Du kan göra en snäll-version
Och då tänker jag genast på Loppan man gjorde som barn. Jag gjorde några sådana för några år sedan med kramar osv… bara snällheter…
Fast det finns många olika Tarot-kort, dock kan jag inte svara på det, jag ville bara vara lite viktig… 😮😶🙃
- Redigerat 2025-04-17 13:26 av Grodan
#0: Jag använder inte tarotkort själv, men de finns i olika illustrationer om det är de mer klassiska illustrationerna du inte riktigt gillar?
Jag använder själv orakelkort ibland som jag tycker mycket om, det kanske också skulle kunna vara något om du inte riktigt gillar Tarot? Orakelkorten ger spelrum för tolkning, för mig hjälper de mig att reflektera över olika livssituationer och hur jag ska tackla dem. Det kommer inifrån mig, men korten blir lite av en hjälp/vägvisare på vägen. 😊
Det läskiga är väl hur tv och media nyttjat korten i syfte att skrämma upp och få till en dramatisk handling.
Ta kortet döden som exempel det betyder inte vår fysiska död istället handlar det om förändring avslut och att gå vidare släppa gammalt som vi inte behöver ha i våra liv en pånyttfödelse kan man säga.
Kommer kortet upp och ner vänt syftar det på att någon inte vågar släppa taget släppa gamla mönster och rädslor och fastna i sina gamla mönster som inte är bra.
Döden handlar om något gott att kunna slita sig loss bryta gamla mönster göra förändringar som är positiva men det är så typiskt filmer och tv dom trissar upp sånt här skrämmer upp för att skapa en dramatisk handling.
Tarot är enbart en vägledning sen är det upp till personen som tar emot läggningen om den vill ta till sig eller inte jag använder inte Tarot mycket men det är något positivt som kan ge goda råd på vår väg :-)

#4 Orakelkort låter intressant, tack för tips!
#5 Du har säkert helt rätt. Sannolikt är det hur de förekommit i film som gör att man känner lite rädsla inför tarotkorten. Bra påminnelse!
#0 och #3. En tarotlek innehåller 78 kort.
Vilka som är de obehagliga korten kan ju bero lite på hur man själv tolkar men i regel nämns främst: Den hängde mannen, Döden, Djävulen och Tornet.
Även: Domen, 3 i Svärd, 8, 9 och 10 i Svärd är väl inga direkta picknick kort heller och till slut 5 i Pentagram/ Mynt har nämnts.
Men som sagts tidigare, lär man sig innebörden av korten så förstår man att de inte står för det man tror.
Om man plockar bort de obehagliga korten så lär man sig inte att se hur livet är och vad man behöver lära sig och tänka på.
Du lär nog hitta en lek som du kommer att gilla, om du orkar leta…
det finns över 100. 000 lekar eller mer att välja på!😁
Orakel lekar är en bra start att börja med, även där beroende på lek, så kan man hitta obehagliga kort.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!