Annons:
Etiketttotem-kraftdjur
Läst 11748 ggr
fridelfina
2010-05-15 11:51

Medicine Cards säger...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Under förmiddagen, idag 15 maj, drar jag ett kraftdjurskort för den som önskar vägledning från djurens värld!

Sen om du vill att jag drar ett kort så kommer svar när jag har "data-tid"!

Så välkomna att be om ett kort!

(det är lite suddigt foto pga mobilkameran)

Nedanstående texter är mycket kort, fritt sammanfattat och översatt från "Medicine Cards" av Jamie Sams & David Carson (1988/1999)

 
 

Annons:
nillanb
2010-05-15 12:08
#1

Vad kul ! vill du dra ett kort för mig Fridelfina ?

 

janing
2010-05-15 12:29
#2

Dra ett för mig är du snäll!

fridelfina
2010-05-15 12:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Nillan, Du fick Coyote, "the trickster"!

När man får Prärievargen så innebär det att du kommer att lära dig något nytt om dig själv snart. Även om det skulle vara en smärtsam lektion så kommer du såsmåningom att få skratta. Prärievargen har många magiska tricks för sig, men hans magi faller inte alltid ut väl utan han faller ofta i sin egen fälla. Det som utmärker honom är att han alltid klarar sig vad som än händer. Kanske du bör fråga dig själv om du verkligen inte lurar dig själv med det du gör just nu?

Rådet som prärievargen ger dig är att se det humoristiska i allt som händer!

 
 

nillanb
2010-05-15 12:35
#4

#3 Tack Fridelfina Kyss

Mmm jag får meditera på detta ! Jag har fått liknande budskap flera gånger nu på kort tid.

 

fridelfina
2010-05-15 12:40
#5

Skrattande Ja ibland måste man fundera vad som pågår och korten påminner och påminner. Själv har jag Översteprästinnan som återkommer, och nu tydligen Grodan som vill att jag ska gråta klart…

 
 

Isa56
2010-05-15 12:58
#6

Jaa dra gärna ett kort för mig med, snälla (blinkar med ögonen) Tungan ute

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Annons:
fridelfina
2010-05-15 13:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Isa, Du fick Rabbit, Kaninen!

Den som fått Kaninen som kort bör fundera på om det är så att hon/han kanske genom sin rädsla för olika saker drar dem till sig? Det är dags att släppa kontrollen om dina rädslor därför att det du är mest rädd för för så mycket uppmärksamhet av dig att det kommer att hända.

Det här är lite som jag brukar säga till min dotter: "Var noga med vad du säger/ber om, för Det får du". Det kan vara att du oroar dig för att inte få ett jobb - då får du det inte, eller att du går omkring och säger "det här går inte" - ja, då går det inte.

Istället bör du tänka/säga: Jag får jobbet/Det här går! Eftersom det vi uttalar högt är magisk lag!

 
 

Pagan
2010-05-15 13:42
#8

Jag önskar oxå ett kort fridelfinaGlad

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

fridelfina
2010-05-15 14:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Pagan, du fick Bat, Fladdermusen!

Fladdermusen är symbolen för återfödelse, reinkarnation. Här pratar vi om lärlingens symboliska död för att återuppstå som schaman. En initiering i att utstå mycket fysisk och psykisk smärta och därefter komma ut på andra sidan som vis kvinna/man.

Här kan man tänka att kortet påvisar ett behov av symbolisk död, något du gör i ditt liv fungerar inte längre och du behöver kanske göra en ritual för att manifestera att du nu bryter det dysfunktionella beteende du upptäckt? Om vi motarbetar vårt framtid så kan det bli en lång utdragen "död", men att sätta punkt nu och ta sig an en ny väg som du är ämnad att gå, gör att du istället uppfyller din framtid.

Här tycker jag att "död" är en sorts vändpunkt, en möjlighet att få insikt och förståelse för vad som händer och att sätta punkt, att manifestera det nya för sig själv!

 
 

fridelfina
2010-05-15 14:06
#10

Janing, jag missade ditt inlägg, kommer strax ett kraftdjur till dig!

 
 

Pagan
2010-05-15 14:08
#11

ja du fridelfina. ytterligare ett budskap med samma tema - döden tycks förfölja migFörvånad Något måste jag tydligen FATTA!!??

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Isa56
2010-05-15 14:20
#12

Tack Fridelfina  Skrattande Hm jo jag vet nog vad det handlar om tarotkorten visar också åt det hållet.Obestämd

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

fridelfina
2010-05-15 14:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Janing, Du fick Turtle, Sköldpaddan!

Sköldpaddan är för indianderna den äldsta symbolen för Moder Jord. En personifiering av Moder Jord, gudinnans energi. Sköldpaddans skal är ett skydd och likt sköldpaddan har du sköldar som skyddar mot smärta, avundsjuka och omedvetenhet från andra.

När detta kort kommer så är det för att du ska tänka på att du har en kreativ källa inom dig. Sköldpaddan är en läromästare för att lära sig att jorda sig. För att kunna se den situation du befinner dig i med "moderlig värme" (motherly compassion). Använd gärna jordens och vattnets energi när du jordar dig. Fokusera på dina tankar och ta hjälp av Moder Jord (har editerat detta, skrev viisst ordet mogna här först!) innan du gör dem verkliga. Detta likt sköldpaddan som lägger sina ägg i sanden och låter solen värma dem till de kläcks.

Sköldpaddan vill att du förstår att du har Moder Jord som din bundsförvant och hon finns där oavsett vilken situation du har skapat!

 
 

Annons:
fridelfina
2010-05-15 14:45
#14

Nu blir det inga mer kort idag, ska förbereda mig för arbetet! Men jag säger till när jag har tid att dra fler kort!

 
 

janing
2010-05-15 18:34
#15

Tack så mycket fridelfina!

Mysan59
2010-05-16 00:37
#16

Du får gärna dra för mig när du har lust och tid! Tack tack…

casandra70
2010-05-16 13:16
#17

#0 missade denna tråden:-( men du får gärna ta ett för mig oxå framöver när/om du har tid o lust….Fina kort var det!

Indiania
2010-05-16 14:44
#18

#0

Vill du och har tid och lust så får du gärna dra ett kort för mig! Flört

Kram

" Var nära naturen - var när dig själv "

lottan17
2010-05-16 15:02
#19

Hej! Vill du dra ett kort för mej också. Jag behöver vägledning när det gäller kärleken

Stromma
2010-05-16 20:02
#20

Om du har tid gärna ett kort för mig också.

Annons:
Anna-Helga
2010-05-16 20:18
#21

Jag ställer mig på kö! Cool

fridelfina
2010-05-17 13:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Ok, here we go!

Mysan, Du fick Owl, Ugglan!

Ugglan jagar på natten, den glider tyst genom skogen och träffar sitt villebråd. Ugglans magi är både svart och vit och när du fått ugglan som kort kan det innebära att du dras till magi och kanske undersöker du den "mörka konsten". Du bör dock undvika frestelsen att utföra "black magic" eller överhuvudtaget sådant som tar energi från andra människor eller varelser. Kanske det dras andra "nattugglor" till dig just nu? De tenderar att dras till likasinnade. Trots det "mörka" eller kanske på grund av ugglans kännedom om detta står uggan för visdom eftersom hon vet att det finns där fast det inte syns.

När du får Ugglan så innebär det att hon önskar att du använder din visdom väl och din förmåga att i det tysta observera en situation du befinner dig i och intuitivt se sanningen. Var uppmärksam på signaler, de kan komma under meditation eller i drömmar. Kom ihåg att sanningen alltid bringar ljus över situationen!

 
 

fridelfina
2010-05-17 13:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Cassandra, Du fick Spider, Spindeln som kraftdjur!

Spindel, Hon som väver livets väv. I hennes nät fångas bytet som fastnat utan att hinna förstå vad som hände, detta likt människor som fastnar i nätet i en illusion av den psykiska världen. De kommer inte att kunna se bakom horisonten, in i andra dimensioner av livet.

Spindeln vill uppmana dig att var kreativ och att du ska söka nya lösningar och alternativ i ditt handlande. Kanske hon dök upp idag för att tala om att det Du vävt i ditt liv faktiskt har burit frukt? Det viktigaste hon vill förmedla är att du ska förstå att du är en del av ditt eget livs väv!

 
 

Mysan59
2010-05-17 13:23
#24

Tack snälla goa fridelfina!

Kul att det just blev en uggla eftersom jag upplever att jag har haft ordet uggla kring mig ett tag nu, svårt att förklara….. Flört

Kram och ha en underbar dag!

fridelfina
2010-05-17 13:51
#25

Varsegod Mysan! Roligt att du gillade Ugglan och jag hoppas att hennes råd ger dig nåt!

 
 

Doris
2010-05-17 13:58
#26

Hej! jag är ny på sajten skulle vara kul om du vill dra ett till mig när du kan

Allting är möjligt

fridelfina
2010-05-17 14:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Indiania, Du fick Deer, Rådjuret eller Hjorten!

Det är lite roligt att just Du fick det kortet då jag redan innan såg dig som en människa med rådjuret/hjortens energi - mildhet/medmänsklighet!

Det finns en sägen som säger att Deer fick en kallelse till Den Stora Anden på Heliga Berget, men visste inte att det var en demon som vaktade vägen upp för berget. Demonen gjorde allt för att skrämma Deer som med sin mildhet och kärleksfullhet besegrade demonen och dennes hjärta smälte, vilket kom att krympa demonen till en storlek liten som en valnöt.

Kortet vill påminna dig om att använda din medmänskliga kraft till att röra vid de hjärtan och psyken som är skadade och försöker hålla oss från vårt "heliga berg", att nå vår fulla inre potential. Deer vill tala om att vi måste sluta försöka ändra andra till något vi önskar och att vi ska älska dem så som de är. Kanske detta också gäller dig själv? Att acceptera den du är. Använd din mildhet/godhet till att värma upp och ta hand om en situation du befinner dig i just nu.

 
 

Annons:
fridelfina
2010-05-17 14:38
#28

Lottan, Stromma, Anna-Helga och Dolla, jag återkommer med fler kort vid senare tillfälle. Nu måste jag fokusera på tentaplugg!

Kram på er alla!

 
 

Indiania
2010-05-17 16:14
#29

#27 Tack snälla fridelfina! Kyss

Du skall veta att rädjur betyder mycket för mig. Det var kul att jag fick just det kortet ( och det är ju ingen slump). Visst stämmer det att jag har medmänsklighet och värnar om de svaga i samhället.

Tycker om det du skriver om " det heliga berget" och det här kortet tar jag verkligen till mig,.

Kram Indiania

" Var nära naturen - var när dig själv "

[Spanaren]
2010-05-17 18:21
#30

Jag var inte hemma och missade det hela … men kanske nästa gång eller Flört /kram Spanaren

casandra70
2010-05-17 18:46
#31

#23 Tack för kortet! Det kan nog stämma mycket av det som stod.Fina ord som jag nog får begrunda lite extra o lägga på minnet.Glad

fridelfina
2010-05-17 19:00
#32

Casandra: jag får nog korrigera mig lite: Det är Du som väver Ditt livs väv! Du är inte bara en del av det som jag skrev först…

Indiania: Aha, jag visste det! Skrattande

Spanaren: Jag drar ett kort för dig när det blir tid för det, jag lovar! Men du är den femte i kön dock.

Jag drar inga mer idag för det tar sin lilla tid att översätta och få det begripligt. Som ni kanske sett blir det ibland lite svengelska… Flört

 
 

[Spanaren]
2010-05-17 19:07
#33

#32 Precis, du gör det då det känns lämpligt för mig och den som väntar på något gott väntar inte för länge Flört Sköt om dig vännen och var rädd om din energi/ kram Spanis

fridelfina
2010-05-18 12:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Då ska vi se, Lotten, Du fick Dolphin, Delfinen!

Delfinen står för Livskraft och finns i varje liten atom. Definen lär oss hur vi använder livskraften genom vår andning, som förnyar våra celler och våra organ. En dag simmade Delfinen ute i oceanen då Gammelmor Måne vävde sitt mönster av tidvatten. Gammelmor Måne bad Delfinen lära sig tidsvattnets rytm så så att han skulle kunna lära sig öppna upp sin feminina sida mot Månens silvriga sken. Delfinen följde så tidvattnets rytm och lärde sig därmed andas på ett nytt sätt och när han gjorde detta så lärde han sig att hitta passagen in i Drömtiden. Där kom han så småningom att lära sig att all kommunikation har följer mönster och har en rytm. Delfinen blev en budbärare mellan drömtid och vaken tid, han berättar för oss om vår utveckling och om hur vi kan vara ett med Great Spirit.

Kortet Delfinen vill att du ska förstå att du kan "koppla upp" dig till Great Spirit och få svar på dina frågor eller att du kan ge andra människor svar på deras frågor. Hur du kan göra detta? Jo, Delfinen vill visa att vi genom att "communicate" (följa?) med i naturens rytm, genom att vara uppmärksamma på vår kropps egen rytm och dess mönster av energier kan "rida på tidvågen" och sprida glädje och skratt omkring oss. Att andas är fritt, vi gör det varje dag, varje minut - Delfinen vill att du gör detta för att kunna komma i kontakt med Drömtiden och få kunskaper.

Jag kan tänka mig att det här handlar om att meditera, gör du det? Eller är det så att du sover för lite?

 
 

Annons:
lottan17
2010-05-19 00:20
#35

Hej! Fridelfina. Jag mediterar aldrig. Jag tänkte börja med det. Jag sover för lite, ligger vaken till klockan 2-3 på natten. Sover några timmar. Jag ligger och tänker mycket på framtiden. Jag känner att jag vill komma vidare i livet.

lottan17
2010-05-19 00:22
#36

Hej! Fridelfina. Jag mediterar aldrig. Jag tänkte börja med det. Jag sover för lite, ligger vaken till klockan 2-3 på natten. Sover några timmar. Jag ligger och tänker mycket på framtiden. Jag känner att jag vill komma vidare i livet.

fridelfina
2010-05-20 01:04
#37

Ja, det kanske är dags att börja med meditation! Kanske du får sova bättre på nätterna då också!

 
 

Mysan59
2010-05-20 01:25
#38

Skulle du vilja och orka och ha lust att dra ett kort till? Oskyldig

Livet är verkligen berg- och dalbana just nu, med mest nerförsbackar och det har varit lite väl mycket, så jag hoppas väl på nåt "peppande" kort.

Tack på förhand!

fridelfina
2010-05-20 01:37
#39

Då är det Stromma, A-H, Dolla, Spanaren och du Mysan som står i kö. Det tar nog några dagar dock… har stor trötthet och en del andra saker som står i fokus. Ska nog ta och lägga mig nu, inser att jag ju sover alldeles för lite. Men håll ut så drar jag kort i helgen iallafall!

Kram

 
 

Mysan59
2010-05-20 02:08
#40

Hoppas du får sova gott! Och jag kan ju vänta eftersom jag redan fått ett kort en gång.

Kram

Anna-Helga
2010-05-20 17:52
#41

Den som väntar på något gott… Cool

Annons:
fridelfina
2010-05-23 00:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Jepp, då drog jag Swan, Svanen för Stromma!

Svanen står för att vi måste vara villiga att acceptera det framtiden har i sitt sköte utan att vi försöker ändra på vår livsväv, och att vi måste förtjäna det vi ber om. Svanen är också, likt Delfinen, ett kraftdjur som leder oss in drömtiden där vi kan vara ett med allt och kan skåda in i framtiden.

Svanen visar för dig att nu inleds en tid med förändring i din medvetenhet och en utveckling av din intuitiva förmåga. En transformation har börjat där du kommer att kunna se vad som komma skall, om du lär dig att lita till kraften förändringen bär med sig. Svanen vill att du skall acceptera och inte motarbeta förändringen utan slappna av och följ med i strömmen (go with the flow). Sluta att förneka de föraningar du får, följ din magkänsla och hedra din intuition!

 
 

fridelfina
2010-05-23 01:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Anna-Helga, du fick Salmon, Laxen!

Laxen är den heliga väktaren av visdom och instinkt, och hon återvänder alltid till den plats där hon skapades. Varje situation i livet är en läromästare och Laxen samlar all visdom, även när det uppstår stort motstånd. Ingen utomstående kraft kan förhindra Laxen att nå sitt mål - hennes födelseplats (place of creation). Hennes strävan är att sluta cirklen, "Salmon medicin people" avslutar alltid det de påbörjat, livets händelser och cykler fullföljs alltid. Laxen lär dig att se varje "bend in the river" som ett nytt äventyr med en lektion du behöver för att växa.

Om du tycker att livet är orättvist och för svårt, tänk då på att istället hedra den visdom du föräras när du "kämpar motströms". Du uppmanas av Laxen att lita på din magkänsla och instinkt just nu. Har du personer i din närhet med en dold agenda, eller som manipulerar situationen till sin egen vinning. Fundera på om du ska följa ebb eller flod för att komma framåt och växa/lära? Vad som än händer så manar Laxen att ska du följa din instinkt genom att gå till din egen källa och följ din egen väg. Då går du aldrig fel.

Har du blivit distraherad, och tappat "din väg i livet"? Har du kanske låtit bli att lyssna på din inre vägledare? Ibland behöver man ta ett steg tillbaka och reflektera över vart man är på väg, det kanske är dags att låta din instikt ta över och inte låta andra/ditt medvetna jag styra över dig?

 
 

fridelfina
2010-05-23 02:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Ok, Dolla, du fick Snake, Ormen - "Omvandlaren".

Ormen står för liv-död-återfödelse, vilket exemplifieras av ormen som byter skinn. Hon står för kunskapen att alla/allt är likvärdiga. "Snake medicine people" är väldigt sällsynta. Deras initiation innebär att utsätta sig för många ormbett, vilket gör att omvandlar allt gift, må det vara mentalt, fysiskt, spirituellt eller känslomässigt gift. De omvandlar den till kraft i stället, sexuell kraft, psykisk kraft, alkemisk kraft, reproduktion och upplysning (eller odödlighet).

Ormen ser att du behöver "omvandla dig" lära dig acceptera alla aspekter i livet. Genom att göra detta kan lära dig använda eldens element. Eldens energi, på det materiella planet, skapar passion, åtrå och fysisk vitalitet. På det emotionella planet skapar eldens energi ambitioner, kreativitet, beslutsamhet och drömmar. På det mentala planet skapas intellektet, kraft, karisma och ledarskap. När eldens energi når det andliga planet så skapas visdom, helhet, förståelse och upprättar kontakten med "the Great Spirit"/vår källa.

Är du rädd för vem du kan vara om du släpper ned din gard, din sköld, ditt skydd? Är du rädd att hamna utanför din "comfort-zone"? Låter du rädslan komma ivägen för den du är? Känns gamla vägar bekväma att gå? Ta till dig Ormens medicin och byt skinn, hitta en ny väg som tillåter dig att vara den du är!

 
 

fridelfina
2010-05-23 03:00
#45

Nu är det Spanaren och Mysan kvar på väntelistan, kanske jag hinner med och har ork i morgon till det? Håll ut är ni snälla!

Kram

 
 

Mysan59
2010-05-23 03:19
#46

Ja men absolut fridelfina, jag väntar så gärna Glad

Kram och sov gott!

Doris
2010-05-23 11:04
#47

#44 Tack Fidelina tycker detta är ganska roligt inte konstigt alls att jag fick ormen jag håller på att ömsa mitt skalSkrattande och har fått till mig ormen i både tankar och djurkommunikation.Jag försökte hjälpa någon med en katt. Det gick ganska bra Glad då frågade hon om hon fick hjälp med sin orm också ska jag vara ärlig jag själv inte så förstjust i ormar men tänkte att jag försöker väl och det gick braGlad Har även fått till mig ormen i korten också .

Kram /dolla

Allting är möjligt

Doris
2010-05-23 11:07
#48

Jag har döpt om dig ser jag fridelina ska det ju varaSkrattande

Allting är möjligt

Annons:
Anna-Helga
2010-05-23 12:00
#49

Åh tack! Och visst är jag en lax! Jag funkar absolut bäst i stark motström… Cool

[Spanaren]
2010-05-24 11:23
#50

#45 Väntar tills du har tid  …. för ju mer du laddar upp så … Flört

fridelfina
2010-06-01 11:46
#51

Nu så! Tar fram leken med kraftdjur och drar….

 
 

fridelfina
2010-06-01 12:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Spanaren fick kortet Dog, Hunden.

Den som har hunden som kraftdjur är en mänsklighetens tjänare på något sätt. De arbetar ofta för andras väl och ve, med välgörenhet, inom sjukvården, som handledare, inom politiken eller som den som tar strid för mänskliga rättigheter. Hunden står för lojalitet av kärlek som en bästa vän och djuriska beskyddarinstinkter om den egna gruppen. Så som Anubis skyddade Egypten, har hunden genom historien alltid varit en beskyddare av såväl underjorden som av uråldriga hemligheter, gömda skatter och mödrars bebisar medan modern utför dagliga sysslor.

Det budskap Hunden vill ge dig är att du nu måste undersöka i ditt inre om din känsla för att ge omsorg till andra. Hunden är ett genuint serviceinriktad djur, och är hängivna sina ägare med en känsla av lojalitet som vida överskrider hur de behandlas. Total lojalitet! Även hundar som är ilskna och attackerar är hundar som lyder sin instinkt – allt för att behaga sin ägare. Det finns fyra frågor som Hunden vill att du funderar över:

  1. Har jag nyligen glömt bort min skyldighet att tro på min personliga sanning?
  2. Är det möjligt att skvaller eller andras åsikter har påverkat min lojalitet till en viss vän eller en grupp?
  3. Har jag förnekat eller ignorerat någon som försöker vara min lojala vän?
  4. Har jag varit lojal och sann mot mina mål i livet?

 
 

[Spanaren]
2010-06-01 12:56
#53

#52 Wow, säger jag bara Fridelfina … detta är ju jag i ett nötskal Förvånad

Det jag ska tänka på … då sortetar jag bort punkt 2 och 3 med en gång … för det är inte jag. Säger alltid: Ta alltid reda på sanningen innan du dömer ut en vän.

Wow vilket kort Kyss … tack … /kram Spanaren

fridelfina
2010-06-01 12:59
#54

Tack! Roligt att det verkar som om alla korten jag dragit är så klockrena! Skrattande

 
 

fridelfina
2010-06-01 13:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Mysans andra kort blev Fox, Räven – Camouflagekungen

Räven har förmågan att vara osynlig i skogens växtlighet. Skogens flora är Rävens allierade och förmågan att kunna smälta in i omgivningen är en stor gåva då man observerar andras aktiviteter och handlingar. En annan förmåga som Fjällräven har är att förvandlas efter årstiderna, på vintern får han en vit päls för att kunna smälta in i vinterlandskapet. Räven står för anpassning, list och kunnighet, observation, integration och följsamhet i handling. Räven är totalt lojal till sin familj och kan likt clownerna på en rodeoshow, hålla en galen tjur från att trampa ned en familjemedlem eller en vän. Detta är möjligt genom listig taktik och en fantastisk förmåga att camouflera sig.

Räven vill råda dig att bli som vinden, som osynligt väver sig in på alla situationer eller platser. Du behöver observera andras handlingar snarare än lyssna till deras ord just nu. Använd din listiga natur på ett konstruktivt sätt – håll tyst om vem och vad du observerar. För att lära dig din förmåga, konsten att camouflera dig, så behöver du testa den för att se vad du verkligen kan! När du nu övar på att observera så kommer du även att utveckla en annan förmåga, som innebär att du kan förutsäga det som kommer att hända här näst så att du vet vilket steg du själv ska ta.

 
 

Annons:
Mysan59
2010-06-01 17:17
#56

Stort tack fridelfina! Glad

fridelfina
2010-06-02 00:56
#57

Hoppas det gav lite vägledning i din bergodalbana, Mysan!

 
 

Mysan59
2010-06-02 02:19
#58

Ja faktiskt fridefina! Tack! Glad

Upp till toppen
Annons: