Tarot iFokus

Tarot

Etiketttolkningar
Läst 115 ggr
IngloriousBastard
0

Förstår inte korten

Hej!
Ny här, men har brukat vara in och kika ibland :).
Jag drog två kort efter varandra (eftersom jag inte förstod det första, så ska man nog inte göra, men men) det första var alkemisten och det andra jag drog var page i bägare.

Jag har tappat bort min tarotkortlek, som var en gåva, men som jag inte riktigt gillade (healing with the fairies tror jag den hette) så jag drar mina kort på en sida på nätet, är det bra eller dåligt?
Får man köpa en tarotlek till sig själv eller ska det helst vara en gåva?

Jag tycker alltid man brukar kunna tolka nånting i korten men här förstår jag faktiskt nada. Visst, jag är inte så jättekunnig på Tarot (ännu) men brukar ändå liksom förstå liiiite i alla fall :).

Någon som vet hur jag ska tolka alkemisten i det här läget?
Alkemisten som ju var det första kortet.

• Redigerat 2024-06-04 23:50 av Tarotstollan
  • Redigerat 2024-06-04 10:59 av IngloriousBastard
Tarotstollan
1

Hej och välkommen hit!

Har för mig att jag sett ditt namn för längesedan här inne men det kanske var en annan medlem som hette liknande.

Självklart kan du köpa dina egna tarotlekar, det är bara gammalt skrock om att man skall få den som gåva eller ännu värre att någon skall stjäla den till dig.
Det sista hoppas jag verkligen ingen gör åt dig!

Det är upp till dig om du vill ha en egen lek (eller flera) eller om du vill dra kort på nätet.

Alkemisten motsvarar kort 14 i Rider- Waite leken som är Måttfullheten.

Vi gör inga hjälp tolkningar om du själv inte har tolkat korten först, det står i våra regler.
Så efter du tolkat dina kort, så kanske vi kan ge dig lite tips.
Lycka till!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

• Redigerat 2024-06-04 23:41 av Tarotstollan
Condor
1

#0:

Jag har förstått att det är mot sajtens regler att ge tolkningar, men vill ge dig ett par tipps hur du själv kan tolka korten som du fick. Jag läste ditt inlägg innan det redigerades, så jag vet vad det handlar om.

Alkemisten är den som fogar ihop de 4 elementen till ett utbalanserat resultat. Pagen står ofta för en början för något nytt. Bägaren står för elementet vatten. Vatten står för känslor, kärlek, lycka t.ex..

Nu kan du lätt tolka dina kort själv. Fast jag vet inte hur det är om du drar kort online, om slumpgeneratorn verkligen tar fram de rätta korten.

IngloriousBastard
0

Tack för era svar <3 att ni tog er tiden att svara. Nu ska jag klura på korten. Jag ska köpa en tarotkortlek och också någon bok om det finns med hjälp hur man kan tolka :).

Condor
1

#3:

Den bästa boken som finns om Tarot är "Seventy-Eight Degrees of Wisdom" av Rachel Pollack.

Den ger en mycket djup förståelse av Tarot, inte bara tolkningsmöjligheter.

IngloriousBastard
0

Tack Condor för tipset :)

IngloriousBastard
1

Nu har jag funderat och klurat lite på alkemisten. Men jag är ju färgad av min egen fråga, så att säga, så jag ser ju det jag vill se :). Det blev ett positivt kort för mig. Tror jag.

Jag tänker lite såhär, alkemisten skapar, och blandar… ((googlade lite och Crowleys kortlek dök upp, och där så är det en figur som blandar eld och vatten i en kittel, som blir något annat… alltså jag tänker då att två blir en))
Det går en väg från vattnet som ängeln har sin fot i, vägen går bort till solen… Solen symboliserar liv? Kortet (har jag läst) står för harmoni och frid. Dagen gryr, kanske ljuset efter mörkret?
Det är två gula irisar på kortet, bakom/bredvid ängeln. Den gula irisen, ”fleur de lis”, fransk lilja, symboliserar treenigheten och även ljus och liv.

Condor
1

#6:

Du kan föreställa dig saken så här. Allt som existerar är ett resultat av de 4 elementen.

Eld är den första gnistan. Det är energin / aktiviteten som behövs för att skapa eller forma någonting.

Vatten är det mottagande elementet. Det är det som formas till någonting.

Luft är "byggplanen" för det som ska formas.

Jord är det slutändliga resultatet.

Det är alltså 4 saker som blir till ett. För din fråga är det ett positivt kort, speciellt i förbindelse med page i bägare.

IngloriousBastard
0

Då känns det ännu mer som ett positivt kort :). Blir spännande att se om det stämmer.