Annons:
Etiketterstenarkristaller
Läst 1752 ggr
Evelina!
2014-09-28 17:19

OT - Livsstilsförändringstråd

(Admin får ta bort om det inte hör hemma här, detta är forumet på iFokus med trevligast människor, av de sajter jag är medlem på, så därför lägger jag tråden här…). Jag har under de senaste 1,5 åren varit sjuk och ätit en medicin som gjort att jag blivit jättehungrig och därtill gått upp en hel massa i vikt. Ikväll tar jag min sista (förhoppningsvis!) tablett av detta läkemedel och tanken är nu att jag - när jag är helt medicinfri - ska gå ner de ca 30 (det var det sist jag vägde mig, kan säkert vara fler kilon nu) kg som jag gått upp under dessa 1,5 år. Har under helgen varit hemma i Sthlm och sett tusentals människor på väg till Lidingöloppen (lör-sön) och blivit riktigt taggad. Innan jag blev sjuk sprang jag rätt mycket, men i och med sjukdomen och ffa medicineringen blev jag dödstrött och springskorna blev liggande. Just för tillfället är jag nog för tung för att springa utan att göra illa mig (har redan börjat få ont i knän och rygg pga vikten) så just det spåret får jag avvakta med och istället nu börja fokusera mer på maten, att inte äta så mycket onyttigt och framförallt inte så mycket som jag ätit hittills. Jag känner mig jäkligt taggad och att jag (för att knyta an något sånär till tarotämnet) drog Svärdstian upp och ned idag bidrar nog också en del till det här. Vad vill jag då med denna tråd? Jo, jag vill ha den som min egna lilla dagbok över hur det går, jag vill också att ifall det är någon annan som är manad att hänga på trenden absolut ska göra det och då i denna tråd. :) Hoppas tråden får vara kvar, för som sagt, jag är så otroligt förtjust i människorna på det här forumet att jag vill att det är de som läser om mina framgångar och motgångar! Tack på förhand och ber om ursäkt för ett rörigt inlägg, men hoppas ändå att andemeningen gick fram.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Annons:
Amandla
2014-09-28 17:24
#1

Såklart tråden får vara kvar, den ligger ju i rätt kategori dessutom 😉Heja dig, ska bli intressant att få följa dig 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Evelina!
2014-09-28 17:40
#2

Tack snälla Amandla! Känns så peppande med denna tråd också, bara det är skäl nog för att sätta igång och verkligen bli fit for fight igen! Längtar tills jag kan komma ut och springa igen, men först och främst satsar jag på kostomläggning och långa promenader (för visst får man köpa nya träningsskor då med? ;)) :)

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Amandla
2014-09-28 17:54
#3

Skor är jätteviktigt, inte minst om man är tung. 👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Evelina!
2014-09-28 18:00
#4

Det har du rätt i. Har fått skrota mina Converse under den här tiden som varit, men så fort jag är normalviktig igen kommer de nog att åka på, trots den dåliga ergonomin. Har för övrigt tänkt kickstarta den här grejen genom att under 2 veckor bara äta (dricka) såna viktminskningsshakes. Har gjort det förut någon gång när jag velat gå ner något kilo och det har funkat toppen.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-09-28 19:09
#5

Haha, spanade lite på Ellos hemsida och de har löpartights för tjockisar (som jag), så nu kan jag få lite av den gamla löparkänslan på mina promenader, men förhoppningsvis ska jag inte behöva använda dem så länge (dvs ska tillbaka ner i mina normalstora kläder snart igen!).

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

fridelfina
2014-09-28 19:24
#6

Heja dig Garderob! 🏆 Skönt att du får sluta med medicinen och att du sålunda är mycket bättre i ditt mående. Som Amandla skrev så ska det bli spännande att följa din viktresa. Skulle själv behöva gå ned ungefär samma kilon, typ 25 åtminstone. Men jag är inte "där", ännu. Men vem vet jag kanske blir så pepp av att följa dig här att jag hakar på? ☝️ Dock är inte springa/löpa mitt mål, snarare en smärtfriare och smidigare kropp. 👍 MIn vikt har iofs "smugit" sig på under ca 16 år, har bra gått upp och upp efter sista graviditeten och inte nåt ned alls. Är iofs inte nån pendlare så det är ju positivt ändå har jag förstått…

Hur som helst, stor lycka till och nu är det bara att fortsätta mot ditt mål! Vi hjälper till så gott det går härifrån cyberrymden!

 
 

Annons:
Evelina!
2014-09-28 19:31
#7

#6 Tack så mycket fridelfina! Och känner du att du skulle vilja hänga på tåget om ett tag eller så så tycker jag att du ska göra det! Skulle vara jätteroligt och peppande att göra detta ihop med någon. Nu tänker jag gå ut och gå en liten kvällspromenad :)

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

fridelfina
2014-09-28 19:37
#8

👍

 
 

Evelina!
2014-09-28 20:35
#9

Nyss hemkommen från min promenad. Gått ca 3,25 km om kartan och hitta.ses avståndsfunktion visar rätt. Detta tog ca 50 minuter, så ingen topphastighet precis. Men jag klarade det och jag fick inte ont någonstans (kändes lite i ryggslutet på tillbakavägen, men inte alls så farligt som jag befarade). Nu ska matronan snart sova och konstaterar/firar att dagen har varit helt godisfri (lightläsken är mitt godissubstitut - funkar bra). 

Funderade även under min promenadrunda på att anmäla mig till antingen Lidingö tjejlopp eller Midnattsloppet nästa år (båda med distansen 10 km), eller kanske båda, för att ha ett mål att sträva mot. Hm…

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Tarotstollan
2014-09-28 22:43
#10

Var rädd om dig Garderob och lycka till!🌺

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Evelina!
2014-09-29 11:46
#11

Tabbade mig redan första dan! Gjorde iordning en pulverdrink till frukost (verkligen jättegod!), sen ringde pojkvännen och undrade om jag ville äta med honom på lunchrestaurangen på universitetet och så klart kunde jag inte motstå det! Så nu har jag ätit en stor portion restaurangmat, men så får det vara nu. Återgår till pulverdieten i eftermiddag!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-09-29 11:47
#12

#10 Tack! Det ska jag vara!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-09-29 18:34
#13

Efter förmiddagens fuskande tog jag mig i kragen och promenerade hela vägen från city och hem (3 km). På vägen gick jag förbi Löplabbets butik och fick en fotanalys samt ett par ordentliga träningsskor med mig hem, dessa: http://www.loplabbet.se/store/loparskor/dam/neutral/saucony-triumph-11-dam.html Så nu behöver jag inte oroa mig för knäont på mina promenader. 

Nu har jag precis intagit min sista "drink" för dygnet, har lovat mig själv lite Fanta Zero, men det blir lite senare framför tv:n.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Annons:
Evelina!
2014-09-29 20:01
#14

Kunde inte låta bli att ge mig ut på en liten, liten promenad runt kvarteret med mina nya skor. Så vansinnigt sköna! Dock har jag skavsår i ljumsken (!!) sedan igår så det blev aj aj och jag fick vända om. Men plussa på ca 200 meter i alla fall till dagens 3 km.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-09-29 20:54
#15

Klockan är snart 21 och jag börjar få en obehaglig huvudärk. Kanske beror det på min diet, för tillräckligt med kaffe har jag druckit idag och dagen har inte varit jobbig på något annat vis. Hoppas det inte beror på dieten i alla fall då jag är nöjd med den annars so far (tänk att dricka vaniljsås var fjärde timme - lovely!). Ska nog försöka sova snart och hoppas på en huvudvärksfri dag imorgon. 

Och apropå värk - JISSES vilken träningsvärk jag har i benen. Kan knappt stå upp märkte jag när jag lämnade sköna soffan för att fixa åt katter och kaniner. Hoppas den är bättre än imorgon, för då ska jag ge mig ut på långprommis!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-09-30 08:22
#16

Gick och lade mig igår vid 21:50-tiden om jag minns rätt. Kunde verkligen inte sova, låg och kastade mig i sängen fram och tillbaka fram till kl 00, då jag kom på att jag hade svårt att sova för att jag var så hungrig. Gick upp, tog en dietdrink och en blev två av bara farten och sen kunde jag somna gott. Ingen toppendag igår, men idag tar vi nya tag. Och så har jag kommit på att jag nog inte ska ta sista drinken vid 18 - utan kanske vid 21-22-tiden. Idag ska jag gå ner till centralen (4 km) istället för att ta tunnelbanan, det blir nog fint.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-09-30 10:38
#17

