Annons:
Etikettandlighet-livsåskådning
Läst 3693 ggr
[GunillaR]
4/18/10, 11:29 PM

Frusna själar!

Häromkvällen så slog jag över till National Geographic för att jag skulle se ett program och fick se slutet på ett annat program, som handlade om att folk i USA fryser ner sig efter döden för att de vill kunna väckas upp igen när tekniken tillåter detta.

Tekniker heter kryonik.

Så här beskriver man om detta i Wikipedia´

___________________

Kryonik är tekniken med vilken man fryser ned en människa efter döden med hjälp av kryoteknik. Idag kan bland annat spermier, äggceller, embryon med mera bevaras genom kryoteknik. Förespråkare för kryonik menar att döden är en process och att man inte är riktigt död förrän sinnet är förstört, och att denna förstörelse kan hindras genom låga temperaturer. De hoppas att personen kan återföras till liv, med sinnet intakt, i framtiden när vetenskapen nått längre än idag. Patienterna förvaras i behållare i flytande kväve i en temperatur runt -196 °C. Nedfrysning innebär risk för att celler förstörs av iskristaller. Därför använder sig kryoniker numera av vitrifikation istället för nedfrysning.

Bland de mest kända förespråkarna för kryonik är Alcor Life Extension Foundation och Cryonics Institute. Kryonik är kostsamt men de som erbjuder det menar att man kan finansiera det med hjälp av livförsäkring.

___________________

Hur känner ni inför detta?

Annons:
[Jeremina]
4/19/10, 2:12 AM
#1

Jag är skeptisk till detta för jag tror inte det fungerar och om det skulle göra det så vill då inte jag bli nedfryst Rynkar på näsan

[GunillaR]
4/19/10, 2:19 AM
#2

Jag undrar hur dessa människor både tror och resonerar. Om vi nu ska titta på tron så måste det väl vara sådana människor som inte tror på reinkarnation, återfödelse. Det tror att när man är död så är man död.

Man undrar också hur de tänker, för de måste ju vara medvetna att vi redan är alldeles på gränsen till en överberolkad värld, för att alla ska kunna få ett bra och anständigt liv. Att med detta fakta ändå låta sig frysas ner för att väckas upp när tekniken har hunnit fatt, lägger ner tusen och åter tusentals dollars för att först bli behandlad och sedan förvarad i x antal år.  Detta verkar vara mycket korttänkt och mycket egoistiskt. Så lång bort från andlighet man kan komma.

Sen den viktigaste aspekten och den största undrar om hur man kan bli så  (cencurerat) i sitt tänkesätt och känslomässigt. Är dessa människor inte medvetna om att vi har en själ i kroppen och när kroppen där så lever själen vidare.

Har de kanske tänkt så att även själen ska frysas tillsammans med kroppen?

Men det som skrämmer mig mest är att det finns människor som tror att de kan via teknik och pengar köpa sig ett slags förlängt liv efter den naturliga döden har inträtt.  Om de har tänkt frysa ner själarna också.

[Jeremina]
4/19/10, 2:21 AM
#3

#2 Jag ser det på samma sätt som du och de tror nog inte på ett liv efter detta men tror ändå att de kan med pengar köpa sin odödlighet, vad dumt Skrikandes

[GunillaR]
4/19/10, 2:36 AM
#4

Detta bevisar ju hur illa det är ställt med oss människor och speciellt amerikaner som tror att allting går att ordna bara man har tillräckligt med pengar.

Sen är där ingen som vet hur det blir om det nu skulle fungera. Vi människor ska sluta leka Gud. Spelar ingen roll hur bra teknik vi har - Gud är vi i alla fall inte. Kanske på tiden att vissa människor i USA också inser detta.

För ibland kan man undra…………….

[Jeremina]
4/19/10, 2:39 AM
#5

Visst kan man undra hur de tänker eller tänker de något alls överhuvudtaget?

nillanb
4/19/10, 7:18 PM
#6

Usch! Jag tycker att det är makabert , det är ju bara en frusen kropp ett kärl, själen har ju lämnat den kroppen…

 

Annons:
Hallifax
4/19/10, 7:22 PM
#7

#2

"Är dessa människor inte medvetna om att vi har en själ i kroppen och när kroppen där så lever själen vidare."

Var har du för belägg för det påståendet? Det är ju din tro, eller hur? Det finns ju inga bevis för det.

Då är det väldigt underligt att ifrågsätta dessa människor utifrån en massa obevisade hypotser som lika gärna skulle kunna vara fria fantasier.

Idag kan ju läkarvården bota människor man inte skulle haft en chans att bota för hundra år sedan. Vem vet hur det ser ut om ytterligare hundra år?

[GunillaR]
4/19/10, 11:47 PM
#8

# 7 - Jag vet!

[Mastre]
4/19/10, 11:47 PM
#9

Jag vet inte vad som driver folk att göra något sådant, men jag tror inte de inser att själen/medvetandet lever vidare. De tror antagligen att det fysiska livet är det enda de har.

Hallifax
4/19/10, 11:50 PM
#10

#9

Jag tycker det är lite lusigt att skriva "jag tror inte att de inser att själen/medvetandet lever vidare".

Du tror uppenbarligen det, men det finns ju inga garantier för det. Det är ju ingenting någon kan bevisa. Det är ju bara en tro.

Då är det väl ganska naturligt att människor som INTE tror som du gör vill frysa ned sig själv i förhoppningen om att vården en dag ska kunna rädda dem från döden?

[GunillaR]
4/20/10, 12:27 AM
#11

# 10 - Varför tar du så illa upp? Är det möjligen så att du redan bokat in dig?

Hallifax
4/20/10, 1:31 AM
#12

#11

Nej då, jag tar inte illa upp. Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig ovänligt. Det är bara det att jag tycker döden känns väldigt obehaglig och jag har full förståelse för folk som vill frysa ned sig.

