Annons:
Etikettandlighet-livsåskådning
Läst 5355 ggr
Pagan
5/20/10, 9:49 PM

Ta ingenting för givet

Ur boken 4 Grundstenar till ett bättre liv av Don Miguel Ruiz

Vi har en tendens att ta allt möjligt för givet. Problemet med att ta saker och ting för givna är att vi tror dem vara sanning. Vi skulle kunna svära på att de är verkliga. Vi tar för givet vad andra människor tänker eller gör - vi tar det personligt - och sedan klandrar vi dem och reagerar med att sända ut känslomässigt gift med vårt tal. Det är anledningen till att vi tigger om bekymmer varje gång vi tar något för givet.

Vi tar något för givet, vi missförstår och har till slut skapat ett stort drama i onödan. All den bedrövelse och all den dramatik du levat i var rotad i det faktum att du tog saker och ting för givna och dessutom tog dem personligt Använd en stund till att tänka igenom hur sant detta påstående är.

Alla människors strävan efter kontroll handlar om att ta saker och ting för givna och att ta dem personligt. Hela vår helvetesdröm grundar sig på det……………

Eftersom vi är rädda för att be om ett klargörande tar vi saker för givna och tror att vi har rätt. Sedan försvarar vi det som vi tar för givet och försöker få det att framstå som om någon annan har fel………………………..

Inom alla slags relationer händer det att vi tar för givet att andra vet vad vi tänker och att vi inte behöver säga vad vi vill. De kommer att göra det vi vill eftersom de känner oss så väl. Om de inte gör det vi vill, det vi tar för givet att de borde göra, blir vi sårade och tänker: hur kunde du göra så? Du borde ha vetat. Än en gång har vi tagit för givet att den andre vet vad vi vill. Ett helt drama har uppstått därför att vi tagit något för givet och sedan ovanpå alltsammans fortsätter att ta ännu mer för givet.

Det mänskliga sinnets sätt att arbeta är mycket intressant. Vi har ett behov av att rättfärdiga allting, av att förklara och förstå allting, för att känna oss trygga…………..

Föreställ dig bara den dag då du slutar ta saker för givna tillsammans med din partner och så småningom tillsammans med alla andra i ditt liv. Ditt sätt att kommunicera kommer att förändras helt, och dina relationer kommer inte längre lida av konflikter som skapas av det du tagit för givet var felaktigt. För att undvika att ta saker och ting för givna måste du ställa frågor. Försäkra dig om att kommunikationen är tydlig. Är det något du inte förstår - fråga. Våga ställa frågor tills du fått allt så klart för dig som möjligt, och ta inte ens då för givet att du vet allt som finns att veta om en viss situation……………………………….

Med hjälp av tydlig kommunikation kommer alla relationer att förändras…….

Detta är vad jag vill. Detta är vad du vill.

På detta sätt blir vi sanna i vårt tal.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
[GunillaR]
5/21/10, 12:32 AM
#1

Hmm……………..funderar om anledningen till att jag inte har velat ha kvar de förhållanden jag haft, beror på att jag blev tagen för given.

Jag står helt enkelt inte ut att bli tagen för given.

Isa56
5/21/10, 10:29 AM
#2

Det där skriver jag under på helt. Eftersom jag lever med en man som är min totala motsats,Flört Jo då vi har trasslat oss igenom måååånga missförstånd och "tokigheter, på grund av att vi utgått från oss själva och vår åsikt istället för att ta reda på den andres. Efter 17 år tar jag nog fortfarande för givet att min man förstår att jag vill prata, när jag tiger och går undan. Skäms Och han tror att jag är sur. Flört

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

[Mastre]
5/21/10, 11:44 AM
#3

Får mig att tänka på mitt ex… En evigt irritationsmoment mellan oss var att han envisades med att gissa vad jag tänkte och kände och sedan behandla gissningarna som fakta. Det spelade ingen roll hur många gånger gissningarna visade sig fel, hur många gånger jag bad honom att fråga mig istället och lyssna på vad jag säger. Det kändes faktiskt som om han inte vill se mig som jag verkligen är!

[GunillaR]
5/21/10, 1:21 PM
#4

Om man nu ska prata om förhållanden så är det kanske lätt att man förväxlar vad man önskar sig hos partner och vad partnern i verkligheten är.

När man är förälskad så lever man ju i ett lyckorus och ser egentligen inte mer än sina egna drömmar, och när sedan vardagen och verkligheten kommer så står man där och gapar i förvåning - "detta var ju inte alls den människa som jag träffade!"

När sedan vardagen blir verklighet så hankar man sig fast vid de föreställningar man hade då förälskelsen var som starkast, vilket inte var något annat än ens egna projektioner.

Det är enormt viktigt att man båda två är medveten om detta och tar reda på vad partnern vill ha ut av förhållandet och vad man själv vill ha ut.

fridelfina
5/22/10, 11:51 PM
#5

Min man har svårt att ta till sig att jag inte är speciellt road av överraskningar… Eller egentligen att handlar det om att han blir sur över att jag "inte visste" att jag skulle få en överraskning och hade planerat nåt annat då…

 
 

nillanb
5/23/10, 11:14 AM
#6

Tack Pagan !

Ja så annurlunda allt skulle vara om inte så mycket togs för givet.

 

Annons:
[Spanaren]
5/24/10, 9:42 PM
#7

Tack Pagan … visst har jag ibland tagit något för givet … i stället för att fråga Skäms

Raka rör är bäst Flört /kram Spanaren

Ps Hoppas att jag har lärt mig något efter den väg som jag vandrar på *ler*

Pagan
5/24/10, 10:21 PM
#8

ja spanaren, vi lär oss varje dag. Vissa saker har jag en tendens att lära i små portionerFlört Därför är det bra att bli påmind om saker ibland.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Spanaren]
5/24/10, 11:01 PM
#9

#8 Du visste att jag tänkte så … tack Kyss

Pagan
5/25/10, 9:36 PM
#10

#9 Skrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Isa56
4/9/12, 10:46 PM
#11

Ännu en intressant tråd. Tål att tänka på

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

plutopellis
4/10/12, 6:44 AM
#12

Åh vad tänkvärt! Det här behövde jag läsa! Tack pagan! Tror jag har den boken… Får rota runt :)

Upp till toppen
Annons: