Annons:
Etikettandlighet-livsåskådning
Läst 4029 ggr
[GunillaR]
2010-04-25 03:05

Vad händer med Moder Jord - egentligen?

Som komplement till healingen som Pagan har introducerat för oss och det faktum om att det är obalans eftersom det finns för mycket av den manliga och destruktiva tekniker, så kunde det kanske vara intressant att resonera vidare kring detta.

En fråga som jag ställer och som jag vet många också undrar över är, skulle det kunna vara andra krafter som är inblandade i detta som händer nu, denna destruktivitet, detta våld, detta hat. Denna oreda som finns. Ekonomi som kraschar. Terrordåd, krig och elände. Brottslighet med en fräckhet som förtecken, som man aldrig tidigare skådat.

Man skulle kunna säga att vi jordbor uppför oss så långt ifrån Jesus ord man kan tänka sig. Och vi ska vara intelligenta och utvecklade människor!

Kan det vara något som triggar igång den där destruktiva kraften som förstör både människor, djur, ekonomi, och länder, någon part som vi inte vet om. I så fall vem eller vad skulle detta vara?

Låt oss spekulera!

Låt oss diskutera!

Här finns inga som helst krav på bevisföring som stöder åsikter och tankar. Låt oss resonera oss fram till något som känns som en förklaring.

Annons:
Pagan
2010-04-25 11:56
#1

Det känns som om vi är lååångt borta från det andliga uppvaknande jag trodde skulle öka med tanke på maya. Eller är det kanske det som ska till en rejäl……som får oss att vakna ordentligt. Som får oss så omskakade att vi MÅSTE ta itu med det som rör oss alla. Att vi slutar tro att alla andra ska, eller att det inte berör oss. Mycket energi rör sig iallafall, frågan är var detta landar. Känner mig ganska liten i detta.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[GunillaR]
2010-04-25 13:39
#2

Ja vi kan ju inte annat än spekulera. Inget vet ju.

Det är också märkligt att det bara eskalerar med allt våld, krig, girighet inte att förglömma, och ohumana villkor för dem som inte är friska och har jobb.

Om jag ska gå till mig själv så vet jag att det har hänt en hel del med mig från två år tillbaka och det som hänt är precis vad som har hänt andra som jag varit i kontakt med och som ska vara energihöjningen.

Varför har inte gemene man börjat tänka mer i andliga banor mera? Varför har man inte börjat tänka efter och börja leva på ett annat sätt, lyssna på sitt hjärta och sluta jaga status, pengar och egen vinst?

Och varför denna otroliga brottsbenägenhet hos unga män?

Och varför denna otroliga girighet hos medelålders män?

Denna energihöjning har pågått i två år ungefär och detta borde ha märkts. Våldet och hatet borde inte ha eskalerat i alla fall.

Det är nästan så att man börjar misstänka att det finns mörka krafter med i spelet, vad de nu är. Om det är människans mörka sida eller om det är utomkommande ifrån krafter.

Pagan
2010-04-25 15:36
#3

Kan vara så att det som höjer oss andligen får andra mer grå att växa sig svarta. Känns som om det då blir ett krig oberoende ras och tillhörighet. Sedan när vi ser vad naturen och gaia gör/återställer? hur ska det sluta? Ja, man är i sanning förvirrad

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[GunillaR]
2010-04-26 14:50
#4

På en annan sajt fick jag syn på denna mycket intressanta video. Lyssna på vad han säger!

Om ni inte förstår så översätter jag till svenska. Detta är mycket viktigt och kan faktiskt ge förklaring till det vi diskuterar i denna tråd.

[Spanaren]
2010-04-26 16:17
#5

#4 Översätt till mig så att jag får med allt viktigt som kommer fram, tack på förhandGlad

Allt som rubbar våra vanor får oss att tänka efter mera, tänk bara vad Islands vulkan fick oss att tänka efter.

Titta er bara omkring och se allt nytt matrial som sprids överallt, om ljus och meditationer och att släcka ned belysningar och så mycket mera, så ser ni att vårt sätt att tänka har förändrats rejält.

Vi söker hela tiden efter vårt inre och det skrivs det också mycket om.

Vi som är intresserad av sådant här kanske tycker vi står stilla, men alla som inte har tänkt så förr, får nu en rejäl skjuts fram i sitt tänkande.

/kram Spanaren

[GunillaR]
2010-04-26 17:41
#6

Då kommer här en översättning:

OSHO - Två sidor av samma mynt

_Rösten som intervjuar:
_Du säger att kärlek och hat är en, men jag ser mera hat i världen en kärlek.
På samma gång säger du att upplysning inte är vare sig kärlek eller hat.
Talar du om två skilda saker ? Hur stämmer detta med ditt budskap om kärlek?

OSHO:
Kärlek och hat är bara två sidor av samma mynt. Men det har hänt något väldigt drastiskt med kärleken.

Det är oföreställbart hur detta drastiska steg togs av människor som  hade alla goda förutsättningar i världen.

Ni har inte ens misstänkt vad som förstör kärleken!

Det är den eviga fortsatta utlärningen av kärlek som har förstört den.

Hatet är fortfarande rent. Kärleken är inte detta.
När du hatar så gör du detta med en äkthet.
När du älskar så är detta enbart föreställelse.
Detta är mycket viktigt att det blir förstått.

I tusentals år har alla religösa och politiska förespråkare lärt ut en sak - och detta är kärlek.

Älska din nästa
Älska din fiende
Älska dina föräldrar
Älska Gud

Varför började de med detta märkliga lärandet om kärlek?
Därför att de var rädda för din äkta kärlek.
Därför att äkta kärlek var och är utanför deras kontroll.

Du är överhöljd(besatt) av denna (den äkta kärleken alltså)
Du är inte den som besitter, utan du är den besatta.
Och varje samhälle vill ha dig under kontroll
Samhället är rädd för din "vilda" natur - rädd för din naturlighet.

Så från början kapar samhället dina vingar
Och den mest naturliga saken som är farlig i dig  är möjligheten att älska.

För om du är besatt av kärlek kan du praktiskt taget gå emot hela världen

Annons:
[Spanaren]
2010-04-26 17:51
#7

Tack Gilla Kyss och sista raden sa allt/ kram Spanaren

Pagan
2010-04-26 18:11
#8

ja det var ju oxå ett sätt att se det. Att kärleken skapar besatthet och det föder våld..förstår mycket väl. Tänker på dessa "martyrer"

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[GunillaR]
2010-04-26 19:00
#9

Ja, och detta med att vi ska lära oss att älska. Och att makteliten ska bestämma vem vi ska älska och hur vi ska bära oss åt med olika ritualer, böner osv, som står nedtecknat i de Heliga Skrifterna.

Och om du inte gör rätt enligt de nedskrivna skrifterna så är du syndig och då nedkallar Gud sin vrede över dig! Förresten, vad är det för en Gud som är vred?

Jag tycker att detta förklarar så bra om hur det ligger till. Så om vi lyssnar på våra hjärtan så sänder vi ut den kärlek som är äkta och som finns naturligt i oss.

[Jeremina]
2010-04-27 02:41
#10

Vi hade besök av Jehovas vittnen häromdagen och de säger att det är Satan som styr nu Obestämd

[GunillaR]
2010-04-27 02:54
#11

# 10 - Lustigt, jag fick besök av dem idag. Jag har jättestressad och hade precis tagit upp all tvätten och ville bara dricka kaffe i lugn och ro. Jag fick lite som jag skulle läsa i, och så ska de komma tillbaka. Jag tycker det är kul att prata med dem.

[Jeremina]
2010-04-27 02:58
#12

#11 De som kommer till oss är så trevliga och ska inte pracka på oss deras syn utan vi diskuterar Flört

[Mastre]
2010-04-27 05:09
#13

#4  Jag har nyss upptäckt OSHO och blir rejält intresserad. Jag tänker på all kontroll vi utsätts för som små barn. "Alla" pratar om att man måste kontrollera barnen, inte låta dem göra som de vill, inte vara kompis med dem.  Vi måste forma dem och lära dem och fostra dem för att de inte ska… ja,vad?