[GunillaR]
4/20/10, 1:11 PM
#13

# 12 - Döden är det mest naturliga som finns, men visst kan det kännas lite märkligt ibland när man tänker på att man en dag ska lämna just detta livet, speciellt som man är mitt uppe i livet och har massvis framför sig som man vill uppleva. 

Men när jag tänker på att det bara är min kropp som dör och att jag med min själ lever vidare, då känns det genast bättre. Och att jag kommer träffa de människor som jag haft samröre med i mina liv. Att jag en dag i framtiden kan välja om jag ska inkarnera igen eller existera vidare på ett högre plan.

När jag läste boken "Själarnas Resa" av Michael Newton så tyckte jag att det kändes väldigt tryggt. Där finns många förklaringar till det som de flesta av oss undrar över.

Denna bok är en vetenskaplig undersökning från Michael Newton som är hypnotisör och utför regressioner. Han får människor att gå tillbaka till livet bortom döden, eller existensen mellan liven. Jag skulle rekommendera dig att läsa denna bok!

Annons:
Isa56
4/20/10, 1:59 PM
#14

Min första tanke är, om det nu fungerar. Vad sjutton ska min stackars själ syssla med under de 50-100 år jag är nedfrusen? Jag kan ju inte utvecklas eller gå vidare, (räknas jag som död eller bara i typ dvala) Hamnar jag i något ingenmansland under den där tiden?

Och om jag väcks upp om x antal år. Kommer vi att förstå varandra? Språket utvecklas ju hela tiden.

Och jag kommer att ha barnbarns barnbarn som är äldre än mig, eller hur gammal kommer jag själv att vara?

Jag kan förstå folk som gör det, även om jag själv inte tror på det.

Isa

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

[GunillaR]
4/20/10, 3:12 PM
#15

Om man nu skulle kunna vakna upp igen och att själen följer med, så skulle det nog kännas väldigt konstigt och ensamt. Det liv man hade är ju borta. Inga vänner, inga nära och kära. Jag tror inte man skulle känna sig hemma i sin nya miljö, med den nya teknik och allt som kan hända under de år man ligger nerfrusen. Och tänk om kroppen trots allt kommer ta skada!

Hallifax
4/20/10, 4:02 PM
#16

#13

På vilket sätt är det en vetenskaplig undersökning? Hur kan han vara säker på vad det är han påstår i denna bok?

Det är en fin tanke med att våra själar överlever -- och det skulle naturligtvis vara trevligt om det var så.

Men hur kan man vara säker?

NessaInglorion
4/20/10, 4:25 PM
#17

Jag tycker att det hela bara verkar så oerhört makabert. Varför är man så rädd för att dö? De som inte tror på ett liv efter detta, att själen vandrar vidare, vill de verkligen bli nedfrusna för att sedan vakna upp till en värld som de inte vet något om? Har sett många bra poäng som ni har kommit med här om varför man ska låta bli denna nedfrysning. Hua!

Tror inte att det är bra om vi lurar naturen alltför mycket… Vi föds och dör av en anledning, det var aldrig meningen att vi ska vara här för alltid, det är var jag tror iaf.

Jag har alltid trott att vi återföds för att vi inte lyckades uppnå vårt syfte i det förra livet, att vi inte lärde oss läxan. Ja det blir väl lite ur Nirvana-synpunkt jag vet men för mig känns det vettigt. Flört

"Låt själen vara fri"

NessaInglorion
4/20/10, 4:28 PM
#18

Vill bara tillägga att för er som tycker att döden verkar skrämmande rekommenderar jag en hypnosregression där man blir lotsad genom ett tidigare liv. Innan jag gjorde det var jag inte heller så förtjust i döden men nu efteråt är jag inte alls rädd för att dö.

Man behöver ju inte tro på ett liv efter detta för att göra en regression, det funkar utmärkt som terapiform just i syftet att ta itu med dödsångest, så har jag uppfattat det åtminstone. Som sagt, jag rekommenderar det varmt. Oavsett om man tror på det eller inte så slipper man iaf rädslan man har inför döden.

Kramar

"Låt själen vara fri"

Pagan
4/20/10, 4:37 PM
#19

vilket intressant ämne ni diskuterar här. Själv skulle jag aldrig tänka tanken på att frysas ned och sedan tinas upp om x antal år. Hemsk tanke! Att själen lever vidare är för mig en självklarhet. Själ och ande består vi alla av - d.v.s ren energi, och i samma form kommer vi att återvända hem. Skulle gärna göra en regression. Det är ju även bra för att finna  bot på blockeringar/rädslor/sjukdomar vi har i detta liv. har nyligen läst Sylvia Brownes "lär av dina tidigare liv"

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

NessaInglorion
4/20/10, 5:03 PM
#20

#19 Precis Pagan, jag är helt och håller överens med dig här. Jag själv lärde mig att ta itu med min känsla av maktlöshet som jag aldrig riktigt förstått mig på. Efter regressionen blev det solklart varför jag burit den med mig och nu har jag rett ut det och lagt det bakom mig. Glad

"Låt själen vara fri"

Annons:
Pagan
4/20/10, 5:13 PM
#22

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Pagan
4/20/10, 8:58 PM
#25

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[GunillaR]
4/20/10, 10:39 PM
#28

Nu har jag öppnat en ny tråd där vi kan diskutera regressioner och tidigare liv.

Tråden heter "Tidigare Liv"

Naturligtvis fortsätter vi att diskutera åsikter och tankar om att låta sig fryras ner efter döden för att senare kunna väckas upp.

Upp till toppen
Annons: