

Men jag har i stort sätt genom hela livet varit fascinerad av stora kattdjur, framför allt pumor. Och när det gäller din fråga Gunilla så kan jag ibland märka att jag rör mig väldigt smidigt och tyst hehe. Har alltid varit vig. :P

Fram till i fjol var jag alltid en kattmänniska. Hundar var inget för mig - men nu - är jag som ombytt. Började längta ihjäl mig efter en hund - som nu ligger och sover sött på soffan. :) Så vem vet, kanske har jag bytt totemdjur. Men mitt intresse för kattdjur är inte borta.

Annons:
Elpida
2011-01-19 16:50
#35

I två meditationer på raken har jag fått sällskap av lejon, så jag antar att de har en speciell plats hos  mig just nu…Glad

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

[GunillaR]
2011-01-19 17:00
#36

# 34 - Så lustigt att du kunde byta från katt- till hund. Det är nog inte så vanligt, för aningen är man katt eller hund. Men det kan ju vara så att du har ett hunddjur som totem och att du därför kände dragningen. Hunden är ju ursprungligen en varg Flört

[GunillaR]
2011-01-19 17:02
#37

# 35 - Styrkan! Det är inte för inte som lejonet kallas djurens konung. Det är råstyrka, huga!

Eliyha
2011-01-20 23:05
#38

Vilken intressant tråd jag hittade här när jag sökte om vad djuren har för betydelse i meditation. För någon månad sen låg jag och mediterade, efter ett tag kom det först en varg och sen kom det en björn, båda 2 var arga och på gränsen att anfalla, jag såg bara ansiktena på dem. Men jag funderar över varför dem var så arga? Vet inte om jag kan få nått svar här, men jag försöker bara begripa mig på denna insikt, som jag ju inte kommit till insikt med.

Obestämd

/Eliyha

Skogshumblan
2011-02-15 10:34
#39

Gjorde en Guidad meditation för att möta "mitt djur". Hittade den på youtube. Ingen höjdare, raspigt dåligt ljud och hon som läste var långt ifrån rogivande och lugn men skogis fick se ett djur; kronhjort! Vet inte hur jag ska tolka det men det känns som ett vackert, stolt och lagom modigt djur;)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[GunillaR]
2011-02-15 12:01
#40

# 38 - Eliyha! Sorry att det tog så lång tid innan du fick något svar. Kanske det var så att både vargen och björnen är med dig och att du var arg just då du gjorde meditationen. Har du fått något mer tecken sedan dess?

# 39 - Det var säkert så att kronhjorten är ditt totem.

Jag har ju texten till en trumresa men det är ju inte samma sak som om man hör någon annan läsa.

simudainkain
2011-02-15 23:35
#41

# 38 Om du bara snabbt skriver ner vad du får upp i huvudet när du tänker på varg och björn, i tur och ordning?

# 39 grattis…

Annons:
Skogshumblan
2011-02-15 23:37
#42

Nr 41, Skippa brölandet, så känner jag igen mig;)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

silverljus
2011-02-16 09:34
#43

#40…….gjorde din trumresa för ett tag sedan….då kom ett djur , som jag inte alls tänkt mej och egentligen inte vill ha, iaf inte vid första anblicken.

så min fråga är..kan man ha vilket djur som helst som sitt totem?

Skogshumblan
2011-02-16 13:45
#44

Jajamen. Jag trodde jag var någon slags fågel eller litet djur men nä. En ståtlig kronhjort!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Christina_46
2011-05-31 20:35
#45

Hej Gunilla R

Nu har jag provat trumresan du beskrev här på tråden :-) och det gick jättebra. Jag trodde det skulle vara svårt, men bilderna bara kom. Jag såg först en björn som röt och sedan en vithövdad örn.

Det här var jättekul att prova. Tack tack för det. Glad

[Momiji]
2011-08-06 11:22
#46

Såg först en tiger som gick iväg, sen kom en falk flygande. Längre bort står en häst och väntar, men falken stannade hos mig hela tiden och följde mig sedan ut.

[GunillaR]
2011-08-06 11:28
#47

Man kan ha mer än ett djur. Till exempel har jag örnen som totem och korpen som "hjälpare".

Vid vissa situationer i livet kan det dyka upp andra "hjälpare" som försvinner när situationen är uppklarad och kraften har gjort sitt. Varje djur har ju sin representation.

Förresten så skulle jag kunna göra en artikel där jag lägger ut de vanligaste totemdjuren och dess betydelse. Jag har det någonstans i datorn, gäller bara att hitta.

Skogshumblan
2011-08-06 13:03
#48

Ett tips ja själv tänker prova: de flesta mobiltelefoner har inspelningsmöjlighet så läs in den text Gilla har och så tar du dig själv på en djurjakt!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
[GunillaR]
2011-08-06 20:22
#49

Ja det var ju en smart idé. Undrar om min mobil har sådan……….

tarotlasse
2011-08-07 19:48
#50

När jag gjorde min trumresa till underjorden där man hittar sina kraft djur fick jag lära mig av shamanen att man skulle inte ta emot insekter kräldjur eller djur som visar tänder och är hotfulla som sina kraftdjur.

För även djur som inte är våra kraftdjur kan visa sig under en trumresa.

När man stöter på sitt kraftdjur så ska djuret visa sig från alla sidor. Framifrån bakifrån från sidorna. När man stöter på just detta djur som viar alla sidorna ja då vet man att man hittat rätt sa shamanen till oss.

Första djuret som dök upp för mig var en Örn sedan så kom en Björn först en brunbjörn som efterhand blev en helt vit björn.

Nu så är det en varghona som brukar visa sig.

Men sedan under en medition och även under trancedemostrationer då jag frågat om min Guide.

Så har min guide sagt att han alltid funnits vid min sida och han visat sig i olika gestalter som Örn björn o varg.

Och att vår guide kan visa sig i vilken skepnad som helst som vi känner oss trygga med.

Så tror man på shamanismen så kan guiden visa sig som olika totem djur tror man på änglar kan guiden visa sig som en ängel osv.

Lasse

Skogshumblan
2011-08-07 21:03
#51

En fråga, hur ofta kan man byta totem och är det något man själv kan märka av eller få "vinkar" om från sitt undermedvetna?

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[GunillaR]
2011-08-07 23:08
#52

# 51 - Jag är inte helt säker på detta. Kanske Lasse kan fylla i uppgifterna om hur ofta man kan byta totem/kraftdjur/hjälpare. Jag tror det är så att man byter då man ändrar sin situation i livet i sin andliga/mediala utveckling.

Ja, man kan märka om ens totem vill pocka på uppmärksamheten. Det kan vara att du plötsligt ser detta djur i alla sammanhang, på TV, i tidningar osv. Eller att djuret uppenbarar sig i drömmar, eller söker upp en.

Om man nu skulle ha en älg som totem och bor i en storstad så är ju chansen väldigt liten att man ska springa på den runt hörnet *ler*, men det kan dyka upp många tecken.

Skogshumblan
2011-08-07 23:36
#53

Gilla, det verkar ju rätt logiskt det du skriver. Blir nyfiken och ska nog göra en "resa" ganska snart för att se vad där är för djur.

Det är förresten intressant det Lasse skriver om att man ska se djuret så noga, i den guidade meditation jag gjorde så red jag på hjorten ner mot en källa där min guide väntade. Jag minns inte om man skulle rida på sitt djur eller om det bara var så det blev för mig men det var ju en närkontakt nog liksom, rida på en hjort….

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

tarotlasse
2011-08-07 23:51
#54

Att byta Totem Djur är nog inget vi själva bestämmer utan dom väljer säkert dig.

Eftersom min Guide att dom kan visa sig i olika skepnader så har ju dom olika djuren olika betydelser.

När jag hade örnen var jag väldigt nyfiken och jag var i början av att lära mig mer om mitt eget inre och om det mediala.

Örnen har jag även för mig står får lärande o sökande av kunskap.

Det är även för mi att få en överblick ovaninfrån för att inse hur vi även fungerar innan ifrån.

När björnen komhade även jag kommit en bit på vägen i min utveckling och efter han blev han vitare och vitare.

Jag frågade min guide och jag frågade vad det betydde och fick svaret att jag mer och mer kom underfönd med mitt inre och arbeta med min inre röst och när björnen var helt vit ja då var det en upptäckt  av min  Guide o ande   team vilket visade på en enorm visdom jag har tillgånmg genom detta team.

Vargen den hade visat sig i omgångar under flera år och den har varit väldigt känslomässig och empatisk och den pucha mig framåt och att lita på mig själv oc vara mer självständig. 

När jag fick mitt mediumcertifikat efter över 3 års utbildning. Så visade sig återigen vargen och vargen visade mig stolthet och att jag valt rätt som att arbeta som medium och tarotläggare.

Sedan när jag stod i valet o kvalet o säga upp mig fråm mitt jobb o börja jobba som medium på heltid.

Så dök åter igen vargen upp med två vargungar och sa att nu var det dags att stå på egna ben och jag hade kunskapen för att klara mig själv och att nu i stället ha kontakten med Guidens rätta ja.

Så idag ärdet väldigt sällsynt jag ser mina totem djur mer. Utan i Dag så är det en Poet  o skriftlärd inom Islam som är min guide plus några figurer till som hjälper mig i mitt andliga team.

Men nu visar dom sig som mäniskor och hur dom såg ut i livet. Onga totem djur nu mer händer ngn  då och då dom visar sig enabbt för att sedan försvinna igen.

Men själva toten djuret väljer man inte själv du kan göra denna trum resa se många djur i din resa men första djuret som visar alla sina sidor av sig ja det är ditt totem djur.

Lasse

Skogshumblan
2011-08-07 23:53
#55

Lasse, nä jag är helt med på att det här andliga med totem och guider inte är något jag styr övern är de kommer och går. Jag är bara så tacksam att just de finns här och vill gå en bit eller hela tiden vid min sida.Glad

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
LinaLj
2011-08-13 18:05
#56

För inte så länge sedan följde jag med min kompis på en workshop om att hitta sitt kraft djur. Jag var redan helt säker på att mitt var en ko, det är något jag alltid har trott. Men min kompis ville inte åka ensam och jag tyckte det kunde vara kul att få göra en trummresa som jag aldrig har gjort.

Det var en jätte trevlig dag och så kom vi fram till trumresan. Jag såg allt så tydligt framför mig och kunde verkligen slappna av eftersom jag viste vad som skulle dyka upp. Min kompis var lite mer nervös och hade svårt att komma till ro i början.

Så stod jag där i dimman i mina tankar och väntade på min ko. Jag var så övertygad om att en ko skulle komma knallande att jag fick världens chok när jag hur tydligt som helst såg… en räv? Jag blev så chockad att jag helt tappade tråden och var helt plötsligt helt vaken.

När vi sedan satt och pratade om vad vi upplevt så verkade alla så glada och jag var bara förvirrad. Så jag pratade med "läraren" och han frågade mig om vad som fick mig att tro att jag hade en ko som kraftdjur. Helt plötsligt var det väldigt svårt att svara på. Men när jag tänkte efter så var det väldigt lätt att identifiera sig med en räv.

Så här i efterhand så är jag väldigt tacksam för att jag åkte på workshopen för mitt arbete med magi och även andra aspekter i mitt liv har verkligen fallit på plats sedan dess.

Ruzicka
2012-06-06 12:28
#57

Jag läste igenom inlägg 16 för ett tag sedan och tänkte spela in mig själv och lyssna på det, men det blev bara inte av. Och så igår låg jag och vilade och plötsligt var jag inne i den här världen. Jag mindes ju inte alla detaljer, men det var inte så viktigt. Jag kände ändå att jag var där, och det är väl det viktigaste? Jag kom fram till gläntan och hade inte den blekaste aning om vad mitt djur skulle vara, men jag tänkte väl varg eller örn eller något annat djur man ofta stöter på på riktigt eller i filmer/böcker. Min fantasi är inte vad den brukade vara och jag tänkte att det låg så djupt att jag även under en trumresa skulle ha svårt att föreställa mig annat än de djur man ofta stöter på. Döm om min förvåning när det står en stor giraff framför mig. Jag har ju inte ägnat giraffer en tanke sedan jag var på Ölands djurpark för 12 år sedan..! Jag blev så förvånad att jag tappade fokus för några sekunder, men när jag kom tillbaka till gläntan stod hon kvar där. Hon buffade på mig med huvudet och tittade på mig. Hon kändes väldigt vänlig och ung, men också mycket vis för sin ålder. Hon var mycket kontaktsökande.

