Tarot iFokus

Tarot

Etiketttarotlekar-våraegna-villha-visa
Läst 2429 ggr
TezzD
0

Bästa nybörjarleken?

Som rubriken lyder.
Vilken är den bästa nybörjarleken? 
Enligt dig.

Jag har 2 st som ramlar i brevlådan innan veckan är slut.

Mina första 🌺

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Tarotstollan
1

Vad roligt, grattis! Vilka är det? Är alltid nyfiken på tarotlekar 😃!
Svårt att säga vilken lek jag tycker är bäst som nybörjarlek.
Jag hade ju redan flera lekar innan jag lärde mig att lägga, men då körde jag Rider-Waite och Cosmic samtidigt.
Fast jag hade svårt för hovkorten och kändisansiktena på dem i Cosmic leken så jag använde nästan bara Ridern sen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

TezzD
0

Tack 😃

Båda lekar är från Doreen Virtue.

Romance Angels Oracle Cards & Life's Purpose Oracle Cards.  🙂

Kan inte så mkt om lekar så jag gick efter "popularitet" 😊 tror jag, hihi

HjärtaRosalee

[Ravenna]
0

#2 Vänta, menar du bästa nybörjarleken vad gäller tarot, eller vad gäller orakel-kort? De två du nämner ovan är ju nämligen inte Tarot. :-)

Tarotstollan
2

Oj, bra fråga Ravenna. Eftersom folk skriver under Tarot tog jag förgivet att det var tarotkort.

Jag har båda dessa Orakellekar, och de är fina. Har dock inte jobbat med dem. Det finns ju en tråd om Orakelkort här inne också, fast lätt att missa.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Skogshumblan
2

Är inne på samma linje som Ravenna, men svarar ändå. Oavsett om det är Tarot, orakel/ änglakort etc så är jag lite anti att säga att vissa lekar är bättre nybörjarlekar än andra. Jag tror mer på att man känner sig dragen till en lek och då ska man lita på sin magkänsla/ intuition.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

TezzD
0

svar till alla!

Jag visste inte ens att de klassades som olika lekar! 😟

För mig har både orakel o Tarot kort lite samma innebörd, att ge råd o sia. 

Eller så har jag varit ute o cyklat hela mitt liv hihi
Men då har jag lärt mig något nytt idag 😃

Ja Skogshumlan, jag var dragen till dessa :)
Jag menar väl egentligen vilka lekar som är enklast att läsa om man är helt ny i gemet 😎

HjärtaRosalee

Skogshumblan
4

Tarot, orakekort och Lenormandkort är olika sorter/ genres. De kan som du skriver användas för att ge råd och hjälp men funkar på helt olika sätt. Återigen säger jag att det finns inga givna svar på bra eller svårare lekar, det handlar om vad du dras till. Men de som håller på med Tarot säger att ex Wait Raider, Hanson Roberson och liknande är lätt nybörjarlekar då symboler och färger syns tydlig. Orakelkort och änglakort tror jag är lätta rakt av så länge de har sitt budskap skrivet rakt upp och ner på sig. Ex " änglarnas budskap till sig är, omfamna kärleken och sök lyckan i nuet". Inte så svårt att tolka;) Intuitionen spelar ju in, man får ju till sig saker som inga kort i världen egentligen kan ge en information om. Svamlar på här… Förlåt! Hoppas jag sagt något vettigt;)

/ Skogshumblan

TezzD
0

Mycket vettigt  😊 tack! 🌺

HjärtaRosalee

LinaLj
2

Ja orakelkort kan jag inte så mycket om eftersom jag inte har använt dem. Men när det kommer till tarotlekar så tror jag det är lättast att börja med en lek som ligger nära de klassiska. mycket eftersom man då kan lära sig bakgrunden till korten och se symbolerna i sin egen lek. 

Jag gjorde ju helt tvärt om 🤫. Jag började med Osho Zen och gick sedan över till Gilded som är mer klassisk. Jag kan säga att jag fick ett par "aha upplevelser" när jag började använda den senare. Saker som inte riktigt hade fastnat eller som jag inte riktigt förstått föll på plats.

[Ravenna]
2

Rosalee:

Jag ser likt skogshumblan också en skillnad mellan orakelkort och tarotkort, båda kan visserligen användas för vägledning men på helt olika sätt.

Orakelkort är ju uppbyggt kring ett redan "bestämt" budskap kring varje kort, sen kan man träna sin intuition med dessa också.

T ex så brukade jag använda Goddess Guidance Oracle Cards (tror de heter så), när jag ville lära känna de olika gudinnorna och för att öva min egen tillit och intuition. Där kommer varje kort/gudinna med ett budskap men man ska komma ihåg att budskapet är skapat av den som gjort korten. Därför kan det vara utvecklande för intuitionen att använda orakelkort, eftersom man kan lära sig om budskapet känns rätt eller fel.

Tarot är mer utmanande och utvecklande, då det är uppbyggt kring ett system som baserar sig på symbolik med färger, numerologi, astrologi, elementen.

Men också; vad jag ser i kortet är budskapet. Därför är det, tycker jag, allra bäst att börja med en tydlig och rättfram lek som t ex Rider-Waite. En anledning att den leken är bra (den eller Radiant Rider-Waite som är mer färgglad) är att även korten i Lilla Arkanan har bilder.

Du kan därför titta på korten och säga vad du ser på bilden och utifrån det ta hjälp av din intuition också, berätta en berättelse kring kortet och få fram väldigt korrekta budskap.

Puh, det blev långt detta! Hoppas det är till hjälp. :-)

Amandla
2

Jag började med Thoth Tarot som inte anses vara för Nybörjare men mig tilltalade den. Jag tolkade den nästan bara intuitivt och gick mer eller mindre in i meditation med den. Många gånger vände jag inte ens på korten utan la handen på dem för att känna in budskapet. När jag sen läste om korten så brukade det stämma riktigt bra. 

Så småningom ville jag lära mig den mer bokstavliga betydelsen hos korten och köpte en Hanson Roberts-lek istället. För det mesta blir det en blandning av betydelse och intuition, om jag inte kör fast för då tar jag på betydelsen enbart och då kommer strax intuitionen igång också 😛

TezzD
0

så snällt att ni delar med er av er kunskap! Jag är som sagt helt grön inom detta för tillfället. Min intuition är ganska bra och jag behöver öva öva & öva. 

Jag visste alltså inte att det var så stora skillnader 😉

Ska nog ta och införskaffa mig en Rider-Waite lek också 😃

HjärtaRosalee

Skogshumblan
0

Rosalee kanske behöver du inte kort utan kan utveckla din intuition så den funkar utan redskap som begränsar dig så som korten kanske gör?

/ Skogshumblan

TezzD
0

"Humblan"
Ja det kanske stämmer :)
Jag tänkte väl mer att korten hjälper mig att tyda saker som jag inte själv får direkt koppling till, plus att jag tänkte som så att dessa kort jag köpt kunde ge en "mening" som jag kunde utveckla med min intuition? 
Funkar inte det? :)

HjärtaRosalee

Amandla
1

Jag använder ofta korten även till avläsning, de hjälper mig att fokusera på ett område i taget (lägger femkortsstjärnan). Det hjälper mig att få fram riktigt mycket information 🙂

TezzD
0

vart hittar man tips på olika läggningar för Tarot och orakel kort? :)

HjärtaRosalee

Amandla
3

Här på Tarot.ifokus förstås! 😃Kika runt i de olika kategorierna och använd gärna sökfunktionen så hittar du massor med godsaker.

Sazza92
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna är min Första och favorit kortlek! 

Med kortleken får man ett häfte på svenska med förklaringar och hjälp!
Så den rekommenderar jag verkligen! 

Cosmic Tarot

Skogshumblan
0

Rosalee såklart du kan göra så! Vi är många som gör så. Men om jag för läggningar på distans, dvs att kunden inte sitter med och ser vad jag gör så får de aldrig veta vilka kort som dyker upp i läggningen om de inte är tarotkunniga. Det säger inte okunniga något :) Radiant W-R eller Handon Robersonlek är mitt tips. Färgstarka fina tydliga bilder.

/ Skogshumblan