Tarot iFokus

Tarot

Etiketttarotlekens-bilder-färger-symboler
Läst 2441 ggr
Tarotstollan
2013-04-06 19:36
0

Färger-Svart

Eftersom vi har diskuterat lite om färger här inne i en annan tråd, började jag fundera lite på hur vi tänker och tycker om hur färger påverkar oss och hur vi tolkar dem.

Lade fram ett förslag till Skogshumblan eftersom det var hon som hade startat det hela och hon tyckte det var en bra idé. Hon ville att jag skulle köra igång och godkänner detta lite senare. Eller om någon av de andra "bestämmarna"vill göra det?

Eftersom det oftast är väldigt mycket färger i tarotkorten har vi ju alla "nytta" av detta och framför allt är det ju kul att se hur vi alla ser på färger, eller hur?

Jag tycker det är lättast att ta varje färg för sig annars kan det bli rörigt, så jag valde att börja med färgen svart!

Så vad har ni för tankar, funderingar, tolkningar osv. om färgen SVART?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Isa56
2013-04-06 19:52
0

Tja. Svart är sorgefärg här. Medans vit är det i andra länder. Svart kan ju vara skrämmande om man är mörkradd, tex. Men det kan också vara ett mjukt varmt skydd som man kan gömma sig i. 

Jag vet inte, svart är svart, tolkar det nog lite ifrån de omkringliggande korten och vad jag får för känsla av kortet. Viket är olika från läggning till läggning.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Tarotstollan
2013-04-06 20:15
0

Var tvungen att fundera lite på hur jag ser på svart.

Ja, visst är det en sorgefärg men för övrigt för mig är den nog också en ganska neutral färg. Det är ju aldrig fel med svart på kläder (utom till bröllop) och det mesta passar till svart. Inget som sticker ut. Även en grundande färg. Svart jord brukar ju vara väldigt bördig.
Svarta katter=häxkatter, för mig positivt, har ju en svart katt.

Oj det här var svårare än jag tänkt mig när jag lade fram förslaget, hihi!

På korten beror det nog på var färgen finns och hur, om det finns mäniskor på korten är klädda.

Sameli
2013-04-06 20:23
1

Svart är för mig en färg som markerar på någonting som både kan synas (kontrast) och gömmas som skuggor bakom ljus. Alla tolkar svart olika men under några år av depression i mitt liv bestod hela min garderob av bara svarta kläder. En markering och ett sätt att inte dra till sig uppmärksamhet, kanske gömma sig. Svart är mystik.den känns mer sluten än öppen. Som vilken färg som helst drar den till sig vissa egenskaper som kan tolkas olika för alla. Manligt, hårt, djupt, vändning/ett slut en början. Kan ingenting om Tarot (än!) men det är min tolkning av färgen.

"Man måste ge lite mer än man tar"

Skogshumblan
2013-04-06 20:49
0

Svart är för mig svärdssviten men den är både skrämsel och skydd samtidigt. Lite som kortet döden, det kan komma gott ur mörker men mitt i ett mörker är det ibland outhärdlig hopplöst att vara. Jag var tidigare väldigt rädd för mörker men nu börjar jag bli mer vän med det.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Tarotstollan
2013-04-06 21:05
0

Märker nu att ju mer ni skriver desto mer börjar jag fundera  och  kommer  på saker om svart jag inte tänkte på innan  👍!

Timmorn
2013-04-06 21:06
0

Det beror på om det svarta är som kontrast till ljusa färger, Eller om hela korten är svart och med mörkblått, mörka färger betyder för mig överlag mer negativa saker. Självfallet beror det på frågan. I kombo med ljus så tänker jag att det har varit dåligt men ljuset kommer.

Men mörka färger tolkas överlag nog något negativt.

När jag tänker intensivt på färgen svart så är det mest som att vada i mörker… är ingenting särskilt, neutralt precis som vitt, det kanske bara är kulturellt som vi anser att svart är mer ondskefullt och dåligt, eller lite instinktivt kanske det är också eftersom att alla har varit rädda för mörker och enda färgen som mest ser ut så är just svart.

Håller med tarotstollan om att man börjar tänka på nya saker och börjar fundera…

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Mephi
2013-04-06 22:50
0

Jag finner nog ro i svart. För mig symboliserar det känsloliv. 
Jag vill nästan hålla med Sameli i det hon skrev, för vi ser ganska lika på det hela. 

Men bara för att någonting är svart betyder det inte att det måste vara någonting negativt.

-

[Sol69]
2013-04-07 11:12
0

Svart är för mig sorg.. men det kan även vara att du inte vill skilja dig från mängden. liksom glida in i skuggan och inte synas.. Om du går ut på stan så ser du någon med rött så syns den mera än den som har svart.. lite de tanke sättet..🤔

tarotlasse
2013-04-08 15:51
0

För mig betyder svart så olika från gång till gång och från läggning till läggning.

Men även på bilden på kortet och korten bredvid och dess färger.

Det är sällan jag ser svart som negativt  som fotograf och  den färgläran  jag har fått lära mig inom fotograferingen så får man svart när man blandar samtliga grundfärger.

I den grafiska branchen så ersätter vi färgblandningar med svart färg.

Så det svarta är oftast alltet och ger otroligt stora möjligheter till förändringar för mig.

Men som sagt vad så är det så olika beroende på vilka kort som i övrigt kommer upp och på personen som sitter mitt emot mig.

Lasse

Pagan
2013-04-08 18:01
0

Ja hur jag ser på svart kan nog variera. Lurar det lite i vassen så att säga så anar jag att det ska tolkas som lite dunkelt, som att inte hela sanningen är uppenbarad. är det en salig mix av färger framför mig och jag plötsligt drar ett nattsvart kort så kan jag säkert tolka det som något negativt. Men skulle kortet vara i dunkla svarta och grå nyanser och något klarrött dyka upp i fjärran så skulle jag nog anse att det var den röda färgen som var alarmerande.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

gevalina
2013-04-18 11:20
0

svart har en känsla av sorg bakom sig men även att något tar slut …kanske inte för evigt alltid utan ibland för en ny början.

svart kan även kännas som en tomhetskänsla för mig där något nytt behöver gro.

svart är nyckeln till att våga visa att man inte har det så gott i känslolivet men även att ens tillvaro inte är på topp…