"positiv" tarot
Hej alla!
Jag har nyligen upptäckt att jag omedvetet har börjat kalla mitt sätt att spå i Tarot för "positiv tarot". Jag tolkar inte in död och elände, utan ser jag något litet problem komma ger jag istället råd på hur man kan övervinna problemet osv.
Jag själv som person är väldigt optimistisk och intresserad av mental träning och liknande, och jag tror att om man får reda på att något dåligt kommer hända en viss månad, letar man bara fel den månaden och då omedvetet själv ser till att det dåliga händer - och det tjänar man inget på.
Jag tänker att genom att istället säga tex. "Du kommer ha stora självtvivel under den perioden, men kom ihåg att du är stark o värdefull på ditt eget vis. Se,även kortet visar det här o här." tror jag att personen fortfarande kommer genomgå det dåliga (är det dåliga menat att hända, händer det oavsett..) men att man kan hantera händelsen på ett bättre sätt och ta lärdom av saken.
Men jag funderar lite på om detta är "etiskt rätt"? Vad tycker ni?
/Melinda
Don´t worry, Be happy!
Jag tycker det låter bra. Det är ju många som spår som inte talar om död och så vidare. Jag har en änglalek och i den finns inga negativa kort.
Du utelämnar ju inte det negativa helt och hållet utan nämner det från en annan synvinkel. Fint, tycker jag.
Fred och god växt!

När jag tolkar korten tolkar jag dem också framför allt positivt/stärkande, men jag brukar ofta beakta kortets negativa aspekter som en sorts "var vaken på". Världen är inte en dans på rosr. Jag tänker att det är realistiskt att även baksidan belyses.
Men jag tolkar heller inte om död och eländes elände, utan tänker cykliskt. Döden innebär att något tar slut och nått nytt börjar… Jag tänker mig att mitt sätt att tolka korten inte kräver så många kort i en läggning, fast det kom jag på nu när jag skriver!
Nu förstår jag varför jag inte klarar av att lägga stora stjärnor! 
Tack Vresrosen för den insikten!
Tack själva för era svar! Då kan jag fortsätta spå utan några stora samveteskval alltså.
Fridelfina, jag får hålla med om det du säger. Livet går ju lite upp och ner :)
Don´t worry, Be happy!