Annons:
Etiketttarot-tillbehör
Läst 6377 ggr
silverljus
1/24/11, 9:44 PM

kvalite på duk och påse

..Jo, tänkte göra mej en duk att använda då jag lägger mina kort och även en liten påse att förvara korten i . vilket material är att föredra?..spelar det nån roll?

jag har tidigare läst att man bör ha sidentyg till påsen och nu är det är inte helt lätt att få tag i.

jag äger svart ( jo jag vill ha svart) bomullstyg, vanligt "lärft"

sen äger jag krossat sammetstyg tror det är i polyester ( från jysk)

sammetsyget känns "bättre" ( är ju också tjockare)..men det är ej i naturmaterial.

vilket ska jag ta…..eller bör jag leta efter sidentyg?Glad

Annons:
[GunillaR]
1/24/11, 11:24 PM
#1

Du benöver inte springa benen av dig för sidentyg.

Svart är en bra färg att hålla energierna borta! Krossat sammet är vackert.

[GunillaR]
1/24/11, 11:28 PM
#2

Nu pratade jag om förvaring till tarotkorten. Vad gäller duken så välj en lugn och neutral färg/mönster som inte tar uppmärksamheten från korten.

Jag hade en duk en gång som jag älskade. Ett styge tyg som jag köpte på Indiska i blått och turkos. Det hängde med i många år. Numera använder jag aldrig någon duk, tycker faktiskt bättre om träet i bordskivan.

silverljus
1/25/11, 9:59 AM
#3

Glad…Tack! …då ska iaf göra en lite påse till min nya lek. får leta nått tyg passande till duk…..

Skogshumblan
1/25/11, 4:36 PM
#4

Måstr man ha sådant? Jag har verkligen inte råd med det nu. Min lek ligger i

min brudnäsduk med mitt monogram på och det lilla knyter i en träask jag ärvt. Allt med goda vibbar bakom valet av förvaring.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[GunillaR]
1/25/11, 5:07 PM
#5

#4 - Det låter som om din lek ligger tryggt Flört

Pagan
1/25/11, 5:32 PM
#6

Det som ger goda vibbar ger goda energier. trivsel är mitt motto.Skrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Skogshumblan
1/25/11, 5:56 PM
#7

Ja min magkänsla sa att det nog var rätt för min lek.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

silverljus
1/25/11, 6:59 PM
#8

#4 , ja nu hade jag ju tyg liggandes hemma , så därför tänkte jag fixa en liten påse..blev ju gratis, om man säjjer ;)

..tror inte heller på att investera i en "massa"..ofta har man grejer hemma …..

..din lek mår nog prima Glad

Skogshumblan
1/25/11, 7:31 PM
#9

# 8 tack. Jo jag tror min lilla vän mår finemang där.

Så kul att du kunde göra något fint för din lek.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

LightAndShadow
3/8/12, 6:18 PM
#10

Jag har en överbliven stuvbit tyg i tjock, vinröd, vävd sammet vilket jag tycker passar utmärkt att sy en påse till min tarotkortlek av. Till snöre använder jag nog en bit guldsnöre jag har hemma. Det känns som en lagom mystisk, magisk och passande kombination och val till min lek.

Det är nog mycket en smaksak. I väntan på påsen förvarar jag leken insvept i en vacker bordstablett i lila- och silverväv som jag annars använder som underlag när jag lägger korten. Oftast lägger jag min lila ametist på "paketet" också när den inte används.

plutopellis
3/8/12, 6:37 PM
#11

Min ena lek ligger kort och gott i den lådan den köptes i, min andra i en köpt sammetspåse. Och de mår bra… Duk har jag ingen, brukar bli soffan ;)

LightAndShadow
3/8/12, 7:48 PM
#12

Ja, det viktigaste är väl ändå att man är varsam om sin lek och behandlar den med respekt, hur man gör det avgör man själv (men det är alltid kul att höra hur andra gör och vilka traditioner som finns). Men vi kan nog enas om att de uppenbart dåliga sätten att handskas med sina tarotkortlekar är ren vårdslöshet med korten så att de kan gå sönder eller tappas bort eller slängs in i något skåp med en massa skräp i odyl, men gör man det har man förmodligen inte så stort intresse för Tarot heller…

tarotlasse
3/8/12, 9:23 PM
#13

Ja du jag tror du är felt ute när det gäller detta.

För har varit på en mässa där en tarotläggare inte kunde lägga kort bara för att hon glömde sin siden duk hemma.

Så vi blokerar oss rent mentalt genom att skapa ritualer och att ha specifika saker.

Det fungerar precis lika bra med selleri så vad du använder för material har ingen betydelse överhuvud taget.

Ju mindre måsten och ritualer du har ju lättare fungerar det faktiskt.

Så lämna det logiska tänkandet och låt det bara fungera utan att skapa massa onödiga måsten för då får du bästa resultatet.

Lasse

Annons:
Skogshumblan
3/8/12, 10:06 PM
#14

Håller med Lasse och er andra kloka som håller er på jorden så att säga.

Min första lek, som jag skrev om i tråden här för något år sen, ligger i min brudnäsduk i en trälåda. Fast just nu utan näsduken  för den är i tvätten…

Men jag är mer inne på Lasses bana här, allt det om hur man ska förvara, rena, lufta etc är något vi själva bygger upp och skapar oss egna tankar och ritualer kring. Ritualer är bra sålänge de inte hindrar en.

Men det är min åsikt och jag har full respekt för att vi alla har olika sätt att se på saker och ting.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

christel70
3/8/12, 10:08 PM
#15

Jag är helt inne på det Lasse talar om att med för många ritualer och måsten så stjälper vi oss själva. Tarotkorten funkar oavsett och är tillräckligt "magiska" och tillförlitliga utan både siden, duk och särskild förvaring.

Sen handlar ju allt om vad man själv tror på och vad som känns bra. Våra tankar styr  och tror man att det behövs siden eller något annat för att tarotkorten ska fungera bättre då behövs det eftersom det är man själv som sätter upp dem riktlinjerna.

Att hantera korten med varsamhet är en självklarhet och precis som LightandShadow säger så den dagen bara korten" slängs runt" har man nog tappat intresset och ska sluta med Tarot.

Medarbetare på Tarot

Skogshumblan
3/8/12, 10:12 PM
#16

Bra skrivet Christel! Håller helt med.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

LinaLj
3/9/12, 12:56 AM
#17

Håller verkligen med om att man kan bli låst i ritualer, rutiner och vanor. jag använder en linneservett som jag virar in mina kort i när jag inte ska använda dem. Mest för att se till att inget kort kommer på avvägar. Det är dessutom bra att ha servetten att lägga på om man skulle vilja göra det på underlag som inte är så rena, jag har iblande lagt Tarot ute på gräsmattan och då uppskattar jag att ha något mellan korten och marken.

LightAndShadow
3/9/12, 7:56 AM
#18

Det är ju inte så lätt att veta i början så jag förstår att Ts frågar.

Att jag väljer att sy en vacker påse är för att jag vill och för att jag tycker om att pyssla och skapa en känsla av magi och ladda leken ytterligare med mina egna energier, dessutom vill jag ha en annan förvaring än den papplåda som kortleken var förpackad i som är för stor vilket gör att kortleken halkar omkring inne i boxen som dessutom blir otymplig och opraktisk.

Mina andra två kortlekar förvarar jag i de förpackningar de låg i från början för att det inte finns något behov eller anledning av en annan förvaring, den var tillräckligt bra från början.

Om man sedan gillar att utföra ritualer så tycker jag man skall göra det såvida man inte blir beroende och låst av dem som Lasse mfl säger, då blir ritualerna kontraproduktiva och förlorar sitt syfte och man riskerar dessutom att fokusera på fel saker och bli osäker. Det är tarotleken, dess budskap och hur man använder och tolkar den som är det viktigaste.

Upp till toppen
Annons: