Annons:
Etiketttarotlekar-våraegna-villha-visa
Läst 1140 ggr
Tarotstollan
2014-11-17 01:18

Valde du rätt tarotlek första gången?

Jag funderar på den allra första tarotleken vi köpte, vad var det som gjorde att vi köpte just den och ingen annan? Hur många av er använder den fortfarande ofta eller bara den och tycker att ni gjorde det bästa valet redan första gången?
Om inte, varför slutade du att använda den?

Min första lek var ju Tarot of the Cat People och anledningen till att jag valde den var att det fanns kattdjur av olika slag på den!🙂
Tyvärr var bilderna små och i svart-vitt och därför väldigt svårt att se vad de föreställde egentligen, så jag tog i stort  sett den som jag trodde jag skulle gilla utan att veta något om den!
Jag har använt den ett helt år men nu är den nedpackad och tas bara fram när jag vill titta lite på korten.
En av anledningarna till att jag inte vill använda den är för om jag verkligen vill lära mig allt om leken, så hade jag i så fall varit tvungen att lära mig vad de 5 olika folkslagen som leken består av betyder och hur deras liv är!
Vilket jag är alldeles för lat för!😉😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Amandla
2014-11-17 12:19
#1

Min första lek var Crowley's Thoth Tarot. Inte vad man brukar rekommendera till Nybörjare men jag gick på intuitionen. Jag tyckte om färgerna, de meditativa bilderna och liksom sögs in i vissa av dem. Den användes flitigt i kanske fem år, sen köpte jag Hanson Roberts istället och den använder jag än. Thoth-leken kändes helt förbrukad, den var proppad med gamla trista energier och det hjälpte inte det minsta när jag renade den så jag brände den (läs: la den i soppåsen för vidare transport till kommunens värmepanna… ). Har inte ångrat det en sekund, det var bara skönt.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Challa86
2014-11-17 13:07
#2

Min första var Witchy Tarot efter rekommendation av en väninna. Jag ville ha Cosmic Tarot, men hon tyckte Witchy passade mig och min stil bättre, så jag gick på vad hon sa. 
Leken var svårtolkad och hade andra namn för sviterna vilket komplicerade inlärningsprocessen för mig. Jag gick helt efter det vita häftet och grämde mig varje gång jag skulle anväda den för att vi inte connectade. 
Jag brukade ta med mig den när jag skulle någonstans för att den skulle få vara nära mina energier, men den sög åt sig allt vilket resulterade i att det började hända massa saker hemma. Oförklariga ljud blev en del av min vardag och jag vet inte hur många gånger jag satt i soffan och var livrädd för att det prasslade i en påse eller knäppte i väggen två meter ifrån där jag var. 
Efter några månader klickade jag hem Cosmic leken och packade ner Witchy i en låda (som nu ligger på vinden). 
Cosmic leken kändes mer bekant och jobbade med mig och min intuition, så jag vill nog påstå att det var den jag skulle köpt redan från början.

challameow.wordpress.com 

fridelfina
2014-11-17 16:41
#3

Min första var Jolanda och den klickade typ direkt, används fortfarande!

 
 

Sjöstjärna
2014-11-17 22:00
#4

Min första var Archangel Power Tarot Cards helt enkelt för att jag tyckte väldigt mycket om bilderna. Nu har jag skaffat Angel Tarot Cards, även den av Doreen Virtue, och den leken tycker jag jättemycket om. Jag upplever änglatarotkorten som lite mindre pretentiösa och mer öppna för egna tolkningar och det är en ganska behaglig inkörsport till den avancerade tarottolkningsvärlden. Som Nybörjare tycker jag det är bra att det står vägledning på korten plus att det finns mycket information i bilderna. Båda dessa lekar har ju egna symboler och tolkningar så de skiljer sig en del från mer klassiska tarot-lekar, men det är inget jag störs av, tvärtom så gillar jag den milda och kärleksfulla vinklingen. Däremot börjar jag bli mer och mer nyfiken på "hard core-tarot" ju mer jag lär mig att tolka de kort jag har, och inser att de ursprungliga tolkningarna ger ytterligare en dimension till läggningar med änglatarotkorten. Så nästa tarot-inköp kommer nog att bli den gamla hederliga Rider-Waite.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Amandla
2014-11-17 22:05
#5

… och jag som tycker att R-W är förskräckligt trist och svårtolkad för att den är såpass stram kan inte låta bli att lägga in den här länken igen: Albideuter där man kan se hur de olika lekarna så att säga är släkt med varandra 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Sjöstjärna
2014-11-17 22:20
#6

Ja, jag förstår vad du menar Amandla och jag tror inte att jag skulle använda den istället för de jag har utan mer för att jag vill lära mig de korten också och deras budskap också för att bättre förstå alla tänkbara tolkningarna och budskap. Jag upplever att jag missar en del info med bara änglakorten eftersom de är lite snälla av sig.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Annons:
Sjöstjärna
2014-11-17 22:22
#7

Spännande att se en massa olika typer av kort men jag är rädd att jag inte förstår hur man ska läsa släktskapen.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Amandla
2014-11-17 22:30
#8

Uppe till vänster kan man klicka på Einzel - Karten - Vergleiche, där kan man bläddra ner tills man ser den "kortfamilj" man vill studera närmare (börja till exempel med R-W!) och klicka sen på valfritt kort, exempelvis narr. Då kommer samtliga narrar ur de lekarna upp som är inspirerade (eller klonade som man nog oftast säger) av R-W.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Tarotstollan
2014-11-17 22:32
#9

Kul att läsa era berättelser.
www.Albideuter kan man ta fram ett kort t.ex. Narren och se alla över 100 olika Narrar på en gång och då ser man hur nära "släkt" de är med varandra, både bildligt och färgmässigt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Amandla
2014-11-17 22:33
#10

Märker att jag själv inte använt sidan så mycket, ser att man kan jämföra vissa lekar direkt med varandra. Intressant att se R-W och Tarot of the New Vision kort för kort bredvid varandra 🙂Det är liiiite besvärligt att det bara står på tyska, men det är smällar jag kan ta… det är ändå bilderna som jag är ute efter.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Tarotstollan
2014-11-17 22:34
#11

#8. Konstigt att vi tänkte på samma kort och nästan skrev samtidigt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Amandla
2014-11-17 22:36
#12

Slump eller inte? 😎


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
svartaugglan
2014-11-22 13:12
#13

Min första var "Tarot de Marseille". Jag var 16 år och hittade den i en bokhandel och undrade vad sjutton en tarotlek var för något.  Tog hem den och älskar den innerligt än idag även om jag inte använder den så ofta. http://www.wischik.com/lu/tarot/

Annons:
Upp till toppen
Annons: