Blanda kort!
Hej alla!
En grej jag har tänkt på väldigt länge nu är det här med att blanda sina kort innan en läggning. Hur tänker ni där? Hur blandar ni? Jag kör ju endast med uppvända kort men funderar ibland på om det vore bättre att använda både uppvända och uppochnervända. Men det var ett litet sidospår, åter till frågan.
När jag sitter och blandar mina kort innan en läggning tänker jag alltid på frågan och försöker få svar inifrån. Generellt brukar jag blanda rätt länge, men vet aldrig när jag har "blandat klart". Hur vet man det egentligen? För hade jag blandat ett varv till hade jag ju fått helt andra kort än de jag fick, eller hur? Och jag som är lite av en matematiker och sådär funderar ju också över det här med slumpen, hur stor del av resultatet beror på slumpen? Ganska stort vill jag ju säga om jag ska tänka med min logiska hjärnhalva. Vad är det egentligen som gör att jag får fram de kort jag får fram? Blandningen är ju det logiska svaret. Men vad är det som styr hur korten hamnar? Slumpen. Eller är det någon "högre kraft"? Samtidigt fungerar det ju allt som oftast att tolka korten rätt, på grund av att relevanta kort kommer upp. Kan ta ett exempel. Jag gjorde en läggning åt en tjej först med min lite egenkomponerade stjärna eller hur jag ska kalla den, och fick fram ett resultat. När jag la en ny slags stjärna idag, fick jag fram nästan exakt samma slutsats. Fast med andra kort och som sagt i en annan typ av stjärna.
Blev lite förvirrat men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Jag skulle bli jätteglad om jag fick lite input från er om hur ni tänker kring det här, för är det något jag funderar mycket över när det gäller Tarot så är det just det här!
Mvh Helena
Jag brukar blanda korten i min hand en kort stund, alltså inte så länge men håller ändå på tills det känns som att jag borde stanna. Jag lägger sedan ut korten i en solfjäder och plockar ut de korten som känns rätt för varje position, det kan med andra ord ligga långt ner eller långt fram i leken beroende på vilket kort jag dras till.
Jag har dock varit med om att jag har gjort en läggning där jag har dragit ett kort, blivit osäker på om jag gjorde rätt och sedan lagt tillbaka det för att blanda leken på nytt och dra ett nytt kort för samma position. Det har då blivit exakt samma kort som jag drog!
Men det där med att man tolkar den andra läggningen på liknande sätt som den förra, trots att det är olika kort tycker jag inte alls är konstigt. Det handlar ju om intuitionen egentligen och det finns en del kort som kan tolkas på liknande sätt.
Vad smart det lät med solfjädern! Det låter bekant men har aldrig testat det själv. Ska nog göra det faktiskt! Intressant att du blivit osäker och sen gjort om. Men gud vad häftigt! Ja det har hänt mig också att samma kort kommit upp, då blir man lite paff!
Exakt det har du rätt i, att det är intuitionen som tolkar korten. Ibland blir jag så tveksam bara på om jag gör rätt, tolkar rätt och så, och då kommer alla de här frågorna upp!
Jag blandar och "landar" frågan samtidigt samt om jag ska lägga en stjärna eller bara dra tre kort, tills leken känns lugn och det känns färdigt. Då kuperar jag och drar de tre översta korten eller lägger stjärnan.
Slump eller inte…Klart det är slump! 🙂 Men vad är slump? Kommer det ett svar som betyder något, så är det ett samband som passade in just där och då, ett meningsbärande samband.
Det har också hänt att jag av någon anledning gjort om läggningen och dragit exakt samma kort eller gjort det två dagar efter varandra…Det är lite häftigt…
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag brukar tänka på frågan medan jag blandar korten. Jag har inget bestämt mönster när jag blandar eller drar korten.
Ibland har jag bestämt innan hur många gånger jag skall blanda innan jag drar korten och jag blandar alltid minst 10 gånger men det kan bli hur många gånger som helst, det är ju inte alltid jag räknar när jag blandar.
Ibland har jag bestämt vilka nummer i leken jag skall dra, alltså att jag bestämmer att dra kort 48,3,14 och 27.
Oftast så drar jag de översta korten, ibland plockar jag de sista korten eller också plockar jag lite överallt. Det är bara just för den stunden som jag är i som avgör hur jag väljer dem.
Ibland får jag också den känslan att jag dragit fel kort eller att jag kanske inte skall ta detta kortet utan det som ligger över eller under det kortet jag dragit men om det skall det funka med Tarot för mig, så måste jag lita på att jag dragit rätt kort första gången!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Tack hörni, det är spännande att läsa om hur ni gör! Man inser verkligen att det är väldigt individuellt det här med att blanda korten. Jag tror nästan att det sättet jag gör på är det enda som funkar för mig, för det känns bäst. Så är det antagligen för er också. Samtidigt kanske det är bra att testa något nytt ibland! 🙂