Jag har förmågan att minnas min barndom, och jag mådde inte bra av denna kontroll. Jag ser att den hämmade mig istället för att tillföra något positivt. Nu ser jag samma sak med mitt eget barn: ju mer frihet och respekt jag ger henne, desto bättre mår hon.

Att försöka kontrollera kärleken… Det får mig att fundera på vad mer vi har som är hårt kontrollerat, institutionaliserat eller kanaliserat in i bestämda banor. Sexualiteten är ett exempel som poppar upp. Varför är vi så rädda för frihet?

Jag tycker rädsla verkar ha fått oerhörd stor makt över oss människor.

Annons:
[GunillaR]
2010-04-27 13:46
#14

# 13 - Barn behöver vägledning och veta gränser och detta måste komma ifrån föräldrarna eller andra vuxna som finns i barnets närhet. Man måste också lära barnet vad som är farligt och inte farligt, vad som är snälla handlingar och vad som är elaka handlingar. Detta kan vi inte göra om vi ska vara kompisar med dem.

Däremot ska man låta barnen få vara barn och leka sina lekar med andra barn så att deras fantasi kan få växa och så att de kan utvecklas till egna individer. Alltför många föräldrar försöker göra barnen till sin egendom och styra dem till att uppfylla sina egna drömmar istället för barnens.

Det är enormt viktigt att föräldrarna ser sina barn som individer och ta reda på vad det enskilda barnet har för behov, hur barnet fungerar tanke- och känslomässigt osv.

Och rädslan har använts till att förtrycka människor sedan man började förkunna "Guds" ord.

[Mastre]
2010-04-27 17:50
#15

#14   Jag kan inte riktigt föreställa mig hur det är att ha föräldrar som vill vara vän/kompis med en. Minns att jag längtade efter det, men hade inte föräldrar som kunde släppa garden. Nu kan jag se att det speciellt hos min mor fanns en väldigt stark rädsla för vad andra skulle tycka. För henne blev det livsviktigt att sängarna var bäddade och de synliga ytorna städade om någon skulle komma på besök. Lika viktigt var det att barnen inte "stack ut" så hon fick skämmas.

Jag blev aldrig en sådan person som min familj hade önskat. Trots alla försök att lära mig deras gränser, så formade jag mina egna. Den uppfostran jag utsattes för skapade känslor av konflikt, otillräcklighet och ångest i några år, men i slutändan landade jag ändå i den person jag alltid varit. Med obäddade sängar och allt.

Även om mina vingar blev klippta, som OSHO säger, så växte de ut igen.

[GunillaR]
2010-04-27 18:46
#16

# 15 - Det där som du beskriver är alltför vanligt i vårt samhälle. Att det är det yttre som är viktigast, hur man visar upp sig och sitt hem för andra. Men detta är ju egentligen inget annat än att man söker godkännande från omgivningen och är baserat på osäkerhet.

Visst är det bra att barnen lär sig städa och göra sin del av hushållsarbetet när de blir såpass stora, men det ska ju inte vara någon militärisk disciplin. Lagom är ett bra ord.

Jag ska förresten studera lite mera av OSHO Flört

[Mastre]
2010-04-27 21:50
#17

#16 "Jag ska förresten studera lite mera av OSHO Flört"

Samma här. Hans insikter intresserar mig verkligen.

[GunillaR]
2011-01-01 23:47
#18

Puttar upp

BabyDragon
2011-01-02 00:20
#19

Det är nog även svårt för de höga att släppa sin makt, alla sina vanor, sin livsstil och det tillstånd de tror är lycka. Att vara framgångsrik m.m. Jag tycker att vara hjälpande har varit mer i reklamer och diskussioner.

Men tror också att fördömande är för starkt påtryck. De som inte tycker som vi fördöms, de får ingen chans till förändring eller förklaring. Verkar inte finnas något intresse i att försöka förstå  någon annan, snarare en rädsla. En rädsla att det ska smitta? eller att det ska visa sig att man hade fel?

[GunillaR]
2011-01-02 00:54
#20

Jag tror att det är en rädsla att förlora makt eftersom dessa våra herrar ledare inte kan tänka sig att det finns en livsstil där man inte profiterar på andra människor eller på mijön.

Detta finns inte i deras tänk - och därför är det farligt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: