Tarot iFokus

Tarot

Etiketttarot-stjärnor
Läst 5498 ggr
[GunillaR]
0

Hur blir året 2011?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu är det hög tid att lägga några kort för hur nästa år ska bli.

Det är inte menat som en personlig läggning utan mera hur året blir allmänt eller globalt, om man så vill.

Lägg så många kort som du känner kommer upp och vill ge ett budskap.

Berätta om vilka kort som kom upp och hur du tolkar dessa.

Lycka till Glad

[GunillaR]
0

Läggningen ska presenteras innan den 1 januari!

Tungan ute

Pagan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har funderat på bästa stjärnan för att se vad 2011 kommer föra med sig. Vad tror du om denna:

Från tarotsidan

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[GunillaR]
0

Jo den kan vara användbar!

Sitter också och grunnar på om jag skulle använda någon stjärna eller om jag ska dra ett kort för varje månad.

Det lutar till att jag drar ett kort för varje månad!

Pagan
0

Det var jag också lite inne på. Får fundera vidare….

Sajtvärd Tarot

[GunillaR]
0

Nu har jag bestämt mig hur jag ska göra. Jag kommer att använda min nya Osho Zen lek.

Jag blandar och ställer frågan - vad är viktigt att tänka på under 2011?

Och så drar jag ut tolv kort - en för varje månad - och lägger i en ring. Sen håller jag vänster hand över korten och drar ett kort i taget och tolkar detta, månad för månad. Jag ska verkligen känna in att det är rätt kort jag drar.

Någon gång under dagen, alltså innan kvällen kommer jag göra den och sedan skriva ner den här.

Reflektion: Jag väljer att ställa frågan om vad jag ska tänka på under månad för månad istället för att ställa frågan om hur det ska bli.

Skogshumblan
0

Har fått en stjärna lagd för mig personligen om året som kommer:)

Det är lite kul att jämföra med en annan läggning som en ytlig bekant gjorde med hjälp av kort där jag fick säga nr och hon drog det kortnr jag sagt ( dvs sa jag sju så drog hon det sjunde kortet ur högen).

Läskigt vad lika förutsägelserna är.

Men det positiva är att jag fått nytt hopp och tar tag i det som skrämt mig : söka jobb. Har bett en vän som jobbar inom personrekrytering hjälpa mig med cv etc så det är ju upp till mig vad jag gör med ledningen korten gett!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[GunillaR]
0

Hmmmm………… meningen var ju att det skulle vara en allmän läggning och inte personlig, men av någon anledning så har jag byggt upp den som personlig. Nu är jag igång och vill inte ändra på detta. Så jag kör en personlig och en global.

Tungan ute

Pagan
0

jag kör en personlig idag och en för världen i morgon tror jag.

Sajtvärd Tarot

[GunillaR]
0

Jag gör likaledes Glad

[GunillaR]
0

Så här blev min läggning för mig själv.

Januari

Vänskaplighet (2 vatten)

Detta kort står för vänskapen som är en ren kärlek. Här finns inte längre något intresse av dramatik och romantik. Detta är en högre och mer kärleksfylld känsla som är född ur rik erfarenhet.

Det jag ser på kortet är två träd som egentligen är väldigt lika men ändå olika. I sin olikhet så bildar de tillsammans en harmoni, en enhet men där ändå de två behåller sina egna personligheter. En klar acceptans.

Februari

Kompromiss ( 6 regnbågen)

Detta kort handlar om att man inte ska kompromissa när det gäller ens egen sanning, för då kan det gå helt fel. Budskapet är klart; jag kommer att utsättas för någon form av frestelse då jag måste ta ställning efter vad mitt hjärta säger och inte falla efter för frestelsen att "förhandla" bort halva min sanning.

På kortet ser jag två personer som är vända mot varandra och väldigt lika. Men ingen av dem verkar lycklig. Kanske är det för att båda har kompromissat bort sitt hjärtas röst.

Mars

Jämförelse (5 sinnet)

Kortet handlar om att man inte ska jämföra vare sig varandra eller något annat, eftersom var och en har ju sin unika egenskap. Att man i stället ska se på sig själv och uppskatta det man ser är bra och försöka rätta till det man ser inte är så bra och som kan göras bättre.  Jämförelser skapar skillnader som egentligen inte finns och som istället kan skapa oro och osämja.

Det jag ser på kortet är en ruffig trädstam och en len bambustam. Båda två är lika vackra eftersom de har sin speciella skönhet i sitt speciella utseende.

April

Deltagande (4 eld)

Detta kort berättar om ett deltagande där det gäller att både ge och få. Varje individ som deltar i detta gemensamma kommer inte bara att få näring till sig själv utan skapar också något värdefullt i en helhet. Kortet uppmanar till att deltaga i livet och inte bara titta på.

Det jag ser på kortet är två dubbla dorjar, (dorje är en tibentansk symbol för blixten). Tillsammans blir de fyra halvorna en enhet som en kraftfull mandala.

Maj

Framgång (6 eld)

Kortet berättar om firandet av en framgång. Denna framgång kommer som ett resultat av ett antagande av en utmaning. Kortet uppmanar att njuta av framgången och fira detta, utan att försöka fastna i den, bara acceptera den som den är och njuta av ögonblicket. Inse att livet är både topp och dal, utan den ena så finns inte den andra, de är beroende av varandra.

Bilden på kortet visar en mycket glad person som rider på en tiger. Personen firar i ett konfettiregn och känner att hela världen ligger för hans fötter.

( Undrar om jag ska satsa på en utställning i Maj månad eller möjligtvis i April)

Juni

Vi är världen (10 regnbåge)

Detta kort berättar om människors del av den totala skapelsen, att vi ska glädjas av varandra och se varandra som en tillgång. Kortet berättar också om en kommunikation oss emellan, att vi ska dela med oss av det goda. Ingen människa är mer värd än någon annan. Vi har alla våra gemensamma drömmar och hopp i vår gemensamma existens. Kortet uppmanar till kärleksbudskap och delgivande av visdom.

På kortet ser jag en ring av dansande människor som håller varandra i handen runt hela vår planet.

(Lite svårt att se något personlig i detta kort, men det lär säkert komma, det som är viktigt för mig)

Juli

Projektioner (7 vatten)

Detta kort berättar om olika projektioner som vi själva skapar och sedan projicerar över på vår omgivning. Det kan vara våra egna föreställningar, våra förväntningar, önskningar och fördömanden som vi projicerar. Detta inträffar när vi själva inte är klara över oss själva, vad vi vill, vad vi önskar och vad vi fasar inför. Således kan en projektion vara vacker i illusoriska slöjor eller så kan vara svart och fasansfull. Det viktiga i budskapet är att projektionen förhindrar oss att se verkligheten som den är. Det är som en film vi själva skapar och så tror vi att denna är sann. Det vi många gånger glömmer är att vi själva skapar bilden av någon annan utifrån vårt eget mående, oavsett om det är positivt eller negativt.

Bilden visar en man och en kvinna som tittar på varandra, men de ser inte varandra klart eftersom deras egna projektioner ligger som dimmor emellan dem.

Augusti

Förståelse (Vatten Page)

Kortet berättar om att vi ibland måste förstå verkligheten som den är och inte göra den på ett annat sätt. Att man inte ska sätta sig själv i en bur som inte finns, att vi ska förstå att buren är bara något som antingen vi själva eller någon annan skapat. Alltså ska vi istället för att se hindren, lära oss att se möjligheterna som erbjuds. När vi kommer ut ur vår inbillade bur så känner vi hur underbart det är att vi kan flyga med våra vingar, alldeles själva och att vi har full rörelsefrihet.

Bilden visar en fågel som sitter i en bur som egentligen inte finns eftersom delar av gallret är borta och delvis osynliga och det finns massvis med fåglar som flyger tillsynes både i och utanför buren.

September

Uppfostran (XV Stora Arkanan)

Kortet berättar om att vi ibland uppfostras till någon som vi inte är. Att vi kanske uppfostras till att vara en individ i en skock får istället för det lejon som vi egentligen är. Och så tror vi att vi är ett får eftersom de andra runt om en uppför sig som får. Men den dagen vi speglar oss i dammen ser vi vår sanna natur.

Kortet berättar om hur viktigt det är att vi måste se efter själva vilken personlighet och person vi är och släppa bojorna som sattes fast då vi blev uppfostrade av våra föräldrar, våra lärare eller någon annan myndig person. Om man inte vågar släppa uppfostrans boja så kan man inte hitta sin rätta individualitet och personlighet, den som vi föddes till att vara. Det gäller också att i vuxna livet inte gå i fårskocken för att alla andra gör så, utan ta reda på vem du är och vart du vill gå.

Bilden visar en skock vita ulliga och söta får. Mitt i bilden finns ett lejon som är bundet i tassarna, inte bara runt sina tassar har även några får bundna till sig.

Oktober

Följa flödet (Vatten Ess)

Kortet berättar om att vara fullkomligt avslappnad och ha full tillit till flödet. Att kunna bemästra denna konst utan att för den skull vara passiv. Tvärtom så ska man vara öppen för livets strömmar. Detta handlar om att släppa totalt sitt kontrollbehov och lita på de goda krafterna som finns till hands. Ha tillit! Släpp taget om ambitionerna för dessa stör flödet.

På bilden syns en figur som ligger helt avslappnad i vattnets strömningar. Vattnet stömmar både under och delvis över figuren som ligger där tryggt.

November

Harmoni (Vatten 10)

Detta kort berättar om att växa i samklang med vårt inre i tystnaden. Upplevelsen av att vara i vila i hjärtat kan inte tvingas fram. Budskapet från kortet är att låta sig själv bli mjukare och mera öppen eftersom en stor glädje väntar precis runt hörnet. Man måste dock hitta denna själv genom att leta djupt inne i sitt hjärta. Att lyssna till sitt hjärta och följa sitt hjärta vad som än händer. Var enkel även om detta måste kosta allt du har. För att nå till Gudomligheten måste du finna ditt hjärta, finna din puls, finna dina hjärtslag.

Bilden visar en person som är i meditation och en stråle från hjärtat springer ut där två delfiner tonar fram.

December

Tidigare Liv (XVIII Stora Arkanan)

Kortet berättar om hur viktigt det är att vara uppmärksam på något som händer som har med sitt karma att göra. En väckarklocka som försöker att visa på ett mönster som är lika gammalt som min egen själs resa. Kortet uppmanar till att genom meditation gå tillbaka till tidigare liv för att kunna komma till en viktig händelse som av någon anledning behöver konfronteras, så att jag kan frigöra mig från detta karma.

Bilden visar på två grupper människor som avbildas i något som liknar ett timglas. I övre halvan finns en grupp människor och i nedre halvan finns en annan. Där finns också två regnbågsödlor som representerar medvetande och icke medvetande. Dessa två ödlor vakar också över oss då vi går tillbaka till våra tidigare liv.

------------------

Jag kommer att spara denna text och plocka fram då och då och även plocka fram korten.

Pagan
0

jösses Gilla, är det Osho zen leken du använt?

Jag ska renskriva min läggning och delge den jag oxå.

Sajtvärd Tarot

[GunillaR]
0

Ja det är den leken! Jag tycker mycket om den.

Erkännas ska att jag har varit lite tveksam om att börja jobba med den, precis som om den eller jag väntade på att vi kunde mötas. Men så gjorde jag en liten läggning häromdagen till en vän och drog några kort av Osho Zen, och då kände jag att det finns en bra kontakt.

BabyDragon
0

Hem

1.Stjärnan.

2. 8 i stavar.

3. Kung i mynt.

Första: Mitt hem har alltid haft lycka, hopp och trygghet. Mitt hem är en plats för vilja, trygghet och tanke. Mitt hem har ofta flyttats.  Under 2011 kommer det att vara ett rikt hem där ingenting jag behöver saknas.

Hälsa.

4. 10 i Mynt.

5. 8 i Svärd.

6. Page i stavar.

Första: Min Hälsa har varit stabil, alla motgångar har löst sig. Jag fjättras nu av min egen hälsa som håller tillbaka mig. Det behövs bara ett litet steg i rätt riktning för att bli mer fri. Min hälsa under 2011 Drömmen om ett friskt liv kan förverkligas.

Kärlek

7. Kjejsarinnan

8. Lyckohjulet.

9. Ess i stavar.

Första: Min kärlek har varit stormig där jag känt mig ensam och styrande, jag har tagit hand om mina kärlekar men har inte alltid bett om det tillbaka.. Där jag skapat min egen lycka själv. Min kärlek nu krävde en chansning som slog väl ut och gav jämlikhet. Min kärlek 2011 kommer att vara kreativ, optimistisk och lyckosam.

Arbete

10. Månen

11. 2 i Stavar

12. 2 i Bägare.

Första: Mitt jobb har varit en önskan, en dröm full av möjligheter men ändå ouppnåelig. Mitt jobb nu är en stabilitet, trygghet som jag så länge behövt. Mitt jobb kommer under 2011 att betyda mer för mig känslomässigt och jag kommer att kunna lägga ner mer på det.

Årskort: Översteprästen

Första: En resa med studier är mig nära, en psykisk resa åt det andliga hållet. Kanske hittar jag en lärare/mentor. Vara noga med att inte ta några genvägar utan ha tålamod att saker och ting kan ta tid.

[GunillaR]
0

Jag skulle lägga kort för året 2011 ur global synpunkt, men har inte haft mod. Så jag inväntar tills jag känner att jag inte kommer att lägga in personliga känslor i tolkningen.

Det kommer, kanske i morgon, kanske nästa dag.

BabyDragon
0

Jag gjorde även en för global. Gjorde en egen enkel stjärna.

3

1     5      2

4

• 1- Ekonomi
  • 2- Moder Jord
  • 3- Fred/krig
  • 4- Natur Katastrofer
  • 5- Generellt
  1. Stjärnan.
  2. Magikern
  3. Domedagen
  4. Prästinnan
  5. Rättvisa 

Ekonomin vänder till lycka för många. Skapande och kreativitet har en stor betydelse.

Moder jord kan hamna i en mer central roll, hon upptäcks av fler och hennes gnista och energi är ännu stark och ren.

När det gäller krig/fred kan länder få stå för konsekvenserna för sina handlingar. Risk för att gräl kan komma att blåsas upp större än nödvändigt.

Naturkatastrofer blir kanske inte lika många som föregående år. Ett år av vila, balans mellan liv och död.

Året 2011 kan komma att minnas som året då stora steg mot orättvisor gjordes. De fattigas röster hörs.

[GunillaR]
0

# 15 - Jag ska göra en liknande läggning - ska bara klura lite på vilka rubriker jag ska sätta.

Jag använder Osho Zen leken

[GunillaR]
0

Ja så här blev min läggning.

År 2011 ur globalt perspektiv

1. Världsekonomin

Uppskjutande ( Sinnet 4)

Kortet berättar om en slags feghet, att inte våga se den grå massan som är väldigt intetsägande och inte ger den minsta stimulans för vare sig kropp eller själ. Många skulle vilja bryta dessa mönster och skapa nya förutsättningar, men ingen verkar våga ta ett första steg. Det vore en stor lättnad för världens ekonomier att någon vågar sticka ut och bryta detta destruktiva mönster som finns nu. Det märkliga är att många vill få en ändring till stånd men ingen gör något.

Jag hade verkligen hoppats på att det skulle ske en förändring, men den kanske kommer senare, bara inte i år. Det verkar ju som om många vill ha till stånd en förändring.

2. Konflikter

Ögonblick för ögonblick (regnbågen 2)

Kortet uppmanar att släppa vår upptagenhet med andra platser och tider, och i stället stanna upp i nuet och det nära varandet. Kortet berättar också om en balans som kan nås om man slutar att blanda sig i varandras angelägenheter.

Helt känslomässigt och intuitivt så ser jag en person som kommer att medla för att uppnå en balans. Det behöver inte vara en person, det kan också vara en organisation av något slag. Alltså tolkar jag detta som att ett fredsuppdrag kan lyckas, men någon får betala. Kanske är det bitar av land, kanske är det stolthet.

3. Andliga insikter

Mästaren

Detta kort verkar ha hamnat precis på rätt plats. Detta tyder på en stark andlig insikt och ett andligt uppvaknande där folk lär sig hämta sin andlighet inifrån istället för utifrån (religionerna). Att hämta sin andlighet inifrån gör man genom meditation och eftertanke. Kortet berättar om att vara mästare över sig själv.

Detta kort bådar gott!

4. Miljö / Natur

Ingenting (V Stora arkanan)

" I begynnelsen är naturen, och till slut är naturen, så varför i mitten göra så mycket väsen? Varför, i mitten bli så orolig, så ångestfylld, så ambitiös - varför skapa så stor förtvivlan?

Ja detta var ju ett mycket intressant kort. Naturen är ju naturen och det som människan betraktar som "katastrof" är inget annat än naturen som försöker balansera och återställa sig. Vi kan inte göra någonting, vi människor. Kortet berättar om att något heligt är på väg att födas fram.

Jag uppfattar detta kort som att något kommer ske, att jorden rör sig, precis som den gjort sedan skapelsen. Det som är naturligt är så och detta kan inte människan göra något åt. Det som sker det sker och det betyder allt och ingenting.

5. Faror/hot

Din inre röst (II Stora Arkanan)

Kortet berättar om att lita på sin inre röst och inte lyssna till alla andra röster som finns runtomkring. Kortet varnar för allt för många röster.

Röster - helt intuitivt kopplar jag detta till något som innehåller många röster. Kan det vara en världsomspännande organisation?

Eller kan hotet komma från oss själva, från alla våra röster? (Ju fler kockar desto sämre soppa)

Jag vet inte - kanske någon kan komma med en kommentar om detta.

Skogshumblan
0

Är ju så ny på denna bana men min första tanke om  Faror hot, din inre röst som poppade upp är det tjafs vi människor har sinsemellan om allt ifrån vilket parti som är rätt/fel, vilken ism som är rätt/ fel när det gäller religioner eller andligheter och så vidare. Alltså att det är så många som säger så mycket om allt utan att egentligen VETA vad de utalar sig om. Ungefär som om jag skulle tolka tarotkort åt andra, jag som inte ens äger en egen lek eller kan minsta lilla om det hela.

Lite mer självrannsakan om vad vi säger och när, vad vi lägger oss i och när och vad vi låter styra oss. Typ.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

BabyDragon
0

Har aldrig använt de kort du har. Tror mycket väl att vi hamnat i någon sorts neråtspiral och att det krävs något för att ta oss ur den. Ibland behöver det inte vara något stort heller. Tror att det andliga uppvaknandet kommer att fortsätta växa, så länge den inte faller i religionernas fällor där man försöker pracka på det på andra som det rätta så går det nog bra.

Vad gäller faror så har jag också märkt att rätt/fel tagits upp mycket mer kring saker som man undrar om det inte är onödigt med så mycket väsen kring och om det verkligen är bra att stoppa i svarta eller vita fack. Något kan vara lite rätt eller lite fel men ändå vara bra på det stora hela.

Tror alla skulle behöva stanna upp och ägna sig åt eftertanke, vara med sig själv och ev ändra saker för att man ska kunna trivas med sig själv. Det är ju då man hör "samvetets" röst.

[GunillaR]
0

# 18 och 19

Det ligger säkert mycket i det ni säger. Att det ska tas ställning och tjafsas hit och dit, att allting ska bestämmas, att ingenting bara får lov att vara.

Det är allt detta som splittrar oss, både i små grupper och i stora. För mycket kontroll över allting. Religionerna är de mest splittrande och skapar mest osämja. Så är det idag och så har det väl varit sedan 2000 år tillbaka.

BabyDragon
0

Tror att själva iden om att det bara finns en rätt tro och att alla ska tro på den vare sig de vill eller inte är en av orsakerna till att så många tar sig bort ifrån dem men också tro överlag. att inte ha någon personlig tro då det känns påtvingat.

Man tappar ignorerar även sin egen tro och förtränger och blir ännu mer individualiserad och har svårare att se till människors stora hela.

Idag om någon tillhör en religion så klassas de lätt som enbart den religionen och inte som en människa i sig med en egen syn på den religionen.

Tror att alla har en egen syn även om den lutar mer åt en etablerad religion eller inte. Och att man ska sluta se personligehetér som någonting utanför normen.

[GunillaR]
0

Anledningen till att religionerna finns är kontrollbehovet. För om du lär ut att var och en kan finna sin sanning på sitt sätt hos Gud, så har du ju ingen religion och då kan du inte förtrycka ditt folk.

BabyDragon
0

#22 Ja vist är det hemskt ;)

simudainkain
0

Detta var spännande. Så såg det ut för mig:

Elementstjärnan för Världen 2011 lagd 20110118

Tarotlek: Osho Zen tarot

Kort 1) ÖSTER: arbete/aktivitet

7 vatten: projektioner

Mänskligheten behöver en ökad medvetenhet om våra projektioner. Exempelvis Fundamentalistiska västerlänningar kontra muslimer eller varför inte traditionella män och vissa mer svartvitseende feminister.

När det gäller arbetsliv behöver vi bli klarare över våra egna drivkrafter och synsätt.

Kort 2) SÖDER: känslor/kärlek

Vattendrottningen

Vi behöver bli mer uppmärksamma på tacksamhet över vad livet ger och dess gränslöshet. Känslighet, intuition och medkänsla behöver stärkas. Även mottaglighet och lyssnande.

Kort 3) VÄST: ekonomi/materiellt

8 Stavar: resande

Öppenhet och acceptans inför förändring behöver ökas. Det enda som är konstant är förändring.  Se naturkatastroferna under 2010, vi kan inte bli trygga för alltid. Emellertid kan vi lära oss av det. En planet, livet går upp och ner, solidaritet…

Kort 4) NORR: händelser/tankar

Major 11: Genombrott

Kaos och sammanbrott händer. Genom att inse att nu är det nog. Resa sig upp och agera, för att gå vidare. Bearbetning av mörker leder till ljus, inre och yttre.

Kort 5) VOIDEN: nyckeln

6 Regnbåge: Kompromiss

Sälj dig inte för makt eller andras gillande. En kompromiss kan vara ett sätt att inte ta ställning eller att dölja sin egen förvirring.

Finn ut vad du står, om du är förvirrad stå för det.

Ett andligt uppvaknade är nödvändigt och den enda hållbara vägen framåt.

//Lotta

[GunillaR]
0

Lotta, jag vet inte vad du gör med dig signatur men det kommer upp som en länk som inte fungerar. Är det dubbelslashen som ställer till det?

Jag tar bort länken

simudainkain
0

Det är dubbelslash direkt följt av bokstav som gör det. Men jag har signerat mig så i många år att det är svårt att byta.

\\ Lotta ?;-)

(Jag tog bort länken här också)

ina3
0

Hej på Er alla!

Letade upp den här tråden pga allt som händer i världen nu, samtidigt som det är naturkatastrofer - värre än någonsin - så har folk i förtryckta länder fått nog..det är lite kaos överallt.

Jag har också en jobbig känsla att det snart händer något i Usa också, en naturkatastrof där med. Men naturkatastrofer sker ju och det vet vi frågan är ju alltid när och hur stora de blir.

Har ni läst om supermånen, det stod också en artikel i aftonbladet om den nu, Har den så stor inverkan att den påverkar till dessa katastrofer? För min del tvekar jag inte, månen har en enorm kraft även om man vetenskapligt inte kan bevisa sammanhanget.

Vad tror ni? kommer det här att fortsätta eller lugnar det sig? Jag skall ta och lägga ett kort för varje månad och se vad de säger om vår moder jord. Det är ju egentligen nu det är Nyår, våren när jorden vaknar igen.

Kram på Er

~ Medarbetare på Tarot ~

[GunillaR]
0

Ja det är inte utan att man frågar sig varför sådana omfattande katastrofer sker. Detta som sker nu i Japan är ofattbart. Hela städer har spolats bort. Det var precis vad som hände i Indonesien julen 2004.

Jordbävningar och andra naturkatastrofer är ju egentligen det naturligaste som finns. Jordens kontinentalplattor rör sig ständigt antingen mot varandra eller ifrån varandra. Och i dessa zoner där två eller flera plattor möts, där uppstår spänningar som blir jordbävningar.

Problemet är ju att vi människor inte bryr oss om att vi bygger jättestäder på ostabil mark. I och för sig så är ju hela Japan ostabilt eftersom landet ligger där tre kontinentalplattor möts. Jordskalv har man ständigt i Japan och därför så har man tagit hänsyn till detta i byggnader. Men när skalvet ligger på en magnitud på över 9 och med efterföljande tsunami………. hur ska man beräkna en sådan händelse? En jordbävning brukar bara dröja några sekunder man här varade den i flera minuter. Det var egentligen tre stycken epicentrum.

Naturkatastrofer har inträffat sedan tidernas begynnelse och kommer att inträffa till tidernas slut. Men sedan är det ju fråga om omfattning och skadegörelse. Jordbävning, plus tsunami plus eventuell kärnkraftsolycka, det är liksom mer än man kan ta in.

Vad som är den utlösande faktorn vid en jordbävning kan bero på många orsaker förutom att kontinentalplattorna rör sig och orsakar bristningar i zonerna, bristningar som kommer förr eller senare. Sedan är det ju så att himlakropparna har en viss påverkan ju närmare och större de ligger i förhållande till varandra. Att månen ligger så nära jorden nu, det kan kanske ha en orsak. Men månen är inte orsak till jordbävningar utan bara en utlösande faktor på grund av dragningskraften.

Sen är det möjligt att det blir någon stor jordbävning på ett annat ställe ganska snart eftersom hela planeten har fått en sig en rejäl smäll.

BabyDragon
0

Kan ju vara så att det kommer såna här perioder där kontinentplattorna rör sig lite mer. En kjedjereaktion som man säger. När de sedan lagt sig tillrätta så kan det komma att lugna sig igen. Men det kan ju även vara att med hjälp av alla medier så får man höra om alla naturkatastrofer på ett sätt man inte kunnat tidigare och det som verkar som en ökning eg är lika mycket som förut.

Men önskarr er bra och trygga dagar.

simudainkain
0

Det positva med att Moder natur sparkar bakut i dagens #29 mediala samhälle, är att vi inser att vi all tillsammans har en levande planet.

Jag känner det som om vi står på gränsen till det andliga paradigmskiftet. Upplevelsesamhället efter industrialismen blev rätt kort. Konsekvenserna av jordbruk, industrialism och upplevelseindustrin visar sig nu. Jag håller tummarna för att vi lyckas byta inriktning…

[GunillaR]
0

# 30 - Absolut kan det ha en "högre" innebörd, som du säger, att Moder Jord inte längre finner sig i hur vi behandlar henne.  Jag läste för en tid sedan att vi har dämt upp så mycket vatten att detta orsakar en ojämn rytm i rotationen av planeten så att den "vobblar".

Det som egentligen skrämde mig mest den första dagen då man rapporterade att världens börser hade fallit. Alltså…………. va faen!!!

simudainkain
0

#31 - Ja, om planetens rytm och vattenkretslopp är stört vet vi inte vad som händer. Ja, den gemensamma ekonomin får oss också att förstå att vi är en mänsklighet. Jag ser bara en väg att gå nu…

[Tunridan]
0

Jag tänker spontant här på en sak som har med uppvaknande att göra. Hemska händelser har en tendens att ruska om oss, få oss att vakna ur vår trans.
Under tiden omkring Vietnam-kriget så pågick en stor våg av uppvaknande som visade sig på olika sätt och då människor tack vare (hemskt nog) kriget i Vietnam fick nog, vaknade och krävde förändring.

Så drar jag därifrån en rask parallell till kärnkraftsolyckan i Japan. Nu finns inte längre möjlighet att blunda för riskerna med kärnkraften. Kanske detta är "Vietnam-kriget" som får människor att inse att vi inte längre kan fortsätta med kärnkraften som en "säker" väg till energi.

Som ni märker talar jag inte om jordbävningen, eftersom det är naturkrafter som jag inte vet ifall de beror på människans påverkan.

En del säger ju det; att det skulle bero på människan. Men jag avstår från att sia om det är så eller ej. Oavsett vilket så behöver människan ändå komma tillbaka till naturen, kontakten måste finnas igen.

Ja, lite spontana tankar från mig i alla fall.

[GunillaR]
0

# 33 - Ja det där stämmer ju mycket. Nu hade vi ju inte så stor mediabevakning under tiden för Vietnamkriget som vi har idag, men ändå tillräckligt stor för att bilder och rapportering skulle skaka om världen ordentligt, "västvärlden" vill säga.

En våg av andligt sökande tog sin början. Tyvärr var det så att alltför många sökte sanningen i droger, som kanske har en viss förmåga att förvränga verkligheten. Men jag kommer ändå osökt att tänka på The Beatles roll i det hela, när de genom Indienresan och gjorde världen uppmärksam på meditationen. Kanske George Harrison var den som kunde förmedla mest vad gäller den andliga vägen.

Det var många som stod på barrikaderna och sjöng, så även kvinnorörelsen. Vi ville förändra världen. Men tyvärr så glömde de flesta denna dröm i sin jakt på pengar och status. Så även undertecknad under några decennier.

Vi lever ju på ett helt fel sätt när allting ska kretsa kring storstäderna, det är så fel och så långt ifrån människans egentliga natur som man kan komma.

simudainkain
0

Verkar som det varit ett skalv till i Japan. Tycker nog att det är mycket nu. Pakistan, Australien, Brasilien, Kina, Indonesien… Tycker att våran vinter varit ok. Med rätt kläder och lite tålamod….

simudainkain
0

Mer positiva nyheter…

Planeter som kan ha liv hittas allt fler just nu.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/varannan-stjarna-har-planeter-omkring-sig