Tarot iFokus

Tarot

Etiketttolkningar
Läst 1580 ggr
camasufri
0

Kortens uppkomst

Hej =)

Jag behöver veta:

Hur väsentligt är det i en tolkning hur ett kort kommer upp?

Jag menar stående alternativt upp-och-nervänt

Carinakram

/ Carina

Tarotstollan
1

Du bestämmer ju själv om du vill ha korten upp och ner, skulle något kort råkat hamna så och du blir osäker, vänd på det!
Inget kort är ju "bättre" eller "sämre" bara för att det ligger upp eller ner.
I regel brukar ett upp och ned vänt kort tolkas som negativt mot vad det brukar tolkas som rättvänt.

Själv tolkar jag alltid mina kort rättvänt, tycker det räcker med det negativa som är där.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Elena-Maria
1

Jag har funderat på det här lite också. Jag tolkar som de kommer; rätt- eller omvända. Det blir ju en himla massa fler betydelser att lära sej, men eftersom jag gjort så sedan jag började så kan jag inte sluta känns det som. Har ju gjort så i typ 14 år så det är lite svårt att börja göra på annat sätt. Men kanske borde jag testa…

Fred och god växt!

Jessica Holländare
1

Jag tolkar alla mina kort rättvända. Känns rätt för mig. Glad

Skogshumblan
1

Som de andra skrivit så går du på det som känns bäst för dig. Mina sätt att tolka och hantera korten har ändrats under de två år jag hållit på. Då vgolvände jag felvända kort rätt, det gör jag inte längre. Nu får intuitionen råda mer så ett rättvänt kort kan ge mig "negativ" betydelse likväl som ett felvänt.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

camasufri
0

Tack allihop Kyss

#4 Jahaaa!?

Så oavsett uppkomst så kan de ha både negativ och positiv klang.

Det är ju lätt att man bara tolkar rättvänt annars eftersom det ger så mycket mera hopp och förväntan och jag vill ju tolka tillvaron genom korten som den är inte som jag hoppas att den ska te sig. Livet är ju både vit och svart liksom. Tolkar jag bara rättvänt är kanske risken att man inte ser ev faror, hinder mm…….

Så det bor kanske en sadist i mig ;) eller så är jag bara alltför mycket av en realist… haha

Carina

/ Carina

Tarotstollan
1

Vet inte vilken lek du har, men om du kan se korten i Rider-Waite som är enkel att förstå, så ser du ju klart skillnaden mellan negativt och positivt även om korten är rättvända.
Dessa är ju bara exempel av de mest negativa korten: 10 i Svärd, 7 i Stavar, 5 i Mynt och 8 i Bägare. De är ju klart ledsna (negativa) kort.

Så det är därför jag tycker att det räcker med dessa negativa aspekter i rättvända kort, tittar man noga så kan du nog ana vad det negativa och det positiva kan vara i varje kort.

Kort 10 i Bägare ser väl sockersött och gulligt ut med familjen under regnbågen, men jag får andra associationer om kontroll och spela teater inför grannar osv
Inte nödvändigtvis att jag tolkar så, men jag ser alltid båda sidor samtidigt när jag tittar på korten.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Perdhra
1

För mitt sätt att arbeta med korten är det viktigt, det ger mig ledtrådar om klienten. Jag ser dock inte felvända kort som negativa nödvändigtvis utan mer som rågetecken, att det finns ett sandkorn i kugghjulen.

Skogshumblan
0

Carina, ja jag går helt på intuition, ett kort som så att säga ligger rätt kan jag ändå känna att det är kortets negativa betydelse jag ska tolka, alla kort har en negativ eller positiv sida, och som Perdhra skriver ibland är det inte nödvändigtvis mer än ett sandkorn i maskineriet, även om det ibland är nog så komplicerat.

/ Skogshumblan

camasufri
0

Glad

Tack.

Så det innebär att men verkligen måste bli bundis med leken på allvar.

Men denna skillnad i magkänslan gällande variationen på korten är ju inte så enkel då man är gröngöling på högsta nivå……Obestämd Och det tar ju lång tid innan man kan känna av kortets + alternativt -sida även om det kommer rättvänt…..och vice versa……..

/ Carina

Skogshumblan
0

Tror inte det hänger på leken utan intuitionen. Den utvecklas med erfarenhet. Självklart är det lättare att jobba med en lek man gillar och trivs med, men intuitionen behöver inte begränsas av redskap:)

/ Skogshumblan

Perdhra
1

#9 ett korts betydelse i ett lägg tolkas även med dom runtliggande korten, man ser helheten. Jag brukar ge ett tips till den som vill lära känna sin tarotlek, jag gör likadant själv varje gång jag köpt en ny lek för att vi ska lära känna varandra. "Dagens kort" innebär att du på morgonen frågar korten vad som är signifikant för dagen och drar ett kort, skriv ner din tolkning av kortet och på kvällen tar du fram dina anteckningar och ser vad som stämmer. På så sätt tycker i alla fall jag att man lär sig sitt personliga sätt att tolka korten och korten "språk".