Cafe Tarot - 2
Jag öppnar en ny tråd eftersom den gamla blev för lång.
Det är ju snart också nytt kalendeår, och då kan det ju passa med ny tråd.
Varsågoda nygjort kaffe latte 
"Näsbad" med kamomill!
När jag var barn så gjorde mor alltid i ordning kamomill-ångbad när vi var täppta i näsorna.
Nu har jag gjort likadant i eftermiddag, då jag är stopp och båda kinderna och pannan spränger. Jag kokade upp en kanna vatten, ca 1,5 liter. Tog två tepåsar med kamomillte och hällde ut innehållet i en skål och så hällde jag vattnet över detta.
Med en handduk över huvudet satt jag och andades in dessa välgörande ångor. Och snöt sedan ut en massa. Jag ska göra likadant ikväll! Det var väldigt skönt, och dessutom blir hyn jätteglad för detta ångbad 
Har man inget kamomill hemma så kan man göra detta bara med kokande vatten. Det är värmen och ångan som lättar på "trycket".
Jag var ju beredd 
Annars är jag imponerade på din snabbhet! 
Va! Kan man inte ha någonting hemligt nuförtiden ? 
Gilla har du testat en nässköljkanna, ljummet vatten och natursalt. In genom en näsborre ut genom andra och tvärt om. Sköljer bort basiluskerna tom yngsta dottern använder den.
# 7 - Nej jag har inte testat eftersom jag inte begriper hur man ska göra. Har ingen kanna heller.

det är faktiskt helt otroligt bra med näskanna Gilla. Det finns en spruta på apoteket oxå, fast jag föredrar kanna. så här gör man
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot
Ja det ser ju enkelt ut…..
Undrar varför man blir bedövad i näsan när sjukhuset ska göra denna sköjning, där tar det hål o brosket uppe i näsan. Mycket obehagligt. Det är nog denna känsla som gör att jag ryggar tillbaka. Jag vet inte hur många gånger jag blivit spolad på sjukhuset. Och jag undrar varför de ska plåga en så när det inte behövs!
Där finns ju redan en naturlig fri förbindelse!
Ska fundera på detta…..
Fast på sjukhuset spolar de igenom bihålorna när de går igenom brosket. En del har trånga bihålor där det lätt samlas bakterier. Mamma fick skölja många gånger ett tag och gå på antibiotika. Verkar som brorsan ärvt det med.
Låter jobbigt. Hoppas alippa förkylning nu ett tag. Får ju allt vad förkylning heter. Men man får la hoppas ;)
Peppar, peppar…
Måntro ni passar på att "tjöta" när en annan "knegar".
Men jag smyger in här på natten när ingen ser. 
När jag var liten och förkyld så smorde min mormor in bröstet på mig med riktigt smör, sedan la hon en kamelhårslapp över. Plus att jag fick varm mjölk med smör och lite honung.
Om det hjälpte? tja jag lever än och var mycket sällan förkyld. Bihålor och sådana problem har jag inte heller, så kanske jag blivit immun. Det är bara vanlig bondförkylning jag får. 
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
# 11 - Jo jag tänkte sedan att det är kanske kraftigare spolning som går ner i bihålorna.
Jag fick bihåleinflammation första gången när jag var gravid efter en förkylning. Kunde ju inte ta några näsdroppar eller antibiotika. Sedan dess har jag haft detta minst en gång om året, sedan 1969.
Isa, detta med att dricka mjölk med smör det har jag också gjort. Detta liksom kamomillen kommer från mormor. Hon var en liten "klok gumma" som kunde spå och hade ett litet örtapotek.
#14 En typ tygbit som är gjord av kamelhår. Det finns mammeluckor och linne med tror jag. Det blir ganska varmt av det.
Man skulle vara varm och driva ut förkylningen på det sättet. Synd att jag bara var en 13-14 år när hon gick bort, det hade varit väldigt intressant att få veta mer idag.
Jag var nog bara en 10 år när hon talade om för mig att jag antagligen var synsk, för i gammal tro var barn födda en söndag mer mottagliga. Så idag skulle jag velat veta mer.
Ja Pagan, men tyvärr är man ofta för liten för att kunna ta upp den informationen. Idag undrar jag om min mormor inte var lite synsk själv också. 
Så nu får man söka information på nätet eller biblioteket, eller om man hittar gamla böcker.
Isa, jag är också född på en söndag - då det var fullmåne!
#19 Där har vi det.
Min mormor och farmor sa att söndagsbarn var synska och barn födda med en del av fosterhinnan kvar på huvudet sk "segerhuva" var lyckobarn.
Haha, Kommer på rak arm inte ihåg, har läst om det någonstans, men något var de bra på iallafall. 
Attans tiden hastar måste snart köra till jobb. 

