OT - självmordsbombare
Tänkte bara höra hur ni känner inför detta som hände i Stockholm igår.
Om någon inte vet så spängde en man sig i luften igår mitt i Stockholm City. Någon minut innan så sprängdes en bil en bit därifrån.
Det kom hot till TT och Säpo om att denna attack var pga att Sverige är i Afganistan samt pga Lars Wilks muhammedteckning.
Vad känner ni?
Gillar det inte men samtidigt kan jag förstå den frustration många av dem känner. Det är bara deras barn, systrar, bröder osv som stryker med i o m att kriget är där borta. De blöder och vill att vi ska blöda också. Så fungerar vi också. Deras barn är rädda när bomberna faller, ur deras perspektiv så rättfärdigar de att våra barn också ska vara rädda. Jag gillar inte att det bombas vare sig här eller där.
Jag gillar inte att människor dödar varandra. När det gäller Afghanistan så tycker jag att vi inte ska delta. Vi är i krig. Men vi märker inget av det, förrän nu.
Vilks teckningar är provocerande. Det är ju syftet. Då jag inte är kristen så spelar det mig ingen roll om Jesus tecknas förnedrande av muslimer. Men när man vet att det provocerar en stark grupp så får man skylla sig själv. Man kan inte gå ut på gatan och provocera en människa om och om igen och sedan när man åker på en käftsmäll säga att jag aldrig rörde honom/henne. Vilks är medveten i sin konst. Han vet vad resultatet blir. Han väljer själv. Även om man tycker att människor inte ska reagera så starkt på teckningarna och att man kan kräva att människor ska vara resonabla så är inte verkligheten sådan.
Yttrandefrihet och så vidare i all ära men ger man sig till att provocera så får man också ta resultatet. Och det resultat som är, är precis vad Vilks vill ha annars hade han inte fortsatt rita sina teckningar. Jag menar att hade han inte fått någon reaktion så finns inte grunden till handlingen.
Jag är glad. Är du?
Varför ska vi vara annorlunda är resten av världen?!?!
Ondskan finns överallt och det är den som ska botas med kärlek.
/kram
Sverige är i Afghanistan i fredsbevarande syfte.
Vi är inte där för att döda urskillningslöst.
Vi tar emot flyktingar från krigshärjade länder men inte bryr sig fanatikerna om det….Vem känner inte rädsla??
#2 Hur botas detta med kärlek?
# 3 Om vi försöker med att förändra världen med att inse att vi alla är lika mycket värda oavsett tro och religon.
En positiv tanke ska visst kväva 9 negativa tankar 

Fanatiker finner alltid en anledning att skada
Den här "väl integrerade svensk" som f-ö bott i England i 10 år och med Irakisk bakgrund….vill skada våra systrar, bröder, barn. Hur är det med hans egen familj i London då?
Nä - stå upp för vår kultur och värderingar!
# 1 - Jag förstår faktiskt inte någonting av dina tankebanor.
Menar du att mohammedteckningen och Sveriges närvaro i Afganistan rättfärdigar denna handling?
Mannen var bestyckad med flera bombsatser men bara en utlöstes, och detta förmodligen av misstag. OM han hade utlöst alla bomberna så hade detta medfört mycket stor förödelse.
Hur tänker du här? Har du fortfarande samma uppfattning som när du skrev #1 ?
# 4 - Det spelar ingen roll hur mycket vi än skickar kärleksenergier till personer som är så besatta av ondskan att de inte ser något annat än sin ondska - sitt hat.
#7 Så du menar att det inte hjälper att ge och sända kärlek till dem som minst förtjänar detta?!?!
Har fått för mig att jag och du och alla med mig kan med positiva och kärleksfulla tankar till slut få någon omvänd från ondskan.
Har vi vänt en kan vi vända två och så vidare
/kram
#6 Ja mina tankebanor är detsamma tror jag i alla fall. Det jag menar är att hans hat kommer inte av sig själv. Det betyder inte att hans handling, syftet med hans bomber var att skada och döda många människor, är rättfärdigad. Absolut inte. Sådana handlingar är aldrig det i mina ögon. Men det är en sak att rättfärdiga en handling och en annan att förstå mekanismerna bakom.
Bara för att han gjorde fel, för det gjorde han i mina ögon, så rättfardigar det inte mig att göra detsamma i hans land eller bland det han kallar sitt folk.
Han betalade ett stort pris för sin handling.
Att hämnas kan kännas rätt för stunden men efter ett tag så är man ganska tom inombords.
Jag var inne på flashback igår och läste en tråd som också handlar om hat. Sjukligt hat. Den gjorde mig ledsen att läsa trådskaparen text, hur ont har inte den killen i själen. Den finns här för den som vill läsa.
https://www.flashback.org/t1388767
[
Alla falanger har sina lankor. Och sina Ess och klädda kort. Den här självmordsbombaren, Taimour, var en 2:a. Killen som skrev inlägget på flashback ligger på en 4:a kanske, och om han inte skärper sig så kan han också bli en 2:a.](https://www.flashback.org/t1388767)
Oavsett vilka som dödas och lemlästas så är det människor. De flesta muslimer är resonabla och de har samma problem som de flesta resonabla svenska har. Nämligen att hantera individer inom sin egen grupp som låter hatet explodera.
Handlingen som utfördes av Taimour är inte rättfärdigad. Det kan inte en sådan handling någonsin bli.
Jag är glad. Är du?
# 8 - Det beror på vem du vill sända kärlek till. Är det en psykopat så hjälper detta knappast eftersom det inte finns någon empati hos denna person, och därför kan inte kärlek användas som referens.
Vad gäller dessa självmordsmombare så hjälper inte detta heller eftersom när de väl är i sin sfär så är de inte mottagliga för någon som helst mänsklig kärlek. För de är så uppfyllda av det de ska göra och att de ska döda sig själv och andra i Allahs namn. För detta är inget som man gör i ett ögonblick av hat och besvikelse. Det krävs noggrann planering av hela handlingen.
Taimour var född i Irak och kom till Sverige när han var tio-elva år. Han var ingen misslyckad individ. Han hade utbildning och ett bra fungerande socialt liv. Men någonting hände när han var i England. Detta berättade ju imanen på det islamska centret, att han märkte exakt när Taimour förändrades. Och när inte ens imanen kunde vända hans tankar, vem ska då kunna?
Varför spränger "de" sina egna landsmän i luften…som har samma syn på "religionen"??
Någon som vet?