Så.. giraff alltså? Det var verkligen oväntat. Jag sökte lite snabbt på google om vad det kan betyda och jag fick fram den här sidan, som säger: Du har gåvan att förutse saker, att du kan se in i framtiden genom drömmar, visioner, idéer eller tecken i miljön omkring dig. Du tycker om avslappnade träffar med vänner snarare än formella tillställningar. Du är en mycket effektiv kommunikatör, huvudsakligen för att du är så bra på att lyssna. Du har en bra balans mellan det spirituella och det faktum att vi lever i en materiell värld. Du är villig att sticka ut hakan om det är något som du dras till, trots eventuella risker. Och den här som säger: Att kunna se långt in i framtiden, kommunikation, intuition, att nå dit andra inte når. Hur "bra" och "pålitliga" sajterna är vet jag dock inte.. vad skulle ni säga om giraffer?

Se in i framtiden, huh? Jag som trodde jag var lika intuitiv som en sten.. Fast jag kanske måste öva upp det först? Ja, spännande var det i alla fall! ^^

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Ruzicka
2012-06-06 12:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Jodå, visst är det lite likt mig..? Flört

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Amandla
2012-06-06 14:04
#59

Tycker den tolkningen låter riktigt vettig! Jag blev kallad giraff en gång på en kurs när vi läste av varandra Cool och tolkningen stämmer fint på mig.

Öva, läs, lyssna, prova en massa olika tekniker för intuitionen (tarot, psykometri, meditation, avläsning osv) så ska du se att det kommer att hända saker. Låt det ta tid, ibland känns det som att inget händer men då jobbar det för fullt inne i skallen. Sen släpper det och du upptäcker att du gått flera steg framåt trots att du trodde det var stiltje. Sådär håller det på Glad


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Skogshumblan
2012-06-06 14:13
#60

Asg!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

plutopellis
2012-06-06 16:13
#61

Ja, ganska likt faktiskt ;) haha! Kanske borde se om jag får tag i mitt??

Elena-Maria
2012-06-06 16:33
#62

Jag har märkt, eller snarare, min sambo påpekar hela tiden, att jag och vår katt är väldigt lika. Hon är lite grinig och småtjurig och ibland verkar hon nästan bitter. Han säger att vi är lika. Och ja, kanske det, hon blir dessutom sur när han kommer hem och tar hennes plats i sängen ;) Hon är dock rätt go ibland också, men sicken personlighet!

Fred och god växt!

Annons:
[Ravenna]
2012-06-06 17:29
#63

Nån som har en shamansk relation med sitt kraftdjur?

Opolitlo
2012-10-04 21:17
#64

Mitt totemdjur har varit elefant i flera år, men ibland känns det som om jag har ett lejon som ryter på mig i bakgrunden. Men för det mesta känner jag mig väldigt säker med min elefant.

Får se hur saker och ting utvecklar sig.

Tarotstollan
2012-10-05 00:13
#65

Jag skulle gärna vilja veta vilket totemdjur jag har just nu, eller vilka jag har haft Flört!
Men den beskrivningen Pagan skrev om i # 18 är jag i ett nötskal! + rastlös och vill snabba på allting!
Så den där trummresan är nog inget för mig. Just nu i alla fall!

Finns det inget test med frågor som man kan klicka i här på nätet, ni som hittar allt? FlörtSkrattande

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

arandeira
2012-10-20 11:57
#66

Rådjuret är mitt totem, just nu. :)

mausan
2012-10-27 10:21
#67

Har fått reda på att jag har två totemdjur :)

Prärievarg och hök

@ the gym

Upp till toppen
Annons: