Annons:
Etikettermeditationavslappning
Läst 5272 ggr
Bloudwedd
2010-11-28 11:41

Tarot & Meditation

Den absolut vanligaste associationen som jag tror människor har när de använder Tarot och Meditation i samma mening är användadet av ett eller flera tarotkort för att meditera kring. Det är väldigt vanligt att använda sig av en teknik som innebär att du visuellt stiger in i valt tarotkort för att på så sätt öka förståelsen för detta kort, få ytterligare svar på en fråga eller rätt och slätt skapa sig en mer 3dimensionell förståelse för kortet.

Det finns dock en aspekt till av Tarot och meditation som inte pratas om särskilt mycket. Det är meditation för att förbättra vår förmåga att använda tarotkorten! Så här tänker jag: Tarot är (med vissa extremt unika undandtag) ett verktyg baserat på vår intuition. Ett och samma kort kan ha två helt olika betydelser vid två olika personer, elelr vid två olika tillfällen beroende på att vi intuitivt känner att det är så.

 Exempel: The Fool (Narren) - Kan betyda allt från "En ny början" till att vara "spontan eller bekymmerslös". Det är vår intution som bestämmer utfallet.

Att meditera regelbundet är bra inte bara för att bli lugn och må bättre fysiskt (det är bevisat, visste ni det?) eller få svar på frågor från våra guider  utan även för att stärka vår intution. Jag tror tyvärr att det där finns ett par djupt rotade missförstånd:

  1. Tarot -ELLER- Meditation: Om du vill söka svar på någon fråga så behöver du välja endera verktyget, eftersom båda känns tidskrävande och i vår stressade värld har vi knappt plats att andas djupt längre. Vi behöver inte välja! Jag är fullt övertygad om att en kombination av lite Tarot (kanske bara dra ett kort om dagen + 5-10 minuters meditation regelbundet (gärna varje dag)ger bättre resultat än 2 timmars Tarot eller meditation var tredje vecka!
  2. Vår intution/medialitet är vad den är och kan inte förändras eller förbättras. Ett av de största missuppfattningarna tror jag. Vi föds alla med en viss grad av medialitet. Vissa av oss har dock större fallenhet för det än andra. Det är dessa som medial och intuitv kommunikation bara verka komma naturligt. Med detta inte sagt att de nödvändigtvis blir de bästa mediumerna eller Tarot vägledarna, för de behöver sällan fundera på hur och varför. Intution kan liknas vid en muskel. En muskel som du kan träna upp och som växer när du använder den. Vi behöver inte alla vara Pernilla Wiberg, Eller Charlotta Kalla, men vi kan alla träna upp våra muskler. Ignorera våra muskler och de kommer att degenera och minska i omfång och kapacitet. De försvinner eller förtvinar aldrig, men de blir svagare. Lika är det med intution. Intuitionen går att träna upp genom regelbunden övning och meditation. Människor som t. ex mediterat regelbundet minst 1 gång i veckan i över 2 år kommer betydligt snabbare och djupare ner än någon som inte har mediterat på säg 5 år!

Om du vill börja meditera för att stärka din förmågoa som tarotista så känn inte avgrunden öppna dig för att du inte hinner meditera 90 minuter varje dag (Vem i hela friden gör det?!)! Till en början när du är ovan: 5-10 minuter varannan eller varje dag räcker! Antingen om du har disciplinen själv att meditera (T. ex genom att räkna dina andetag)  eller om du hittar en skiva eller mp3 med kortare meditationer inspelade. Mitt tips om du kan acceptera en engelsk meditation är att gå till http://www.goddessguidebook.com . Om du där väljer att prenumerera på hennes nyhetsbrev får du som tack en kort (10 minuter )meditation som mp3! Perfekt att sätta i iPod eller liknande!

Mitt viktigaste tips är ändå att släppa på prestationsångesten och måsten och se till att sätta igång!

Annons:
[GunillaR]
2010-11-28 12:47
#1

Det där var ju en bra idé. Korta meditationer kan vara väl så verksamma som långa där man kanske känner att mot slutet så är man klar i alla fall.

En fråga, ska man dra ett kort i högen eller ska man själv bestämma vilket kort man ska meditera över?

Bloudwedd
2010-11-28 13:03
#2

#1 Det kan du göra lite själv som du vill ander jag. Beror helt på syftet med meditationen! Vill du möta Översteprästinnan eller Dåren inom dig ja då är det ett av dedds kort synnerligen lämpliga att meditera på, eller hur. Att dra slumpmässigt kan ju vara perfekt om/när du drar ett kort varje dag för budskap etc!

[GunillaR]
2010-11-28 14:10
#3

Ok - då är det bara att välja beroende på "dagsformen" Flört

[Tunridan]
2010-11-28 19:42
#4

Jättebra skrivet Bloudwedd och jag håller med!

Angående meditationen så brukar jag tipsa andra om något som jag gjort för att hjälpa mig själv att "komma igång" och få en regelbundenhet och rutin.

Det är att göra det vid en viss tidpunkt varje dag, i samband med en rutin, med något man redan gör på ett visst sätt. Man slinker där in en liten kort meditation på fem-tio minuter.

Varje kväll så ska jag lägga mig och sova eller hur. Jag brukar sällan slänga mig i sängen, utan sätter mig alltid först ner på sängkanten. Sån är jag. :-)

Här fick jag in meditationen och jag gjorde inte heller någon stor grej av det (för då vet jag med mig själv att jag inte hade gjort det).

Istället för att sätta mig ner och sen lägga mig direkt, så sitter jag kvar där och mediterar en kort stund, fem-tio minuter (eller mer beroende på), innan jag lägger mig ner i sängen.

Det är perfekt, för det blir snart en del av kvällsrutinen som inte tar extra tid, eller som jag inte "hinner med". Och om jag ändå sitter där, så "varför inte", eller hur?

Jag märker om jag lägger mig med en gång, så känns det numera "fel", som jag glömt något, ungefär som att lägga sig utan att borsta tänderna. :-)

[GunillaR]
2010-11-29 00:18
#5

# 4 - Det var en bra idé!

Jag brukar nämligen också sitta en stund i fåtöljen innan jag går in och lägger mig, sitter och slappnar av antingen till något musik eller bara sitter här i mörkret - och bara är.

Jag kan inte heller bara slänga mig i sängen, det är omöjligt.

[Tunridan]
2010-11-29 13:21
#6

#5 Ja eller hur, jag tycker det också. :-)

Annons:
[GunillaR]
2010-11-29 18:07
#7

Det har ju hänt att jag somnat i fåtöljen…….. OskyldigCool

[Tunridan]
2010-11-30 16:37
#8

#7 Haha, ja det är ju alltid en risk förstås. Lite svårare att somna när man sitter rakt upp och ner på sängkanten dock. Om man inte är väldans trött förvisso. Cool

Skogshumblan
2010-12-27 23:37
#9

Tackar för en jättebra, tänkvärd och matnyttig artikel. Tål att läsas om och om igen, mediteras lite på och arbeta in:)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Upp till toppen
Annons: