Annons:
Etikettandlighet-livsåskådning
Läst 3649 ggr
Pagan
2010-05-23 19:29

Gör alltid ditt bästa.

Den sista grundstenen Ur boken 4 Grundstenar till ett bättre liv av Don Miguel Ruiz, kommer här.

Denna fjärde grundsten handlar om genomförandet av de tre första. Gör alltid ditt bästa, varken mer eller mindre, under alla omständigheter. Men håll i minnet att ditt bästa aldrig kommer att vara detsamma från ena stunden till den andra. Allting lever och förändras ständigt, därför är ditt bästa ibland förstklassigt men mindre bra vid andra tillfällen.  När du vaknar på morgonen, vederkvickt och full av energi, är ditt bästa bättre än på kvällen när du är trött. Ditt bästa är annorlunda när du är frisk än när du är sjuk, när du är nykter eller när du är berusad. Ditt bästa beror på om du känner dig fantastisk och lycklig eller om du är upprörd, arg eller svartsjuk.

Allteftersom du bygger upp ditt liv efter de fyra grundstenarna, blir ditt bästa bättre än det varit tidigare.

Om du anstränger dig alltför mycket för att göra mer än ditt bästa gör du av med mer energi än nödvändigt, och till slut räcker inte ditt bästa. När du går till överdrift lakar du ur din kropp och motarbetar dig själv så att det tar längre tid att nå målet. Men om du gör mindre än ditt bästa utsätter du dig för besvikelser, självkritik, skuldkänslor och ånger.

Gör bara ditt bästa - under alla omständigheter under ditt liv. Det spelar ingen roll om du är sjuk eller trött, om du alltid gör ditt bästa finns ingen risk att du ska döma dig själv…………….

En man ville höja sig över sitt lidande och uppsökte ett Buddisttempel för att finna en mästare som kunde hjälpa honom.

Han gick till Mästaren och frågade "Mästare, om jag mediterar fyra gånger om dagen, hur länge dröjer det då innan jag har höjt mig över mitt lidande?"

Mästaren såg på honom och sa "Om du mediterar fyra timmar om dagen kommer du kanske ha lyckats med det om tio år."

Mannen som trodde att han kunde göra mer, sa då: "Åh Mästare, om jag istället mediterar åtta timmar om dagen, hur lång tid kommer det då att ta?"

Mästaren såg på honom och sa "Om du mediterar åtta timmar om dagen kommer du kanske ha gjort det om tjugo år."

Men kommer det att ta längre tid om jag mediterar mer? Frågade mannen.

Mästaren svarade "Du är inte här för att offra vare sig din glädje eller ditt liv. Du är här för att leva, för att vara lycklig och för att älska. Om du kan göra ditt bästa med två timmars meditation men lägger ned åtta timmar på det i alla fall blir du bara trött och får svårt att se meningen med den, och dessutom hinner du inte njuta av livet. Gör ditt bästa, så lär du dig kanske att oberoende av hur länge du mediterar kan du leva, älska och vara lycklig."

När du gör ditt bästa kommer du att leva intensivt. Du kommer att vara produktiv och du kommer att vara god mot dig själv eftersom du kommer att ge av dig själv åt din familj, åt samhället, allt. Men det är handlingen som kommer att skänka dig intensiv lycka. När du alltid gör ditt bästa handlar du. Att göra sitt bästa är att handla därför att man tycker om det, inte därför att man väntar sig belöning. Det flesta människor gör precis tvärt emot. De handlar enbart när de väntar sig en belöning och njuter inte av själva handlingen. Och det är anledningen till att de inte gör sitt bästa…………………………………..

När du följer dessa fyra överenskommelser/grundstenar kan du omöjligt leva i helvetet. Om du är sann i ditt tal, om du inte tar någonting personligt, om du inte tar saker och ting för givna och om du alltid gör ditt bästa kommer du få ett underbart liv som du har 100procentig kontroll över. De fyra överenskommelserna är en sammanfattning av förvandlingens mästerskap, ett av Toltekernas mästerskap………………

Vi måste verkligen använda vartenda uns kraft vi har för att lyckas hålla dessa överenskommelser. Till att börja med väntade jag mig inte att jag skulle kunna göra det. Jag har fallit många gånger, men jag har rest mig och strävat vidare……….. För varje gång blir det lite lättare……………..

Håll uppmärksamheten riktad på den dag som är och stanna i nuet. Lev en dag i sänder. Gör alltid ditt bästa för att hålla dessa överenskommelser så blir det snart enkelt för dig.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Isa56
2010-05-23 21:43
#1

Tack än en gång för en mycket intressant artikel.Skrattande Kanske inte det lättaste rådet att följa, i början. Men det kostar inget att prova.Flört

Kram Isa

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Pagan
2010-05-23 22:18
#2

ja du Isa, var för sig låter dessa grundstenar som a piece of cake. Det är ju inte så lätt att slaviskt följa dem eller hur?? Fast det säger han ju själv oxå att han föll i början och fick resa sig om igen gång på gång. Vi kan ju bara göra vårt bästaFlört imorgon börjar vi om igen….

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Isa56
2010-05-23 22:24
#3

Japp, vi börjar tiiiiidigt på morgonen. Jag ska börja med att inte säga "fula" ord till väckarklockan OskyldigFlört

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Pagan
2010-05-23 22:32
#4

oki I hear you.

Ja du våra tidiga mornar är ju inte sååå trevliga alla gånger - fast vi tar det för givet!

Att svära åt klockan vid 4 är ju å andra sidan att "vara sann i sitt tal" för vi menar ju verkligen vad vi säger då!Skrattande 

Sedan är det upp till klockan att inte ta det personligt.

Sedan går vi och gör vårt bästa under dagenFlört

kan ju inte bli så mycket bättre

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Isa56
2010-05-23 22:37
#5

Det låter utmärkt.Skrattande Så gör vi. Sedan kan vi komma hem och hänga här ett.Flört

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Pagan
2010-05-23 22:39
#6

just det. här gör vi ju alltid vårt bästa.Tungan ute

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Isa56
2010-05-23 22:42
#7

Ooops missade ett ord SkämsSkrattande Vi kan hänga här ett tag, ska det ju vara.. Haha

Wakka Wakka

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

[GunillaR]
2010-05-24 13:51
#8

Det föreligger ett stort fel i texten:Flört

 När du vaknar på morgonen, vederkvickt och full av energi, är ditt bästa bättre än på kvällen när du är trött.

Jag är död när jag vaknar på morgonen och har min bästa tid på eftermiddagen, eller kvällen och ibland natten Cool

När jag gick i skolan så gjorde jag inte mitt bästa eftersom jag ibland tyckte det var så förbenat tråkigt. Men när jag verkligen tyckte det var kul så presterade jag mycket bra resultat, vilket gjorde att mina betyg hoppade upp och ner för varje termin. Kommer ihåg att min mor hade talat med fröken som sa så här: Gunilla kan när hon bara vill, synd att hon inte vill så ofta.

Men sen gick det överstyr någonstans i början av 30-års åldern. Då började jag ställa så otroligt höga krav på mig själv. Inte nog att jag skulle göra mitt bästa, utan det blev mer än mitt bästa och ibland också andras bästa……………..

Och så gick det som det gick, nämligen rakt i väggen.

Numera försöker jag hålla balansen med att göra mitt bästa i förhållande till min situation.

[Spanaren]
2010-05-24 20:54
#9

Tack för en intressant artikel Pagan Kyss

Gör ditt bästa för ditt eget inres skull och ge inte ditt bästa för någon annans skull … tvålklart Flört

Jag är tvärt emot Morgaine och full av energi på morgonen och det är väl tur för då flyter jorden som den ska med alla sina växlingar *gapskratt*

Lev idag och lev i nuet och lev som det är din sista dag och gör ditt bästa för din själs skull.

Hej/ kram Spanaren

Doris
2010-05-25 02:15
#10

Tack för en intressant artikel pagan Glad

Jag är också en kvälls och natt människa kommer oftast inte i säng före halv 2 lägger jag mig innan så ligger jag och läser

Kram /dolla

Allting är möjligt

fridelfina
2010-06-01 11:42
#11

Att göra sitt bästa hade jag och tonårsdotter ett snack om igårmorse. Det är grymt vad barnen tror att de alltid måste vara bäst? Hon var otroligt ledsen och grät floder. Jag fick följa med till skolan och prata med fröken. Hon är bra och även hon talade om att det räcker med att hon gör sitt bästa, och att hon ÄR bra!

I morse var det helt annat humör hos dotter, hon gjorde till och med sånt som jag väntade mig motstånd till…

Hon växer och håller på att bli stor nu, mamma stolt!

Jag är en morgonenergisk människa, men jag har de senaste decenniet ådragit mig ett sent kvälls- och nattpysslande vid datorn (och pluggandet förstås). Detta har lett till att jag ju sover alldeles för lite med en trötthet som finns dygent runt i stället… Dum spiral jag dansat in i egentligen, och alldeles själv också…

Nä, lite ändring på torpet får det bli nu när mitt nya liv börjar på måndag!

 
 

Pagan
2010-06-01 23:05
#12

Det är goa takter Fridelfina.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Upp till toppen
Annons: