Annons:
Etikettofftopic
Läst 16877 ggr
Pagan
2011-02-06 11:28

Skrock och vidskepelse eller folktro.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Enligt Wikipedia betyder orden följande:

Vidskepelse är en tankevilla om verklighetens beskaffenhet.

Folktro är ett samlingsnamn på folkliga trosuppfattningar inom ett geografiskt område med en begränsad etnicitet dvs. tillhörighet till en grupp av människor med gemensamt ursprung och egenskaper.

Skrock avses osofistikerade former av vidskepelse, föreställningar om att vissa vardagliga händelser kan ha övernaturlig effekt.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Pagan
2011-02-06 11:30
#1

Själv fäller jag aldrig upp ett paraply inomhus. Jag lägger aldrig nycklar eller skor på ett bord. Går aldrig under stegar och säger ofta peppar peppar….

Har du också en del saker du måste göra innan…eller saker du aldrig skulle göra i fall att….

Det finns säkert mängder med saker vi gör/inte gör utan att reflektera över det. Vore kul att utröna orsakernaTungan ute

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Skogshumblan
2011-02-06 11:59
#2

Njae inte saker som jag gör/ inte gör på det sättet men det som sägs om hur man mår när man väntar pojkar resp flickor, magens form och "höjd" har stämt klockrent på mig.

Jag tror det ligger mycket vishet och omtanke om människan i de här sakerna med att inte gå under stegar, inte tappa speglar eller att knacka i träden innan man hugger ner dem. Skador och onödiga olyckor kan undvikas :)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[GunillaR]
2011-02-06 12:20
#3

Eftersom jag har en svart katt så skulle jag gå och spotta hela dagarna… Flört

Nej jag är inte skrockfull numera. Förr var det vissa saker som jag inte gjorde men nu bryr jag mig inte. Jag går dock inte under stegar och sådant av den anledningen att jag inte vill riskera någonting i huvudet. Speglar har man väl tappat ett antal genom åren…….

Pagan
2011-02-06 12:30
#4

Exempel på modernt skrock enligt wikipedia:

  • Att gå på A-Brunnar ger otur.
  • Att lägga nycklar på bord ger otur.
  • Om man ser en svart katt gå över vägen, så betyder det otur. Det kan man förhindra genom att spotta tre gånger (ofta över axeln) direkt efter att katten passerat, alternativt säga; tvi, tvi, tvi.
  • En krossad spegel ger sju års olycka
  • Att gå under en stege ger tre veckors otur.
  • Att ta in ljung betyder död.
  • Man ska knacka med knogen i trä och komplettera med ramsan peppar, peppar ta i trä för att förhindra att något otrevligt man sagt ska drabba en.

Ex. "Prognoserna säger att det blir fint väder, men mina föräldrar hade bara regn när de var där. Peppar, peppar…"

  • fredagen den 13 oktober är enligt sägen en otursdag av många anledningar.
  • Att fälla upp ett paraply inomhus betyder otur.
  • Talet 13 är ett oturstal i västerländsk, liksom 4 är det i kinesisk och japansk folktro.
  • Att ta in ljung betyder död.
  • Att nysa betyder att ens fiende nämner ens namn. Att säga prosit avskrämmer oturen.
  • Att råka nysa när man ska gå/åka någonstans betyder otur. Om man stannar några sekunder avskräms oturen.
  • Att krossa en spegel betyder sju års olycka. Slänga salt över axeln skrämmer bort oturen.
  • Att spilla salt ger otur.
  • Att kliva på en spricka i gatan ger otur.
  • Om en ogift plockar sju eller nio sorters blomster på midsommarafton och lägger under huvudkudden kommer denne att drömma om sin tillkommande.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Skogselva
2011-02-06 12:58
#5

I England är det en vit katt som ger otur och inte en svart, har jag fått för mig.

Hur kommer det sig egentligen att nycklar på bordet skulle vara otur? Den tycker jag är konstig…

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

[GunillaR]
2011-02-06 13:13
#6

Ha ha, detta med saltet kommer jag ihåg. Om man spillde salt så skulle man slänga salt tre gånger bakom vänster axel. Jag spiller alltid salt och andra kryddor utanför, så framför mig på bordet fanns och finns alltid salt och bakom mig på golvet så fanns det salt som jag hade kastat. Numera kastar jag aldrig salt bakom mig. Flört

Annons:
Pagan
2011-02-06 13:14
#7

#5  

Något med att "glädjeflickorna" visade att de var tillgängliga genom att lägga sina rumsnycklar på bordet framför sig. Skulle då en dam av "finare börd" råka lägga nycklarna på bordet så kunde hon tas för hora.

Alternativt att då statarna blev avhysta skulle de städa huset och lämna kvar nycklarna på bordet.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Pagan
2011-02-06 13:28
#8

Från tidningen Affärsvärlden:

Skrock och magiskt tänkande har förstås ingenting med logik och kausalitet att göra. Det är inte själva hartassen som får dig att hoppa högre. Men nu är det dags att sluta fnysa åt de vidskepliga. Enligt forskning vid Kölnuniversitetet ökar det prestationsförmågan att han en maskot eller speciella ritualer. Vad som händer är att självförtroendet stärks. Det starkare självförtroende gör att du blir mer inriktad på att vinna och därför törs satsa mer.

- Jag undrade varför idrottare är vidskepliga, även stora berömdheter, till exempel Tiger Woods, som alltid bär en röd tröja de viktigaste tävlingsdagarna, berättar den sportintresserade Lysann Damisch i tidskriften Psychological Science. Så hon satte i gång med experiment på Kölnuniversitetet, där hon forskar i psykologi.

I ett av experimenten ombads deltagarna att ta med sig en maskot. Forskarna samlade ihop alla nallar och lyckopengar för att fotografera dem. Bara hälften av deltagarna fick tillbaka sina maskotar inför övningen.

De andra fick upplysningen att det var något fel på kameran, som skulle åtgärdas medan de testades. Och så satte de i gång med testet, som var ett memoreringsspel i datorn.

Maskotdeltagarna gjorde klart bättre ifrån sig, än de berövade. Andra tester visade att det var just maskoten som var orsaken. De med maskotar kände sig mer självsäkra till mods och vågade satsa större. De var dessutom ihärdigare.

Även ett enkelt "Jag håller tummarna för dig" stärkte självförtroendet i ett annat test. Liksom påståendet att en golfboll som deltagarna skulle slå på, var en turboll.

Det finns dock en risk med att tro på magi: du kan bli sjukligt beroende

 Blir lite full i skratt. Jag säger ofta att jag håller tummarna, eller ger folk lyckosparkar. Vet också att det inom skådespelarvärlden pågår mycket vidskepligheter. Man får visst inte säga "lycka till" till en skådis har jag hört.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Skogselva
2011-02-06 14:23
#9

#7 Okej, vilken tur att det inte funnits någon att se mig alla de gånger jag lagt nycklarna på bordet då. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

[GunillaR]
2011-02-06 19:09
#10

# 7 - Av någon märklig anledning så har jag aldrig lagt nycklarna på bord. Jag har alltid haft en mycket stor känsla av att alltid ha nycklarna mycket nära ytterdörren.

# 8 - Jag har hört och läst mycket om artisters och idrottsmänniskors olika "kukkelimuck" innan de ska in på scen eller framföra en tävling. Undrar om detta inte kan bli en form av tvångstanke med tiden.

Pagan
2012-03-15 19:27
#11

Mera skrock??

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Isa56
2012-03-15 19:31
#12

Varför har inte jag skrivit i den här tråden??????????????????????

Till en skådis säger man "Break a leg" eller nåt.

Ja, jag är lite skrockfull. min man envisas att lägga nycklarna på bordet och bara skakar på huvudet när jag lika envist puttar ner dem på golvet innan jag tar dem. Oskyldig

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Skogshumblan
2012-03-15 19:35
#13

Pagan, trådstarten borde du mejla till herr Sturmark!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
Pagan
2012-03-15 19:44
#14

va? mig icke förstå skogis

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Skogshumblan
2012-03-15 19:46
#15

Christer Sturmark, humanisterna. Han menar att vi som sysslar med mediala saker eller sånt som Tarot etc ägnar oss åt vidskepliga saker och att det är farligt. Han verkar inte ha koll på vad som är vad….

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Pagan
2012-03-15 19:49
#16

Stackars honom, vi vet ju bättreFlört

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Isa56
2012-03-15 19:50
#17

Haha, Skogis jag trodde du menade Reinfeldt. Oskyldig

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Skogshumblan
2012-03-15 19:53
#18

Pagan ja det är sorgligt med människor som inte kan låta andra människor tro på vad de vill och i bästa fall läsa på innan man kritiserar vad andra tror på.

Isa hur kan Sturmark bli Reinfelt? Agda igen eller?Tungan ute

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Pagan
2012-03-15 19:55
#19

tror hon bara såg din sista meningSkrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Momiji]
2012-03-15 20:02
#20

Kan ju bara inflika om fredag den 13:e oktober. Har en släkting som är född på denna dag. Han fick en obotlig sjukdom som ung(som i stort sett bara drabbar kvinnor). Blev förlamad, hamnade i rullstol, blev av med ena foten, sen benet, sen andra benet, vart tvungen att opereras i ryggen då den blivit så förstörd efter att ha legat så länge på sjukhus och nu senast fick han svåra brännskador av ryggstödet i sin bil.

Personligen har jag en grej för gå/cykla/kör försiktigt. Säger nån det till mig tvingar jag dom att ta tillbaka det. Oftast då nån sagt det till mig så ramlar eller halkar jag. Blev less efter ett "cykla försiktigt" som resulterade i trasiga glasögon, skador på gitarren, spräckt ögonbryn och förlorad känsel i utsidan av ena knät(som nu snart 3 år efter fortfarande inte kommit tillbaka). Klarar mig bra så länge ingen säger något

Annons:
Isa56
2012-03-15 20:04
#21

Vidskepelse är en tankevilla om verklighetens beskaffenhet.

Skrock avses osofistikerade former av vidskepelse, föreställningar om att vissa vardagliga händelser kan ha övernaturlig effekt.

Jag hann inte läsa ditt andra inlägg om Christer Sturmark, Jag for upp till trådstarten och läste det här. Passar ju bra in på vår regering också.  Flört

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Skogshumblan
2012-03-15 20:09
#22

Ja käre tid, människor som inte lever i verkligheten på våra vilkor men som ska bestämma om den, kan det bli mer goddag yxskaft ?

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Pagan
2012-03-15 20:20
#23

jösses momiji stackars din släkting säger jag bara. Och dina egna erfarenheter, oh my….Men jag förstår hur du menar jag har aldrig klivit på en A brunn - då måste jag backa tillbaka - ett steg över i andra riktningen brukar ta tillbaka olusten K brunnar däremot är inga problem I fogarna mellan stora klinkersplattor försöker jag undvika att trampa - gillar inte kryss, men har ingen aning om vad det beror på Har ju själv haft svarta katter och känner inte att de är ett problem egentligen men av reflex så spottar jag ändå över axeln har en jobbarkompis som är livrädd för ordet HÄXA - hahaha, jättekul, hon hatar då jag börjar dra mina ramsor, eller ens pratar om örter, då måste hon vrida i båda sina öronsnibbar - det sker helt reflexmässigt och är ju givet jättekul att retas med henne. Hon får ett sådant stressat uttryck och blicken blir alldeles stirrig!! Skulle aldrig för mitt liv ha vassa föremål så som knivar eller saxar hängande/stående framme - huvaligen!! såååå bad feng shui att det darrar i själen. Fattar inte att folk har det - magnetlister, knivblock - som prydnad!!!! verkligen en gåta!!! Jag har en del annat också i huvudet/på hjärnan eller vad man nu kan kalla det.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Amandla
2012-03-15 21:20
#24

Nja, särskilt skrockfull är jag inte, är för praktisk för det. Men jag håller verkligen med Pagan om knivar framme, det förstår jag bara inte! Och så det där med peppar, peppar… det säger jag.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Maggan71
2012-03-16 08:18
#25

Jag GILLAR fredagen den 13:e.

Jag lägger ofta nycklar på bordet. Bara för att… *ler*

Brunnar skiter jag högaktningsfullt i! Men när jag var yngre var det viktigt med alla möjliga brunnar (K = kärlek, A = otur osv).

Däremot undviker jag att gå under stegar, men det är mest pga risken att få nåt i skallen…

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Pagan
2012-03-16 19:42
#26

hahaha maggan, så praktiskt skrockfull du eTungan ute

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Skogshumblan
2012-03-16 19:54
#27

Jamen Maggan, det är ju helt i min stil. Skrev ju att jag tror det ligger vishet i dessa skrock som handlar om att skydda oss människor, ja kanske inte i allt, som att spotta för att man sett en viss sak eller kasta kryddor hit och ditTyst

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
Maggan71
2012-03-16 19:55
#28

Det är så opraktiskt med salt på golvet… *fnissar*

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Skogshumblan
2012-03-16 19:57
#29

Ja det är det, för att inte tala om att få det i ögonen!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Maggan71
2012-03-16 19:58
#30

Precis! Och risken är ju stor när man ska kasta det över axeln… Vem vet vem som smyger omkring… ,-)

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Skogselva
2012-03-17 10:49
#31

Det har jag fått höra är för att salt var så värdefullt, så om karet välte var det en ond ande där och försökte knycka det. Kastade man det över axeln istället så tog anden det istället. Så jag tror inte det finns någon risk att träffa någon annan i ögat, eller att det ska hamna på golvet, hihi Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Elena-Maria
2012-05-30 22:57
#32

Åh jag tycker skrock, folktro och vidskepelse är så himla intressant!

Det där med svarta katter tror jag inte på, har haft så mycket svarta katter. Däremot nycklar på bordet! Huga! Det ger mej rysningar.

#23 Aldrig hört det om knivarna =) Jag som har en sådan magnetlist för det är snällt mot eggarna ;) Dock hänger de med eggen neråt då man aldrig ska låta vassa föremål ha eggen upp: änglarna kan skära fötterna av sej och det vill man ju inte.

Fred och god växt!

Fylgja
2012-06-01 00:33
#33

Min farmor kunde få komplett frispel om man ställde nya skor på bordet. Det betyder otur. Men det gällde endast nya skor. Gamla sketna slitna dojjer gick hur bra som helst.

Och att skåda händer, eller jämföra händer… Livsfarligt! Det betyder död!

Men jag känner mig ganska livskraftig faktiskt så det är nog ingen direkt fara.

Pagan
2012-06-01 23:31
#34

Stämmer bra det, nya dojjor har man INTE på bord!!

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Pagan
2013-07-10 23:11
#35

Att gå under en stege är att bryta triangeln - det vill säga treenigheten. Man är alltså inte bara orolig att få nån färgburk i huvudet.

Å man får aldrig bära en spade genom huset, det betyder att man drar till sig död.

Äter man årets första vitsippa så är man skyddad från sjukdom resten av året. Attans, det är ju lite sent att tänka på nu.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Sol69]
2013-07-11 09:05
#36

Denna tråd hade jag tydligen missat.. 😃

Lägger inte nycklarna på bordet och brukar plocka bort dem om andra lägger dem där..

Tror att jag av reflex undviker a brunnar.. Det gjorde man ju som ung. för det betydde otur i kärlek.. k brunnar fick man gärna gå på.. 

Stegar skulle jag nog ej krypa under. blir lite trångt också och de låter som att det inte är bästa vägen.. 🤔

Fredagen den 13 tänker jag inte på.. Har för mig att 13 är ett magiskt tal för en del. Men minns ej vad och vem det handlar om..

Svarta katter har jag haft så det är jag ej rädda för.. 🙂

Men brukar väl säga peppar peppar i bland i förebyggande syfte. 😃

Pagan
2013-07-11 20:28
#37

Enligt Wiki

Fredagen den 13, som inträffar en till tre gånger varje år,[1] är enligt skrock en otursdag.

Föreställningen om fredagen den 13 som olycksdag kan tidigast beläggas i mitten av 1800-talet, och verkligt spridd bland folk i allmänhet blev den först på 1900-talet. Idén vann anklang inte minst inom litteraturen, till exempel i Thomas L. Lawsons roman Friday, the Thirteenth (1907), som handlar om panik bland börsmäklare på Wall Street. Först under decennierna därefter började man på allvar uppfatta fredagen den 13 som en dag då man borde ta sig i akt, och under de senaste decennierna har vi fyllt på mytfloran genom att söka oss tillbaka i historien på jakt efter diverse olyckor som sägs ha inträffat på datumet ifråga. Ett av de senaste tillskotten är att ett betydande antal ordensmedlemmar från Tempelherreorden blev fängslade av Filip IV av Frankrike fredagen den 13 oktober 1307 på order av påven Clemens V.[2] Många av dessa torterades och avrättades dessutom[källa behövs].

En annan hypotes grundar sig på att Jesus hade 12 lärjungar, och när Jesus blev förrådd var Judas den trettonde vid bordet. Det kan även ha varit så att det baseras på att det fanns 13 personer totalt och att Jesus korsfästes och dog på långfredagen.

Vidare finns i den nordiska mytologin en berättelse om hur svekets och ondskans gud Loke kom som den trettonde gästen till ett gästabud i Valhall - och sedan lurade blinde Höder att skjuta sin egen bror Balder till döds med en mistelpil.[3]

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Pagan
2013-07-11 20:30
#38

Enligt gammal folktro

Fredagen betraktades i det gamla bondesamhället som ett slags helg- och vilodag en dag som var olämplig att börja med ett arbete på och det man gjorde fick inte vara bullersamt. Det var också olämpligt att starta en resa, särskilt en längre mer äventyrlig resa, särskilt till sjöss. Talet 13 betraktas som ett magiskt tal inom folktro och magi. Rädslan för talet 13 går tillbaka till tiden före kristendomen; antika trolldomsböcker visar att talet användes i förbindelse med formler och förbannelser som riktade sig mot underjordiska makter.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Upp till toppen
Annons: