Intuitiv tarot
Är nyfiken på hur ni jobbar med Tarot: jobbar några av er rent intuitivt (dvs har ingen fast betydelse för varje kort) utan utgår från bilden på varje kort? Tänker att man ju jobbar intuitivt även när man har fasta betydelser för korten men på ett lite annat sätt. Hur tänker ni?
Jag tolkar det som jag ser på korten eftersom jag inte kopplar upp mig eller så. Har inte lärt mig hur jag skall göra än, eftersom jag inte känner mig redo för det.
Ibland tycker jag det är jobbigt att gå in i korten och tolka allt som syns (faktiskt ganska ofta) så då tolkar jag bara den första sak jag ser på kortet.
Det räcker ofta med det tycker jag när jag tolkar för mig själv, skall jag tolka för andra så gäller hela kortet och vad det står för.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag tolkar korten så att jag tolkar med kortets betydelse, svit, numerologi och färger samt arkannas grupper. Ibland säger en eller flera av "tolkningsnycklarna" mer än andra och ibland ger de en fin helhet.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Jag blandar friskt, lärde mig att tolka enbart intuitivt och har med tiden byggt på med betydelser. Tolkar mycket efter bildspråk och ser ofta nya saker i korten. Om jag fastnar så brukar jag gå på betydelsen och då lossnar det strax med intuitionen också.
Tack för alla svar! Alltid spännande att höra hur andra gör och få nya infallsvinklar till sitt eget.
Jag får säga att jag blandar. Korten har alltid en viss grundbetydelse för mig (tex så kan 9 i svärd inte innebära löneförhöjning i min värld). Men sedan så förändras den tolkningen av frågan, de andra korten och känslan i läggningen. Så till exempel kan De älskande i en arbetsläggning mycket väl stå för att någon annan person influerar en att ta en annan väg än den man tänkte ta från början.
Jag lägger korten och sedan tar jag en översikt på dom först. Oftast så kopplar jag upp mig mot personen automatiskt när jag skriver frågan och tänker på personen. Sen rinner det oftast bara på och jag känner ofta en massa som personen i fråga känner. Situationer, problem, kärlek osv.
Så jag kopplar upp mig kan man säga och kör på det jag får till mig.
Sen är jag så pass osäker p mig själv så jag kikar gärna i boken en gång bara för att oxå :-P Det gäller att lita på sig själv. Vilket är VÄLDIGT svårt :-)
Those who don't believe in magic will never find it 
Jag jobbar både intuitivt och genom bilderna, det går i hand i hand för mig. :-)