Annons:
Etikettandlighet-livsåskådning
Läst 1649 ggr
[Jeremina]
2/3/10, 12:27 AM

Existens

Då jag inte längre skriver på Existenssajten skulle det vara roligt om några skrev lite här under Existensiella frågor och livsåskådning.

Ni kan väl skriva er tanke om vad som handlar om existens och vad detta ord betyder för er?

Nyfiken på några svar!! Glad Jeremina!

Annons:
[GunillaR]
2/3/10, 12:43 AM
#1

Hej Jeremina och välkommen Glad

Existens betyder ju "att existera" - att finnas till. Begreppet är väldigt stort och vi funderar väl lite olika om vår existens. För min del så finns detta hos mig alltid, funderingar om varför vi finns från den lilla människan och till de stora galaxerna (om man nu ska tala om stort begrepp)

Existensfrågorna är för mig tydligt sammankopplade med taroten. Hela tarotleken, Stora Arkanan, Lilla Arkanan och Hovkorten är ju beskrivningar av var i sin existens man befinner sig.

[Jeremina]
2/3/10, 12:45 AM
#2

#1 Tack Gilla…..Glad

[GunillaR]
2/3/10, 12:53 AM
#3

Jeremina du får kolla runt bland artiklarna om där är något av intresse.

Jag håller just nu på med att skriva artiklar om astrologin i taroten, och om våra personliga kort.  De kommer dyka upp här förhoppningsvis minst en om dagen. Det ska bli 12 st, en för varje stjärntecken.

[Jeremina]
2/3/10, 12:56 AM
#4

Jag tänkte på det med att nästan allt som har med människan att göra är existens för mig. Inte bara detta med religion osv.

[GunillaR]
2/3/10, 1:04 AM
#5

Finns mycket intressant men jag känner mina ögon ligger på tangentbordet just nu. Därför är det så svort att skriva.

Så jag kommer igen imorgon.

Natti

[Jeremina]
2/3/10, 1:06 AM
#6

Vi ses väl i morgon då så låt ögonen vila…..Natti!

Annons:
Soffe
2/3/10, 10:41 AM
#7

Existens är väl ett slags närvarande, något som är levande och som ständigt utvecklas. För mig är det ett stort område som går att fördjupa sig i.

[Jeremina]
2/3/10, 8:59 PM
#8

#3 Intressant Morgaine!

#7 Soffe, precis så är det!

[GunillaR]
2/3/10, 10:03 PM
#9

# 4 - Religionerna………….

Alla religioner har sina sätt (regler) om hur man ska se på de existensiella frågorna. Om man enbart lever efter dessa anvisningar/regler så stänger man dörren för sina egna upplevelser och insikter.

Och om man stänger dörrarna för upplevelser och insikter som en följd av dessa, då utvecklas man inte vare sig som andlig varelse eller som person.

All information och/eller upplysning om existensen kan bara vara verksam om den fungerar som ett verktyg, som en nyckel till det egna medvetandet.

Det är min åsikt……….

[Jeremina]
2/4/10, 12:05 AM
#10

Jag tycker inte heller att man ska hålla sig till regler som gör att man missar sina egna upplevelser. Hur kul vore det när man utvecklar sitt andliga sinne??

Upp till toppen
Annons: