Annons:
Etiketttarotlekar-våraegna-villha-visa
Läst 6085 ggr
Lena10
2010-11-05 18:09

Osho Zen Tarot

Har en Osho Zen Tarot hemma. Den är fin, gillar bilderna. Verkar dock vara mycket att läsa i boken. Är den svår att lära sig?  Det är inte alls som när man lärde sig Raider Waite Tarotkorten. Då fanns det liksom ord man kunde lära sig till varje kort liksom "stödord"kortfattat  om man säger så ja ni förstår kanske. Men finns det någon sida där man kan lära sig den här leken?

Annons:
[GunillaR]
2010-11-05 20:04
#1

Jag har ingen erfarenhet av denna.

Pagan
2010-11-05 22:30
#2

Kanske denna länk kan hjälpa ??

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[BigMama]
2010-11-06 19:23
#3

Använd den ett tag för egen skull vetja, lär känna den.

Jag tycker mycket om den, står mycket klokt och insiktsfullt i boken och om betydelserna. Kan läsa i den utan att 'dra kort'.

[GunillaR]
2010-11-06 19:28
#4

# 2 - Pagan, det var en mycket intressant sida.

Jag känner mig väldigt nyfiken på detta, vill utforska!

Hellas
2010-11-07 19:59
#5

Jag älskar den leken, sedan är det frågan om man kan kalla den för Tarot lek även om den används till vägledning Flört!

Jag använder ju enbart mig själv och korten då jag ger vägledning, boken hoppar jag över helt och hållet.
Korten är för mig en förlängd arm till min egna intuitiva sida och det fungerar bra, speciellt med den här leken som inte har riktigt de traditionella familjerna som i Tarot.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

ina3
2010-11-07 21:25
#6

Oj..vad annorlunda denna lek känns..och vad spännande..får nog införskaffa en!

hmm..Helena-k varför inte testa en tråd där man får dra ett kort, som vi nyligen gjort i Orakelboken…vore spännande!!

~ Medarbetare på Tarot ~

Annons:
[Wideudde]
2010-11-08 21:30
#7

Skuttar in i tråden, min mor använder sig utav den just för att hon tycker den ger tid för reflektion mer än att avslöja.

Tänkte passa på att fråga i samma veva, jag nämnde för min mor att jag övervägde att ta upp intresset igen för att börja och det vanliga argumentet från hennes sida kom upp att "en tarotlek ska vara en gåva, inget man köper till sig själv" samt "har kortleken en gång försvunnit är det inte meningen att man ska köpa en ny".

Så innan jag gör något som biter mig själv i rumpan, har hon rätt?

[GunillaR]
2010-11-08 21:52
#8

Som sagt, jag blir väldigt nyfiken. Jag får helt enkelt se om det blir något kvar i plånboken inför nästa pension.

Jag hade för några år sedan kontakt med en kvinna som använde dessa kort. Precis som Helena beskriver här, så använde hon korten som "triggers" till hennes intuition. Det till och med blev så att hon ibland hamnade i någon slags trans.

# 7 - Jag vet inte riktigt om jag håller med din mor eftersom jag gärna vill "känna in" tarotleken först. Om jag ska ge dig ett råd så råder jag att köpa en ny lek så att du börjar om på nytt. Nya energier och ny lek.

Pagan
2010-11-09 15:14
#9

Håller med Gilla. Jag vill kunna känna av och tycka till om min lek innan jag köper den. Har förut hört det du säger - att leken ska vara en gåva, men det gäller iallafall inte för mig. Skulle någon av mina lekar komma bort så skulle jag genast ersätta dem. Har ingen känsla av att det skulle vara någon förvarning/varsel/tecken med att jag "tappat" bort dem. Tycker verkligen du ska köpa dig en ny lek som julklapp och börja om igen.Skrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Hellas
2010-11-09 20:48
#10

Jag håller också med, jag vill verkligen inte få en lek av någon i present, den måste jag känna och klämma på.
*Fiss* jag väljer ju till och med lek bland samma lekar eftersom det alltid är en som är bättre än de andra trots att allihop är likadana Skäms!

Jag har skickat efter några lekar men dessa är inte alls lika magiska som de jag själv klämt på innan köp!

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[GunillaR]
2010-11-09 20:51
#11

# 10 - Ha ha, sådär gör jag med. Cool

Pagan
2010-11-09 21:01
#12

Skrattandetokfior

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Isa56
2010-11-09 21:06
#13

Haha, jag är likadan. Man måste klämma och känna på dem.Flört 

Min första lek lät jag min dotra välja för pengar jag fått i födelsepresent. Hon valde Cosmic till mig…

Min yngste son har den nu, och trivs jättebra med den. Själv köpte jag Gilded och stormtrivs med den.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Annons:
[Wideudde]
2010-11-09 22:08
#14

Ja ni, det blir nog att kika in på AQ någon dag här, passerar den påväg till jobbet och från för den delen med.

Pagan
2010-11-09 22:17
#15

AQ?? vad är det för nåt?? låter spännande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Wideudde]
2010-11-10 20:31
#16

AQ är en affär i Örebro som ligger vid coop nära och sveaskolan :)

[GunillaR]
2010-11-10 22:36
#17

Aha! - Då blir det lite långt för mig om jag skulle gå dit Flört

Mairi
2010-11-11 15:52
#18

Hej!

Osho är min favorit att använda för att förstå mig själv bättre när livet (eller utvecklingen) ibland går lite för fort. Jag köpte min på postorder från Vattumannen, men då visste jag redan hur den var och att jag ville ha ett eget exemplar.

Vill man känna sig för kan man leka lite med den digitala varianten som finns gratis att använda på www.osho.com - digital läggning

Hellas
2010-11-11 16:02
#19

#18 Den länken lånar jag, tack för tipset :)

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Pagan
2010-11-11 16:22
#20

jag norpar direkt och klickar mig dit.Tack Tack!

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Pagan
2010-11-11 16:23
#21

fniss, det var samma som minSkrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Mairi
2010-11-11 16:28
#22

@ #21

Oj, missade den! Skäms

Pagan
2010-11-11 16:29
#23

vi e tokfior vi oxåSkrattande men det är bra att vi delar med oss, hellre för mycket

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[GunillaR]
2010-11-11 18:31
#24

Så härligt! Då är vi flera med samma tankar Tungan ute

Isa56
2010-11-11 18:41
#25

Jag delar gärna med mig av min förkylning. Flört

(Förlåt,Skäms jag kunde inte låta bli.OskyldigFlört)

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Pagan
2010-11-11 20:10
#26

tack tack Isa, hoppas du inte misstycker att jag avstårTungan ute en cyberkram kan du få

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Isa56
2010-11-11 20:14
#27

#26 "Suck" Det är synd om mig…….Inte. haha Flört Förkylningen har krympt och är nog snart borta. Tungan ute

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Annons:
[Wideudde]
2010-11-12 00:07
#28

Läskigt, jag får liknande resultat med det man lägger för hand som på nätet.

Mairi
2010-11-12 13:17
#29

#28 Det finns mycket "kraft" i och på nätet. Flört Ibland tänker jag att det t o m är en starkare "bön till universum" att skicka ut en önskan på nätet än att göra motsvarande sak i mer materiella former.
Dock vill jag nog ha en fysisk tarotlek i min hand för det mesta, med fler möjligheter att välja hur den ska användas.

F.ö. Vill jag tillägga att Osho-leken + bok finns på svenska. Lite dyrare än den engelskspråkiga upplagan har jag för mig, men det kan det ju vara värt!

Pagan
2012-03-22 21:21
#30

Nu har det ju gått en tid och jag vet att fler inköpt Osho zen, men inte jag…..ännu. Vad känner Ni inför leken och vilka erfareheter har Ni gjort?

Har du lärt känna den Lena10?

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Skogshumblan
2012-03-22 21:27
#31

Bra länk Pagan, drog dagens kort och fick mig en fin tankeställare!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Pagan
2012-03-22 21:30
#32

kanske ska jag göra detsamma då….jag ilar

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

LightAndShadow
2012-03-23 19:43
#33

Det var den första lek jag köpte vilket berodde på att jag delvis blev övertalad och kände mig pressad men även för att jag tyckte korten var vackra och hade hört mycket positivt om den. Men jag kom inte alls överens med den, jag förstod mig inte på den och började to m ogilla den pga av det och för att jag betalade dyra pengar för den. Alla verkar gilla den så mycket så jag undrar varför jag har så svårt för den, beskrivningarna i häftet är ganska allmängiltiga så det kan vara en del av förklaringen.

Men nu när jag har kommit igång mer med Tarot och lärt mig mer borde jag nog ta fram den och se om jag känner annorlunda för den. Nu blev jag faktiskt nyfiken Glad. Ska ta fram den imorgon och kolla.

Amandla
2012-03-23 19:45
#34

Jag gav bort min Osho-lek, gillade den inte alls. Den var helt tyst… känner igen mig i inlägget ovan även om jag inte ångrar att jag gav bort den. Den passar mycket bättre för min kompis Glad


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Skogshumblan
2012-03-23 19:52
#35

Den är fantastiskt vacker men jag kan inte läsa den, säger mig nixi men jag vilar gärna ögonen på den.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[GunillaR]
2012-03-24 17:19
#36

Min står i bokhyllan bland böckerna. Använder den mycket sällan. Kanske det har blivit så att bilderna är så vackra att man koncentrerar sig på skönheten i dem istället för att släppa in intuitionen.

tarotlasse
2012-03-24 19:12
#37

Ocho Zen leken är en av mina favoriter även om  den inte klassas som en tarotlek eftersom den innhåller ett  mer kort en vad tarotleken gör.

Men den fungerar ju precis lika dant älskar att lägga med denna lek.

framförallt så inne håller den så mycket färger så använder mig oftast av att tolka färgerna inte bilderna  när jag använder denna lek.

Men ett råd lär dig  leken genom att titta på bilderna och se vad dom säger dig.

Att läsa boken är bara att lära sig ngn annans tolkning och stämmer oftast dåligt med ens egen tolkning.

Risken med att plugga in sig betydelserna på en lek är att det ofta blir helt fel för ditt eget inre och då får du inte det där riktigt träffsäkra som du kan få om du går efter ditt eget inre.

Dessutom betydligt lättare att lyssna på sitt eget inre en att plugga in en massa text som kan vara helt felaktig för dig.

Gäller precis alla lekar för det går faktiskt inte att plugga in betydelser om man vill bli en bra tarotläggare för det stämmer oftast väldigt dåligt med verkligheten.

Lasse

Elena-Maria
2012-05-22 19:20
#38

Bra tråd :) Jag har länge varit sugen på en Osho zen-kortlek, men inte kommit mej för att skaffa någon… Den verkar dock så himla fascinerande.

Fred och god växt!

Upp till toppen
Annons: