Köpa tarotlek
Hejsan!
Tänkte fråga er hur gammal ni tycker man ska vara för att börja med Tarot. Är lite kluven här…
Min flicka fyller 13 och hon önskar sig en tarotlek.
Vet inte riktigt hur jag känner inför det… Egentligen känner jag att hon är lite för ung men hon har alltid varit intresserad av stjärnor och stjärntecken och såklart då också om astrologi.
Tycker nog själv att hon är lite för ung men om nu intresset finns där så kanske…
Vad tycker ni?
Medarbetare på Tarot
Såklart att hon tycker det är spännande! Hon kan ju lära sig betydelsen av korten, men för att riktigt ha utbyte av dem tror jag verkligen att man måste ha mer livserfarenhet än vad en tonåring har. Det finns massor hon kan lära sig om, astrologi är du ju redan inne på, numerologi, symboler osv. Härligt!
Poängtera sånt som hur man lägger för andra, vad man aldrig pratar om osv. och att bara lägga för en kompis en gång per fråga, att det inte är någon idé att ställa samma fråga om och om igen. Vet ju hur jag skulle varit om jag haft korten som tonåring, frågat om en kille ena dagen och en annan nästa… därmed inte sagt att din dotter är sån. Men du fattar hur jag menar?
Jag skulle tro att åldern är inget hinder. Om man får eller skaffar en tarotlek när man är ung så har man den ju, och man bygger upp ett personligt förhållande till den. Tiden utvisar själv när man är lämplig och förmögen att använda den.
Att bara äga en tarotlek gör oss inte till tarotläsare.
Min äldsta dotter fyller 15 i sommar. Hon har också börjat visa visst intresse för Tarot. Jag köpte på bokrean (59 kr) en liten bok och kortlek åt henne. Hon har läst i boken, men inte börjat med korten än. Hon tycker det är jättespännande! Hon får använda "sin" lek om hon vill, annars har jag erbjudit henne min "gamla" (Waite) eftersom jag inte använder den längre. Jag har sagt att hon får känna sig för. *ler*
Tror inte hon känner sig mogen att börja göra läggningar, men jag har tipsat henne om flera böcker. En bra start! 
Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... 
Visst är hon ung. En del barn är dock mer mogna än andra jämnåriga. Det är en svår fråga.
Tror du får gå efter din magkänsla här. Om du tror att hon är mogen för att ha en egen lek. Känner du tvekan inför att köpa en lek till henne, ska du nog vänta.
När mina barn var i tonåren, försökte jag bortse från ålder och tittade mer på hur mogna de var i just den situationen. Och om jag kände mig bekväm med det beslutet.
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Det är ju väldigt olika från person till person detta med mogenhet.
Men om man låter sina barn börja med Tarot korten så är det väldigt viktigt att berätta för dom om vett o etikett och vad man lägger på eller inte.
Jag vet när min dotter var 15 år så berättade hon att det var väldigt populärt på den skolan hon gick på med att flera stycken lade tarotkort.
Men där dessa ungdomar pratade om dödsfall sjukdomar och skrämde vettet ur en del av eleverna med deras läggningar.
En tarotläggning ska vara vägledande och där man ska hitta lösningar på problemen inte ge folk mer problem en vad dom hade innan tarotläggningen.
Vilket är otroligt viktigt att dom vet detta inget som det står ngt i böckerna om.
Man måste också vara väldigt psykiskt stark och kunna hantera det jobbiga som kan dyka upp under en tarotläggning.
En 13 åring är oftast inte mogen att hantera sexuella övergrepp o liknande som kan dyka upp under en läggning och hur man ska hantera en sådan situation.
Plus att det är otroligt viktigt att dessa barn o ungdommar även får lära sig att stänga ner när dom är klara med sina tarotläggningar.
För börjar dom lägga tarotkort så öppnar dom upp och det kan vara väldigt tufft om man inte stänger ner.
För det är fruktansvärt jobbigt att gå öppen hela tiden och inne på övernaturligt kan man läsa ett flertal artiklar på hur dåligt flera tonåringar mår på grund av att dom går runt och är öppna hela tiden och inte kan hantera sin medialitet.
Vilket kan leda till sömnstörningar och att man går runt och känner av andra som inte mår bra och att man själv blir påverkad av detta.
Många har blivit så trötta och slutkörda så att skolarbetet påverkats och vissa har hoppat av skolan för att dom inte orkar mer.
Så viss försiktighet måste finnas när barn börjar med tarotkorten.
Lasse

Min dotter är 14 och jag skulle inte känna mig bekväm med att hon lade Tarot. Hon var iofs mer mogen när hon var 12, 13, nu är det så mycket mer hormoner som dansar samba i hennes kropp. I detta läge är jag rädd för att hon skulle rådfråga korten om allt och inte vara mogen nog att tänka själv.
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot
En mellan väg är ju att hon får en egen tarotlek men att hon bara använder den tillsammans med dig i ala fall i början så att du kan lära henne lite om korten och så att hon får en försåelse för hur de funkar. Sedan kan hon ju få läsa lite enklare texter om Tarot.
På det sättet ser du om hon är mogen att använda dem själv. Att helt förbjuda kan även bädda för att man gör det i smyg och då får allt om bakfoten.

Att förbjuda är ju ingen bra idé det håller jag med om.
Men man ska absolut inte pucha barnen till ngt heller.
Utan ta det som ngt helt naturligt och sunt förnuft frågar dom så berätta och visa och vill dom prova så låt dom prova.
Men var medveten om att det kommer hända väldigt mycket för dom när dom börjar med korten det startar upp en process och det händer så mycket mer.
Kominikationen med vårt inre behöver inte bara röra sig om tankar som dyker upp och det som man ser i korten.
Man kan mycket väl känna sig väldigt ledsen om personen man lägger på är deprimerad.
Har personen migrän så kan man själv få en fruktansvärd huvud värk när man lägger korten.
Har ngn blivit misshandlad kan man själv känna slag emot kroppen.
Har personen man lägger för varit ute för ngt riktigt obehagligt så kan man få upp inre bilder på dessa hemska saker.
Ngt som är väldigt viktigt att barnen vet om så det inte blir en traumatisk upplevelse för dom när dom börjar med tarotkorten.
Inte ovanligt att dom även börjar uppleva andevärlden och för många är det fruktansvärt obehagligt när man inte har kunskapen om det och hur dom komunicerar med oss.
Men väldigt individuellt från person till person hur man upplever kominikationen med sitt inre och sin intuition.
Stänger dom inte ner efter dom lagt korten så är det väldigt lätt att dom helt omedvetet läser av andra personer i skolan eller i övriga omgivningen.
Detta kan vara väldigt obehagligt tröttande och ta på en både mentalt o fysiskt.
Så var väldigt uppmärksam på vad som sker med ditt barn när det börjar lägga tarotkort så att barnet inte mår dåligt av det.
För absolut ingen lek utan ngt man får ha en stor respekt och kunskap om men även ngt som kan vara mycket givande.
Lasse
Åh, vilken massa bra svar! Tack
Jo ,jag är medveten om att tarotkort kan öppna upp till en massa som man kanske inte är mogen för och jag har periodvis fått stoppa mitt eget intresse för det mediala eftersom min dotter är jättekänslig. Hon ser andar och känner in människors mående + att hon ibland tom. drömmer sanndrömmar. Det har varit mkt skrämmande för henne tills den dagen jag bestämde mig för att berätta och förklara om hur allt ligger till. (har inte velat göra det tidigare för jag har trott att jag skulle skrämma upp henne ännu mer + att jag inte velat föra över min tro till henne utan hon skulle få bilda sin egen…) Men när jag vill berättade så sa hon: Varför har du inte berättat detta innan - det hade ju förklarat en del, då hade jag inte behövt vara så rädd… Då fick man lite dåligt samvete men jag har ju väntat på att hennes klarseende skulle försvinna som det vanligtvis gör hos barn men nu är hon 13 och vi får acceptera att detta är ngt hon måste lära sig att leva med.
Sen är det som Isa säger att åldern är egentligen bara en siffra.. Hon är väldigt mogen framförallt när det gäller det andliga och ibland berättar hon om saker som jag undrar hur i hela världen hon kan veta. Jag bara vet - säger hon.
Jag har faktiskt varit och köpt en tarotlek till henne idag - Cosmic Tarot som hon ska få känna sig för med. Min tanke är att nu i början ska den endast få plockas fram när jag är med.
Medarbetare på Tarot
Så spännande och härligt att sin ditter har samma intresse som Dig! Ser fram mot samma upplwvesle med mina om det blir så;) Har bara ögnat igenom svaren här hastigt men den första tanke som kom när jag läste din fråga var "lägg med henne". På precis samma sätt som du hjälpt henne igenom andra områden i livet som kräver träning, stöd och råd så kanske du kan hjälpa henne nu också? Får känslan av övning, kärleksfullt tålamod och gränsdragning starkt .
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Jag älskar också cosmic Tarot, den är så fin. Av alla de 7 jag har är det den jag änvänder mest.
Den här tråden är ju lite "gammal" men jag vill vara med och tycka ändå ;)
Jag snubblade själv in på tarotvägen när jag var runt 13-14. Jag och en väninna satt i det oändliga med varsin kortlek och spådde varann. Inte så superseriöst alla gånger kanske men det var en början. Berätta lite om vett och etikett kan nog vara en god idé då man inte ska snoka i folks liv och göromål utan deras tillåtelse.
Lite roligt är det väl att hon intresserar sej för något som du gör? Ni får ju något gemensamt och det är alltid roligt tycker jag. Mina föräldrar var/är lite skeptiska till allt esoteriskt så prata med dem var aldrig ett alternativ för mej. Då kan man ju inte dela sina upplevelser. Min väninnas föräldrar var väldigt intresserade och jag var alltid lite avundsjuk för det. Din dotter har ju dej att prata med om hon undrar över något. Börjar hon nu och intresset sitter kvar kommer du med största sannolikhet få en duktig siare i familjen. Vem vet, du kanske lägger grunden till en familjetradition ;)
Fred och god växt!
Vad roligt att höra att du också började med Tarot i 13 års åldern,Elena-Maria! Visst är det roligt att hon visar samma intresse som jag även om jag inte har uppmuntrat henne till det.
Kan berätta att det funkat bra för henne med korten. Jag var ju lite skeptisk till att köpa en lek till henne men hon har skött det bra. Hon började med att kolla in korten och läsa lite i boken om deras betydelse och nu drar hon både kort för dagen och enklare 3 kortsläggningar och tolkar genom intuitionen. Både kul och spännande, tycker hon.
Det här med etik och moral är viktigt att förmedla och det har hon tagit till sig. Jag har en ganska klok flicka med mycket andlighet inom sig.
Hon önskade sig rökelse också när hon fyllde år och det är något jag aldrig använt så jag blev ganska förvånad när hon ville ha det…
En dag när jag kom hem hade hon gått runt i huset med rökelsen och jag undrade varför? Vet inte svarade hon, tyckte bara det behövdes…
Blev lite ställd där och undrade lite tyst för mig själv var hon får sin information ifrån… Jag hade ett tag innan denna händelse funderat på om man inte skulle göra någon form av husrening för att få bort lite dåliga energier…
Medarbetare på Tarot
Vad spännande Isa! 
#13 Jag tror det är bra att känna att man har "stöd" i frågan när man börjar intressera sej för nya saker. Att ingen fnyser åt en eller småskrattar och säger att man kommer växa ifrån det. Mina föräldrar var aldrig särskilt intresserade, men de förbjöd mej heller inte att göra någonting som jag tyckte var roligt så på så vis hade jag i alla fall tur. Det är ju aldrig roligt om man hittar nåt man tycker om och så får man inte ägna sej åt det.
Mina föräldrars ointresse och skepicism har väl inte påverkat mej på annat sätt än att jag helt enkelt bara låtit bli att dela med mej av mina upplevelser till dem. Min sambo däremot är väldigt förstående och har erbjudit sej att låta mej spå honom om jag vill öva på att spå andra. Dessutom gav han mej en kittel i spontangåva en gång efter att jag bloggat om den.
Det är ju alltid roligast om man får omgivningens uppmuntran, så man kan leva ut lite =)
Fred och god växt!