Tarot iFokus

Tarot

Etiketttarotleken-kortens-betydelse
Läst 5887 ggr
Tarotstollan
1

Stora Arkanan / 14 Måttfullhet.

Dags för ett nytt kort att diskutera och nu är vi framme på kort 14 Måttfullhet /Temperance vad för tankar och känslor dyker upp när ni ser detta kort?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Sol69]
1

Jag ser en kvinna som sitter och ser ganska nöjd ut som har balans i livet. som är avslappnad och som vet vad hon vill. Som har sitt liv och sin vardag utstakad..

Skogshumblan
2

För mig handlar kortet om att hitta flödet, balansen och det goda i liver. Att leva och må bra helt enkelt.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[Melodica]
2

Temperance/Måttfullheten symboliserar balans för mig med och lugnet efter stormen. I vissa kortlekar heter den "Konsten" och jag förknippar kortet med kreativitet, inspiration och konstnärlighet. Korten betyder också följande för mig: balans mellan kropp och själ, ande och tanke: man lyckas förena motsatserna i livet så att de berikar varann. När det gäller kärlek: även där balans, harmoni och samarbete samt möte med en tvillingsjäl.

Pagan
2

Mitt kort jag nu har framför mig visar en vacker solig dag, med lite moln, frodigt landskap, växtlighet och en kvinna som är naken på överkroppen. Hon bär vackra smycken, har en vacker klädnad nertill och fina sandaler. Klädnaden är i guld. Hon står vid ett vattendrag och häller i vatten från en bägare. Känns som om hon utför en sorts ritual. Hon har ansiktet bortvänt med slutna ögon och ser ut som om hon är mitt inne i någonting viktigt. Jag brukar få till mig budskapet Ja! var diplomatisk, känn flödet och bara följ med. Ta beslut med,magen och inte med hjärnan.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Tarotstollan
4

Mycket intressant att läsa vad ni ser i detta kort.
För mig är det ett kort som jag har svårt att förstå vad det egentligen står för.
Först i början när jag såg kortet "översatte" jag det slarvigt med ordet temperament (temperance), vilket det verkligen inte står för! Snarare precis tvärtom, har nog inte sett ett mera avslappnat och slött kort!
På kortet står en ängel med två bägare och öser vatten i den ena bägaren från den andra.
I en annan lek öser en kvinna vatten från sjön som hon häller i en annan bägare där vattnet rinner ut i bottnen tillbaka till sjön, alltså det eviga kretsloppet.
Dessutom ena foten i vatten och den andra på land. Vilket jag också tolkar som ett kretslopp, då vatten behövs för att saker skall kunna växa på land.
Solen som går upp eller ner, också kretslopp. Att livet också är ett kretslopp eller att det är något som måste upprepas i det oändliga tills vi lärt oss det eller att livet tar slut för att börja på nytt i en annan form.
Så kretslopp och tålamod är det jag får ut av detta kort.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

fridelfina
3

På shadowscapes kort 14 Temperance sitter en änglakvinna med en sfär i sitt knä på en trädgren. Sfären är ett Yin/Yang och består av eld och vatten. Ovanför kvinnan stiger en Vattendrake och en Fågel Fenix sammanlänkade med en nymåne. På grenen sittern en grå liten drake med en fiskmås/tärna som landar på ryggen och draken erbjuder kvinnan guldsmycken/halsband. Jag tänker mig att du för att få måste ge och att du nu har erbjudit dina färdigheter till den som kan omvandla dem till en gåva av överflöd. Det vill säga att du nu har nått den punkt där du får lön för mödan.

I övre delen av kortet är det två spiraler åt vardera håll, det påminner om att det är viktigt att både ge och få/ta för att nå det där stadiet när det flödar över.

I texten till kortet står också att man ska lära sig varandras gränser för att existera tillsammans i rätt balans, annars kommer den ena att ta över helt.