Hittad på Systrarna Gryms sajt:
Måndagsbarn får fagert skinn
Tisdagsbarn får glättigt sinn
Onsdagsbarn är fött till ve
Torsdagsbarn får mycket se
Fredagsbarn skola sorgerna trycka
Lördagsbarn får glädje och lycka
Söndagsbarn får berömmelse njuta,
länge leva och ärofyllt sluta
Ett måndagsbarn är snällt och rart
Ett tisdagsbarn gör allt med fart
Ett onsdagsbarn är kärt besvär
Ett torsdagsbarn gör fin karriär
Ett fredagsbarn gör gärna gott
Ett lördagsbarn får slita hårt
Men ett söndagsbarn har det alltid bra
och får det mesta som det vill ha
Sajtvärd Tarot
Sätter mig här en stund med en kopp innan jag går hem från Jobbet. En natt till sen är jag ledig helgen och kan fira Nyår som sig bör. Ska till bror en sväng sen ska jag och sambon hem och skåla i hemlighet. Tihi. 
Idag blir det väl mest sova. Hoppas på en promenix med vovven i alla fall. Om det inte blir för kallt.
Funderar på om det finns någon bra årsläggning att göra, har för mig att jag sett någon där man lägger 12 kort för varje månad. Kan leta reda på den om ni vill 
Att göra på nyår alltså. (är lite trött så kanske lite virrig
så här på morgonen)
Att göra en läggning inför det nya året har vi egentligen lagt upp som en uppgift här på sajten, men ingen har gjort någon, inte ens jag. Det har väl varit för mycket med julmaten och annat 
Men kan ju lägga ett kort för varje månad eller lägga för hela året med vissa kategorier, som till exempel ekonomin/ jobb / kärlek eller vad man nu tycker känns viktigt.
Ställer mig här, viker tvätt och slurpar lite kaffe med mjölk i.
Är grymt sugen på kaffe som brygts med kardemumma i och serveras med varm mjölk och någon god bit hemgjord marsipan till. Men marsipanen har jag gjort slut på redan
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Kardemumma? Lägger man detta i kaffepulvret?
Sitter och läser mina gamla bloggar.
Tänk att man lägger ut hur klantig man är ibland. Här kommer ett smakprov. 
Skyddsängeln jobbar på övertid
? Eller hur man inte ska använda en gaffel.
Ja ibland undrar man, när man bär sig så klantigt åt som jag.
Som många andra har vi ett diskställ på disbänken, en vanlig vit i plast med två fack för bestick i ena hörnan.Den hörnan står utåt (faktiskt ganska farligt och klantigt). 
Sätter en skål med lite hallon bredvid diskstället medan jag tar fram lite vaniljpulver. Då krockar mina två stackars hjärnceller och utan att tänka mig för, bockar jag mig hastigt fram för att lukta på hallonen.
Pang!!!!!!!!!!!!!!! 
Gaffeln sätter sig i pannan mellan ögonbrynen (tur det inte var en kniv). Så nu sitter jag med ett lila plåster, som det är chicka små ballonger på och begrundar räkningen som min "skyddsängel" absolut kommer att skicka till mig.Skylten känns onekligen rätt passande, just nu.
Sen ska vi inte prata om minen på min käre make när han undrade vad jag hade för "skit" i pannan, och jag förklarat att jag satt en gaffel i pannan.
Horn i pannan har man ju hört talas om, men gafflar.

Japp, man kan lägga kardemumma eller kanel i pulvret för att få smak. Själv föredrar jag att skumma ljummen mjölk, i med kaffe och sedan strö rejält med kanel på skummet överst
.
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Ha ha ha - jag ser hela synen framför mig. Det där skulle kunna vara jag.
Oj oj 

Du hann visst få iväg ett inlägg innan mig Isa!
Förlåt om jag skrattar men det måste sett fantastiskt roligt ut!!!!! Vilken tur att det tog pannan och inte ögonen! Ja jösses, det ska vara du till det Isa….. eller jag….eller Gilla….

"Du har alltid två val"
Tänk om vi tre skulle göra något på samma köksbänk. Det hade inte gått, vi hade hamnat på sjukhus 
Japp och det är meningen att ni ska skratta.
ser att min blogg går i den där stilen. Jag skulle gärna bli en kåsör, typ Cello eller Bang. På sin tid populära kåsörer. 
Nja… Jag är nog lika tokig som innan… Tror jag 
#34 Jo risken är nog stor att vi hamnat på sjukhus i olika salar för säkerhetsskull. 
Gilla. Man kan grovmala det och ha i ca 1 tsk per 2 dl vatten i bryggningen men jag brukar finmala och ha i mjölk och värma upp ihop.
/ Skogshumblan
Tur att den inte tog värre den där gaffeln
Bra skyddsängel har du i alla fall
Jag har lagt ut delar från min drömdagbok på min blogg. Också bara kul läsning :)
# 38 - Jag ska komma ihåg att testa detta!
Gilla, ja gör gärna det.
Jag maler mina bönor själv och kör kardemumma samtidigt- tidseffektivt;)
Har märkt att jag inte behöver eller ens blir sugen på fikabröd till kaffet när det är kardemumma i koppen. Placeboeffekt? Kanske men alla kalorier jag sparar in är välkomna;)
/ Skogshumblan

#39 Babydargon - vilket drömslut efter den maran:
"Var inte rädd. Vi ville bara ge dig lite ost!"
du behöver nog skratta mer, det tror jag är det budskap som skurkarna ville förmedla, för mycket allvar o för lite lek i din vardag just nu kanske?
Sajtvärd Tarot
Haha ja vist var den rolig. Jag hade den drömmen för många många år sedan under en väldigt tuff tid. Och skratta det gör jag gärna och ofta
Det var faktiskt för mycket allvar då
Bra tydet.
Hallå ni!
På fredag ska jag ha sonens familj på lunch och hade tänkt göra pizza, det vet jag att samtliga i gänget tycker om inklusive undertecknad.
Det jag undrar är om någon av er hört talas om en pizzadeg som man köper färdig i en slags "rulle". Om var man kan köpa detta isåfall.
a jag har använt dem med :) Kommer inte ihåg vad de het på rak arm, men det blir jätte bra.
Minns att förpackningen är gröm och avlång och innehåller deg samt tomatsås. Man kan bestämma tjokleken genom att kavla lite grand om man vill ha tunnare deg.
Finns på de flesta affärer nu som Ica eller Hemköp och alla dem. mycket goda.
Gilla. På Ica här och de andra supermarkets el linnande större mataffärer så finns det färdiga pizzadegar och ibland " pålägget".
/ Skogshumblan
Haha, snacka om att vara hemmablind. Tittar ut för att se om det fortfarande snöar… Tittar på torkvindan, och NU FÖRST uptäcker jag att jag inte fällde ihop den i höstas. 
Här har jag tittat på den dagligen utan att koppla. Så undrar vad som mer har blivit "osynligt".
Läste någonstans att man ibland skulle gå in i sitt hem och låtsas att man var på besök för att se de där som man inte ser i vardagen. Det är nog dags för det nu. 

*Host, harkel* Jag fäller aldrig ihop min torkvinda på vintern…
"Du har alltid två val"
Elpida jag vet många som inte fäller ihop den.
Det är nog bara en vana jag har fått.
Men visst är det så att vi ibland inte "ser" saker hemma.

Hemmablind kallas det visst - jodå, det drabbar även mig

"Du har alltid två val"

Att gå på besök hos sig själv, ja det kan nog ge en del insikter. När jag gick en kurs i feng shui var ett av uppdragen att ta kort i sitt hem, olika vinklar och i olika ljus - det var ganska lustigt vilka sanningar som kom fram.
Sajtvärd Tarot
# 46 _ Jag ska gå på ICA Malmborgs i morgon, de har öppet. Skönt så slipper jag stressa idag.
Sitter här och leker lite med akvarellpennor, samtidigt som jag funderar över en konstig dröm jag hade i veckan. Jag kommer inte ihåg så mycket av den mer än slutet.
Det började med att jag som vanligt la mig för att vila en stund efter jobb. Börjar med att andas lugnt och tömma hjärnan på tankar, då känns det som att jag får ett slag över bakhuvudet med en typ liten sopskyffel, ett lätt irriterat slag ungefär som någon säger sluta upp med det där eller skärp dig nu.
Jag somnar iallafall och drömmer… i slutet på drömmen står jag i ett för mig främmande hus, och pratar med min bror. Han talar om en bok som man absolut inte får läsa, och den ska finnas i huset någonstans.
Jag går uppför vindstrappan och däruppe till vänster är det möblerat som ett vardagsrum. Snett vänd mot trappan är en soffa och i den sitter en familj, två vuxna och två barn (tror jag det var) De sitter helt stilla och iaktar mig allvarligt, dom säger heller ingenting.
Jag går till höger där är några hyllor med böcker. Jag börjar leta igenom dom, upptäcker att det är mina gamla flickböcker, men de här är större och alla har svart bottenfärg, de känns lite lätt obehagliga, det är till största delen hästböcker…. Svarta hingsten, De fem, Britta och Silver osv.
Jag vill hitta boken jag inte får läsa, men samtidigt vill jag inte hitta den. Jag flyttar undan en misstänkt bok, och vill inte titta för mycket på den. Jag både vill och inte vill hitta boken, för jag vet att om jag hittar boken så kommer jag att läsa den och då går det illa för mig. Där vaknar jag och känner mig väldigt konfunderad. Jag söker en bok jag inte får hitta eller läsa… Verkar lite knasigt.
Är det någon som har någon fundering om vad den drömmen betyder.
Drömmen känns viktig på något sätt, för den är helt annorlunda mot vad jag brukar drömma. 
Har haft en liknande dröm. men då var det bara ett par som var med men inget sade
läskigt

Husets våningar (vinden) säger mig att det är i dina minnen svaret finns. Något från din barndom bubblar fram och du vill inte komma ihåg. Familjen i din dröm - 2 vuxna och två barn - dessa fyra indikerar starkt på dig i olika åldersstadier. Böckerna i drömmen är typiska tidig tonårings litteratur, så runt den åldern finns det du inte vill minnans egentligen. Smällen i skallen är ett tydligt sätt att få dig att komma till insikt - förstå allvaret.
Sajtvärd Tarot
#54 Ja, nästan så man får lite Zombiekänsla av dem.
#55 Tack vännen, Hm det var turbulent tonår för mig. Min mormor dog när jag var tretton, och precis hade kommit tillbaka från fosterhem där jag bott ett halvår för att slippa bråket om vem jag skulle bo hos. Ja det var mest barnavårdsnämnden som ställde till det. Så där är nog en del jag inte vill minnas.
Nåja tiden lär väl utvisa vad det handlar om, just nu har jag ingen aning. 
#57 Ja vi gjorde det, och det är ju inget ovanligt. 

Funderar vidare - Även bokhyllan indikerar sökande ur minnesbanken. Någon form av informationssökning. Har du något du grubblar över just nu och söker information om? Något som rör din bror eller något som inbegriper honom? Eller så kan det vara något gällande "storebror" ser dig. Testamente, statliga dokument sas.
Sajtvärd Tarot
Hm, min bror är 4 år äldre än mig. Även om vi inte träffas så ofta nu, så litar jag på honom. Vi har gemensamt bestämt att han hjälper pappa med räkningar och sånt, pappa är ju snart 84 år och bor på gruppboende, men han var pigg sist vi träffades.
Ja, jag grubblar lite över vem jag är innerst inne och försöker hitta tillbaka till den där tjejen som tog livet med en klackspark trodde fullt och fast på sig själv, och ordspråket: Var och en sin egen lyckas smed. Allt var möjligt bara man försökte göra det.
Eller låter jag min make bestämma för mycket. 

Finns det något din bror sa till dig dig vid den här tiden. Något som "slipped his mind" (kan inte säga på svenska av någon anledning..
) Och som du kanske reagerade på då men inte frågade vidare om…Något som kanske legat och grott i bakhuvudet som det undermedvetna plockat fram. Du vet, något han hintade om som hänt, eller en viktig upplysning men som han inte kanske ville säga rakt ut…?
Pagan, vilken tolkare du är. Använder du en drömtydningsbok? Har letat efter en bra men inte riktigt hittat någon…med symboltolkningar osv..
"Du har alltid två val"

Något är det Isa, som du grunnar över, det är ju helt klart. Kanske ska du fundera på vad som utlöst detta och inte så mycket på varför just nu. Då kanske du kan få ett annat perspektiv på det.
#62 Nej jag har ingen bok Elpida, det är mer min magkänsla och generella symboler sas jag går på.
Sajtvärd Tarot

Tja, jag har ju alltid vetat att du är en liten häxa Pagan
. Jag som är mindre begåvad får nog fortsätta leta böcker
"Du har alltid två val"
Äntligen kom jag igång, körde virusscanning tog BARA 4 timmar.
#62 Nja, inget jag kan komma på så här på rak arm. Får grunna vidare…. Eller bara avvakta. Som lillasyster såg jag upp till "brorsan" vi var i samma "gäng" och han såg alltid till att jag kom hem ordentligt och höll ett litet öga på mig, vilket kändes tryggt för mig.
#63 Ja Pagan något är det som händer runt om mig. Jag har trott att handlade om mitt arbete, men nu är jag inte så säker. Det kan ju vara att jag vill ändra på mitt liv så att säga, och grubblar på hur jag ska få min make med i mitt "tänk". 
Har precis lagt svansen. Fick "Ten of Swords" för mig själv och "Tornet" för maken.
Ska göra tolkning senare idag.
Drog Kung i Stavar för morgondagen.
Så det blir en lugn kontemplativ dag hoppas jag, en dag för meditation och bokläsning. Kort sagt en slappedag på sängen i sällskap med en bok kanske.
Det behöver jag när jag springer ifrån mig själv, och det gör jag med jämna mellanrum. Jag brukar upptäcka det när allt blir väldigt konstigt runt omkring mig och mina tankar blir mer fragment än hela tankar. Känns som att baka en kaka efter två-tre recept samtidigt. Det blir bara pannkaka av alltihop. 
Någon som har tips på bra guidade meditationer man kan få via nätet? Har kört fast fullständigt! Blir varken bra eller givande utan bara stressande:(
/ Skogshumblan
#70 - Ta en dag ledigt 
Fick ett infall, gjorde en trekortsläggning om mig. Leken & jag är i fas igen :)
Kort 1 var där jag är i dag
Kort 2 vad veckan andligt innebär för mig
Kort 3 ett gott ord på vägen för veckan.
Behöver jag säga att det var vila, söka ro och ta det lugnt för hela slanten?
( svärds fyran, ess i pentagram och judgement i nämnd ordning).
Tarot är kul!
/ Skogshumblan