Suck, de här skavsåren i ljumskarna gör såååå ont! Kunde inte genomföra min långpromenad som planerat eftersom smärtan är i det närmaste outhärdlig. Blev tunnelbanan i alla fall. Lyckades dock (då ingen buss gick) i slutet av resan gå ca 900 meter. Gjorde ont, men var inte omöjligt! Får se om jag mäktar med en promenad i eftermiddag istället, skulle kännas grymt att få röra på sig lite mer idag!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Amandla
2014-09-30 10:49
#18

Såna skavsår är hemska. Jag hörde ett tips om att glidmedel kan fungera, det gör så att huden inte kan skava mot sig själv där den veckar sig. Prova! För att få det att läka är LHP-salva från apoteket suverän.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Evelina!
2014-09-30 11:48
#19

Tack för tipset Amandla! Ska genast testa det du säger!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-09-30 14:56
#20

Motigt idag - ända tills jag kom på den fenomenala idén att byta byxor. Ut igen med nytt liv i benen - gick 3,6 km nu på eftermiddagen i mina nya skor som jag efter denna tur fått lite skoskav av. Måste vänja in fossingarna långsamt tror jag. In på Apoteket och köpte allt Amandla tipsade om, avmaskningsmedel och ett Rosa band! Hade också lovat mig själv att om jag lyckades streta på till Löplabbet skulle jag få köpa funktionsstrumpor då de bomullsstrumpor jag har på mig nu är värdelösa. Sagt och gjort - gick dit och fick min belöning. Det här börjar bli dyrt, hehe, så nu ska jag (istället för efter var 3:e kilometer) bara unna mig något efter var 3:e mil (ca var 9:e dag) med start idag. Skönt att ha fått andats lite frisk luft! Nu ska jag plåstra om min fot och smörja in mina ljumskar med LHP.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Annons:
Evelina!
2014-09-30 18:29
#21

Att hålla sig till dieten är inte min starka sida. Jag är så satans hungrig och sugen på något gott att jag helt i lchf-anda står och gräddstuvar kantareller och steker omelett! Tror inte pulverdieter är något för mig när allt kommer omkring. Ska fokusera mer på träning än på kost tror jag även om kosten iom träningen kommer att bli nyttigare (man vill ju inte sabba det man byggt upp genom att äta godis varenda dag). Så jag kör på med mina promenader men med normalkost (tjo för det!).

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-09-30 21:14
#22

Svacka. Känner mig rådvill. Blir till att sova på saken. Men jag tror att jag ska fokusera på träning snarare än på mat.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Amandla
2014-09-30 21:32
#23

Se till att dricka ordentligt med vatten också, och så förstås att du äter dig mätt på bra mat. Det gäller också att försöka bryta dåliga mönster, för mig var det att äta något sött till kaffet efter maten. Nu dricker jag istället kaffet _till_ maten och då blir jag mätt på ett annat sätt, i alla fall lurar jag sötsuget på något vis.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Evelina!
2014-10-01 14:44
#24

Nederlag! Klarade mig tydligen inte utan medicinen så nu ska jag börja äta dem igen --> trötthet och hunger som följd. Har i alla fall bestämt mig för att fortsätta motionera i den mån jag orkar. Helst 3-4 km per dag, och så vill jag gå ner så pass att jag vågar börja springa de kilometrarna. Maten är mitt stora bekymmer just nu, jag är hungrig hela tiden och jag har jäkligt kassa matvanor när jag går på medicinen. Men jag har bestämt mig för att hålla mig borta från godiset i alla fall.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-01 17:13
#25

Pappa pushade mig idag att komma ut - vi gick 4,2 km. Känner mig supernöjd. Imorgon blir det en hel del bilåkande, men ska försöka klämma in en promenad n´är vi kommit hem igen. Firar med ett glas Fanta Zero.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Amandla
2014-10-01 18:34
#26

Heja! Fast har du inte läst de senaste rönen om sötningsmedel? De kan bromsa upp en viktnedgång. Är det värt att dricka det?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Evelina!
2014-10-01 18:41
#27

#26 Nej, det visste jag inte! Har du någon länk där man kan läsa mer? Är det själva läsken i sig eller är det att den kan spä på hungerkänslorna som gör att den kan sabba ev viktnedgång? Just nu känns min lightläsk som enda livlinan för att inte hamna i godisträsket igen, så jag vill för allt i världen inte släppa den på åtminstone någon vecka då jag VET att jag annars kommer att falla tillbaka i samma gamla hjulspår som tidigare. Men någon långvarig vana kommer det så klart inte att bli.

Ska redan imorgon börja fasa ut den och istället ersätta det med smaksatt mineralvatten. För vanligt vatten är SÅÅÅÅ tråkigt.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Annons:
Amandla
2014-10-01 18:45
#28

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Amandla
2014-10-01 18:46
#29

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Evelina!
2014-10-01 18:54
#30

Ja, det gäller nog att ganska snart fasa ut min älskade Fanta Zero, men som sagt, jag vill komma så långt bort från godisavgiftningen som möjligt innan jag lämnar den helt. Är livrädd för att börja sockerknarka igen, så ett litet tag får den vara kvar.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Amandla
2014-10-01 20:58
#31

Det låter som en bra plan 🙂

Jag har börjat med 5:2 igen, körde från november förra året till fram i juni, tappade 10 kg på det (20 kvar). Jag kombinerade med lchf som jag mår bra av. När jag äter lchf sover jag bättre, har nästan ingen migrän, mindre allergi -och astmakänningar och mindre benkrypningar (restless legs). Men än så länge är jag lite väl sockersugen efter sommarens glass och iskaffe, idag har jag bakat bullar och klämt i mig fem (5) stycken… inte så käckt. Men men, nya tag imorgon!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Evelina!
2014-10-01 21:15
#32

#31 Jag funderar på att börja med 5:2 jag också, och tror det skulle kunna funka. Men nu vill jag bara fokusera på att äta mindre och nyttigare i första skedet även om jag verkligen tror att 5:2 skulle passa mig grymt bra.

Ätit tre ägg nu på kvällen. Blev så hungrig att jag inte kunde låta bli. Ska försöka gå 5 km imorgon. Ska bli jätteskönt.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-02 09:52
#33

Pinnar på trots skoskav och ett förstadie till förkylning - 2,7 km gått hittills idag. Blir förhoppningsvis några kilometer till i eftermiddag!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Amandla
2014-10-02 09:53
#34

Ta det lugnt om du har en basselusk i kroppen, såååå bråttom är det inte 😎


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Evelina!
2014-10-02 10:14
#35

#34 Nä, du har kanske rätt. Men jag är så rädd att jag tappar fokus om jag tar paus! Dessutom promenerar jag bara, skulle aldrig ens tänka tanken att springa med förkylningssymtom.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-02 18:16
#36

2,18 km till idag. Märks att kroppen inte är helt fräsch med både halvförkylning och skavsår. Men äventyret fortsätter!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-03 14:38
#37

Förkylningen har lagt sig - alltså fritt fram att träna! Sitter i bilen nu (långåkning) och laddar inför att gå 5 km idag. Har ätit på McDonald's idag, inte optimalt, men vad tusan! Det blir nog bra ändå.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-03 20:19
#38

Åh, vilken skitdag. Åker bil i fyra timmar, äter på McDonald's, köper (och äter, givetvis) lösgodis och de 5 kilometrarna blev i verkligheten bara 3,5. Men jag sprang! Idag sprang jag 125 m (på stig, ej asfalt) innan jag kände av knäna och blev för feg för att fortsätta. Men rent konditionsmässigt hade det gått längre. Känns hoppfullt!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-04 11:27
#39

Började med 5:2-dieten idag - idag är alltså en 2-dag där jag ska äta max 600 kcal. Det är tre stycken pulverdrinkar (vaniljsås-historien ni vet, supersmarrigt). Har druckit en, ska dricka en till vid 16 och ytterligare en vid 22. Sedan blir det en promenad idag, ej bestämt ännu vart eller när - men tror jag ska satsa på att ta mig iväg snart. Funderar på Djurgården. Har sett ett par löpartights på Löplabbet som jag vill ha (kostar 500 spänn), funderar på vilket mål jag ska sätta upp innan jag får köpa dem.

Tänker för övrigt på de stackare (galningar?) som anmält sig till och springer Tjurruset i helgen, vidrigare lopp lär man ju få leta efter. Och i detta klimat med. Uuuurgh.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-04 14:56
#40

Woho, idag har det gått BRA! Gått 11 km, de fyra första själv, de resterande fick jag sällskap av min snälle far. Blidde först ner till city för att möta upp honom, sedan ett varv runt Skeppsholmen och Kastellholmen tillsammans och sen in till city igen. Köpte även en personvåg på Clas Ohlson eftersom den våg jag provade hemma (går upp till 120 kg) ej räckte till utan visaren liksom "slog runt". Hoppas innerligt att det var vågen det var fel på och inte att jag är så satans tjock. Men time will tell så snart nya vågen (drivs av solceller) laddat upp sig. Och dessutom tar den upp till 150 kg och SÅ mycket tror jag inte att jag väger. En annan rolig sak  var att jag enligt RunKeeper bränt 666 (ja, just precis så många) kalorier under min promenad.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-04 16:51
#41

Så, nu har jag fått igång vågen och jag väger häpnadsväckande 124 kg. Så mycket har jag aldrig, aldrig vägt någon gång. Fick en chock (trodde det var runt 100, inte ett kilo mer) och nu är det alltså 54 kg som jag trodde bara var 30 :/ Inte undra på att jag har ont i knäna.

Har satt min målvikt till 65 kg, så nu är det 59 kg som ska ryka. Det är nästan halva jag som ska bort, men den halvan har jag klarat mig utan hittills och kommer att klara mig utan i framtiden också.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Annons:
Amandla
2014-10-04 17:59
#42

Det är toppen att du bestämt dig och VILL gå ner i vikt! 👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Evelina!
2014-10-04 18:21
#43

#42 Ja, det är riktigt toppen! 124 kg känns helt fruktansvärt, värsta elefanten jag blivit. Helt obehagligt förskräckligt vad läkemedel kan göra med människor.

Nu är jag anmäld till Tjejmilen 2015! Tjoho! Valde startgrupp 8, för målgång inom 65 minuter. Det borde jag greja. Dessutom är 8 en snygg siffra.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-04 19:50
#44

Två timmar kvar tills jag får ta sista drinken för idag. Höll knappt på att klara det, så tog en sväng förbi fin-affären (2 km t/r) och köpte "massa" gott att knapra på imorgon då det inte är fastedags. Kommer klara detta, men det är verkligen på gränsen!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-04 20:31
#45

Vad skull jag göra utan min SodaStreamer? Höll ju på att smälla av utav hunger nyss och var redo att börja nalla på morgondagens mat, men så kommer jag på den fina idén att dricka lite bubbelvatten (nu när jag slutat med lightläsk) och vips känns kroppen så mycket mättare. Nu ska det ta----f-n gå att stå ut till klockan 22. Sedan är det sovdags och imorgon får jag ÄTA MAT och möjlighet till att MOTIONERA ännu mer!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-04 20:51
#46

Sitter och funderar på vad jag ska ha för delmål och delmålsbelöningar för 124 kg till 65 kg är ganska långt att gå utan delmål. Har beslutat mig för dessa delmål:

120 kg

115 kg

110 kg

(100 kg

90 kg

80 kg

75 kg

70 kg)

65 kg

- totalt 9 stycken delmål att hitta på spännande belöningar till. De inom parentes är lite preliminära och valet av belöning kommer styras lite av omständigheterna runtomkring när väl tiden kommer.

Har ni förslag på bra och nyttiga delmål?

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-05 15:27
#47

Ute med svärföräldrar, pv och svåger i Drottningholm och gick en lagom off road-slinga. Dock vet jag inte hur långt då min mobil laddade ur längs med vägen, men minst 2,65 km i mycket blandad terräng. Ska försöka få med pojkvännen på ytterligare en prommis ikväll så jag säkert får ihop mina 5 km per dag.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-05 17:33
#48

En tur runt Bromma blev det innan middagen - 3,57 km till lyckades jag skrapa ihop efter lite slit tillsammans med pojkvännen och min bästa vän RunKeeper! Nu är vi redo för en välförtjänt middag med efterrätt och allt!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Annons:
fridelfina
2014-10-05 17:58
#49

Bra jobbat!

 
 

Evelina!
2014-10-05 18:32
#50

#49 Tack!

Ätit en grymt god middag signerad svärmor (huvudrätt) och mig själv (efterrätt), dock är det inte samma njutning att äta när man vet hur jobbigt det är att bli av med det sedan som tidigare. Men jag har no limits vad beträffar matintag under dessa icke faste-dagar. Dock att jag ska försöka undvika/inte äta så mycket sockerprodukter. Har idag ätit en halv kanelbulle (blev äckligt efter en halva) och en portion äppelpaj med vaniljsås utöver vad jag får äta.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-05 22:09
#51

Börjar känna mig lite sliten i kroppen efter veckan som gått. Över 3 mil har jag gått sedan 1 oktober, helt vansinnigt roligt är det! Uppförsbackar är helt klart min svaga sida, måste bli bättre på att tackla dem och framförallt jobba upp flåset så att jag fixar det. Inte ens världens uppförsbacke ska sabba för mig när jag väl nått mitt mål. Nu ska jag sova så jag orkar med fler och nya kilometrar imorgon!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-06 09:04
#52

Idag känns det riktigt drygt att hålla igång med träningen. Världens tristaste väder, regnet hänger i luften och mina skavsår är obarmhärtiga. Men det är bara att bita ihop, sätta på skavsårsplåster och ge sig ut igen.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-06 14:47
#53

4,5 km idag. I tristväder. Det är nästan dubbelt så jobbigt att gå hälften så långt i tråkväder som i fin höstsol. Undrar hur detta kommer att gå. Har ju gymkort som jag inte sagt upp, kanske läge att gå dit om vädret fortsätter så här.

I övrigt kämpar jag på mot (med) mina skavsår som verkar blossa upp lite varstans, dels i ljumskarna och dels på fötterna trots nya bekväma springskor. Men det är bara en tillfällig svacka det här tror jag, imorgon har jag min fastedag och ska städa järnet ur hela huset.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-06 17:57
#54

För att höja upp det dystra humöret gick jag och köpte mig en iPod, ni vet en sån där pytteliten sak man fäster på kragen och har musik i (har aldrig promenerat till musik tidigare), vilket blev ca 1,7 km t/r till teknikaffären. Sen var jag ju tvungen att gå ut och testa den - en runda på 3,7 km, så blev nästan, nästan en hel mil idag. Toppen!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

H-lena
2014-10-06 19:37
#55

Jag måste säga att jag beundrar din styrka och vilja! Du är verkligen så himla duktig. Jag hejar på dig och jag tror fortfarande att allt kommer lösa sig även om det känns tungt ibland. Tycker redan det verkar som att du har mer energi än tidigare (trots att du äter medicinen igen). Så trots att det går lite i vågor så kommer allt att bli bra. Heja heja! 🌺❤️


Annons:
Evelina!
2014-10-06 19:56
#56

#55 Men åh TACK! Vad himla rart sagt av dig! Ja, jag är verkligen inne i ett flow nu - slav under RunKeeper-appen som jag har blivit. Det är verkligen bästa belöningen, att se hur långt man gått och hur fort det gått.

Angående medicin har det varit lite pyssel att 1. hitta något som faktiskt funkar; 2. hitta något som inte gör mig så trött; 3. hitta något som inte gör mig hungrig och nu verkar vi ha kommit fram till en vettig lösning. Jag är så lycklig. Sen är det väl som en god spiral också: orka träna mer --> mer energi --> orkar träna mer --> mer energi osv. 

Jag är i alla fall jättelycklig över att jag kommit in i ett så fint flow, nu är det bara kondisen som ska upp och framförallt vikten som ska ner!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

H-lena
2014-10-06 20:07
#57

Så himla härligt att höra att du har ett bra flow nu och att allt går lite lättare! Och att ni hittat en lösning med medicinen också som verkar funka, det är ju underbart! Precis det är viktigt med en god spiral, så himla lätt att slarva med en grej så drar det ner allt annat också. Så balansen är superviktig. Du verkar ju ha hittat en bra balans som funkar för dig just nu, bara att försöka hålla kvar den och kämpa på! 😃


Evelina!
2014-10-06 20:09
#58

Har fnulat lite på mina mål och så här ser listan ut just nu!

120 kg - bio

115 kg - räkafton på båt genom skärgården

110 kg - middag ute med pojkvän

99 kg - kryssning!

90 kg - löparklocka

80 kg - nya löpartights

75 kg - anmäla mig till ytterligare ett millopp/massage

70 kg - ett plagg från Odd Molly

65 kg- ny garderob!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-07 10:43
#59

Idag är det fastedag och ösregn. Tur det, för jag ska vara inne och städa hela dagen. Men först lite kaffe.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-07 12:24
#60

Klockan 13 har jag bestämt mig för att börja städa. Det är bara 35 minuter kvar, undrar hur jag kommer att fixa det här. Hatar verkligen att städa, har ingen som helst motivation, den enda tröst jag har är att jag idag, eftersom jag ska städa, inte måste ut och gå (ösregnar) flera kilometer. Detta tackar mitt skavsår på hälen för, liksom de i ljumskarna. Gick ut och köpte kattmat och det var tillräckligt för att det skulle börja göra ont. Så mellan klockan 13-16 intensiv städning, klockan 16 pulverintag och därefter har jag inget planerat. Möjligen att jag går ut och går en sväng då, typ min 3,5 km-runda eller något. Vi får se. Har kommit fram till att det är så mycket mysigare att gå ut vid 16-17-tiden då det är en massa andra motionärer ute, man får liksom inspiration av att titta på dem.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-07 13:31
#61

Fasen vad drygt det är att städa! Går i snigelfart och jag kan bara hålla på i tio minuter åt gången innan jag blir uttråkad och är "tvungen" att slå mig ner framför datorn. Men det är bra att vara kroniskt upptagen med något under dessa fastedagar så man inte får tillfälle att äta något. Det är liksom städa/dator-mode på nu, inget äta, shoppa eller något annat oviktigt, utan jag har ett val. Och när datorn blir tråkig är det städa som gäller, samt vice versa. Nu ska jag dra igång med sopkvasten igen.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-07 17:59
#62

Alltså det här med mat är så svårt. Skulle ju ha tagit en fastedag idag, men så blev jag så osäker på om det verkligen är den dieten jag vill följa och bla bla så det slutade med att jag i sann lchf-anda käkade en stor omelett med svampstuvning till. Så idag har det blivit lite städat, noll motionerat och dessutom en misslyckad fastedag. Suck. 

---

(Insikt 1) Äsch, vad tusan! Jag kör fastedag imorgon istället. Bingo!

(Insikt 2) Ska köra 5:2 rakt av. VLC två dar i veckan, normalmat (ej LCHF) resten.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Annons:
Tarotstollan
2014-10-07 20:59
#63

Jag beundrar att du orkar fortsätta, jag hade gett upp för länge sedan.
Avskyr att städa också. Jag sover när jag är uttråkad och har ont men det är jag det!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

fridelfina
2014-10-07 21:15
#64

Håller med, du är ju toppenduktig och väldigt bestämd, du kommer att klara det jättebra! Ett och annat snedsteg kommer det ju bli, men knixen då är ju att hoppa tillbaka på spåret igen utan att ge sig själv dåligt samvete. Jag tror att det är jätteviktigt, för om vi ger oss själv dåligt samvete för att vi gjort fel kommer det inte gå lika lätt att komma på spåret. Men om vi tänker, jaja, männsikor gör felval ibland, och avbryter när vi kommer på oss själva, så mår kroppen inte lika dåligt…. ni fattar vad jag babblar om va? 🤦‍♂️

Tänk LOA, fokus på "misslyckandet" är värre än fokus på "tillbaka till spåret" (kanske vart mer begripligt?) 👍

 
 

Evelina!
2014-10-07 21:22
#65

#63 Tack för de orden, även om jag idag inte riktigt känner att jag förtjänar dem när jag i princip inte gjort ett jota vettigt på hela dagen. Men som sagt, fastedagen tar vi imorgon istället och sen är normalmat som ska ätas, punkt slut.

Sen vad motionen anbelangar har jag tagit mig en vilodag idag (helt onödig egentligen) och dessutom upptäckt att huden liksom "spruckit" där jag hade ett skavsår förut, så nu har jag två små blodröda ränder över hälen som gör superont för varje steg jag tar. Har vänt upp och ner på badrumsskåpet i jakten på skavsårsplåster (som om de kommer att hjälpa), men hittade inga. Och det gör detsamma eftersom de förstör både löpskor och (dyra) springstrumpor med sitt klisteraktiga sätt. 

Imorgon blir det mera städning (därför jag går och lägger mig typ nu), räknar med att vara klar i lagom tid så jag kan ta mig en ordentlig promenad innan jag får besök imorgon kväll. 

#64 Tack snälla du! Och det var en bra infallsvinkel, ska försöka tänka ännu mer på det sättet även om jag tycker att jag har mycket större "nya tag"-fokus än "misslyckande"-fokus :)

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-08 10:13
#66

Ny dag, nya möjligheter. Sitter och dricker mitt morgonkaffe nu, vid 11 ska jag dra igång med mitt städande och sen får jag inte sluta städa förrän allt är snyggt och prydligt.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-08 12:20
#67

Städningen äntligen färdig, jag är så glad! Inte superfint, men vadå? Det måste ju synas att nån bor här!

Nu väntar jag bara på att diskmaskinen ska gå klart så jag kan gå ut och promenera sedan. Solen skiner och det är bara för härligt ute ser det ut som. Idag blir det min vanliga gamla runda ner mot city, men sen funderar jag även på att gå hem och inte bara dit, om nu vädret håller i sig. 

Vi får se hur det går med mitt skavsår/hälspricka på hälen, men det känns bättre idag än vad det gjorde igår i alla fall, så vi får hoppas att det håller i sig.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-08 14:18
#68

8 km hittills idag. Hälen kändes väl den första kilometern, men sen gick jag helt obehindrat resten. Kändes skönt att vara ute och promenera, även om jag trodde min gångna sträcka skulle vara lite längre. Men ska kompensera med en powerwalk ikväll också tror jag, då blir det ca 3,5-3,7 km till om jag tar vanliga rundan. Vi får se. En timme kvar tills jag får ta min "drink", lång väntan!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-08 19:14
#69

2 km till i regnväder! Fick dock sällskap av på som försökte hålla jämna steg med mig, även om han drog ifrån då och då. Om 2 h och 20 min får jag ta min sista drink, sedan är denna fastedag över!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Annons:
Evelina!
2014-10-09 09:54
#70

Milen igår känns i kroppen idag! Ätit vrålgod frukost (köttbullar och pasta) och är redo för långpromenad(er) även idag. Trots kasst väder.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-09 18:41
#71

Inget gått idag förutom 900 m innan jag tröttnade på skitvädret och tog tunnelbanan hem istället. Känner mig halvt misslyckad.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

fridelfina
2014-10-09 22:04
#72

På'et i morron igen bara! Men inte dubbla för då är det risk att du tar fler snedsteg. I dag vara bara en dag! Kram

 
 

Evelina!
2014-10-11 17:00
#73

Varit på kanintävling idag så ingen promenad. Ätit godis har jag också gjort, så lite av en skitdag rent tränings- och näringsmässigt har det varit. Men imorgon kör vi fastedag igen, känner mig taggad!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-12 15:58
#74

Vilken kass helg detta varit! Inget fastande, mest för att jag ska ut på middag med min faster i kväll, får bli imorgon då jag även ska ut på långpromenad runt Djurgården med pappa.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-12 21:43
#75

En sån värdelös middag det blev! Helt dränerande samtal med energitjuvs-faster på raw food-café, dvs ingen mat utan bara läskiga spirulina-bakverk med skum "hälsoläsk" med ingefära att dricka till. Skulle promenerat hem, men halvvägs ringer jag upp min far och får reda på att han har förskräcklig rethosta och apoteket har stängt. Åker till dygnet runt-öppna spoteket på Klarabergsgatan och tar sen tåget hem till honom. Köpte med mig HAMBURGARE på vägen då jag var så hungrig. Katastrofhelg är vad det varit. Men imorgon är det ny vecka och nya tag som gäller!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-13 20:45
#76

Idag har jag fastat, gått 5 km och lagat mat inför morgondagen. Vägde mig imorse - nu står vågen på 122,2 kg, dvs 1,8 kg ner sedan förra lördagen, jippi! Min viktresa har börjat! Längtar redan efter nästa måndag, får se hur mycket jag gått ner då.

Har redan tagit mina drinkar för dagen, och klockan är bara nio, så jag väntar och väntar nu på att klockan kan bli så mycket att jag får sova så jag får äta imorgon.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Annons:
fridelfina
2014-10-14 15:24
#77

Snyggt jobbat tillbaks till hälsovägen! Det är bara det som räknas och ett steg i taget är tillräckligt! Kram å lycka till Garderob

 
 

Evelina!
2014-10-14 16:27
#78

#77 Tack för stöd och uppmuntran! Det behövs, och särskilt nu när jag tycker det går lite segt (mer om det nedan).

Fick tillbaka lite symtom i torsdags, var i kontakt med sjukvården under fredagen och fick rådet att dubbla dosen av min nuvarande medicin, och det fungerade väl rent symtommässigt, men idag kom jag att tänka på att det går så mycket segare nu och i gjorde även i helgen - jag var tröttare och hungrigare och allt kändes så utmattande. Så har det känts idag också och från och med ikväll tänker jag på eget bevåg minska dosen en aning för att se om det blir bättre.

Sedan måste jag spy galla över en annan grej med - j-a RunKeeper alltså! Imorse gick jag min vanliga sträcka och blev förvånad över att RK visade att jag gått 2,25 km, när jag vet att sträckan är längre. Hem och kontrollmäta på Eniro - mycket riktigt är sträckan egentligen 3,1 km. Efter lunch tog jag och pappa samma promenad som jag gjorde under morgonen för att se vad RK skulle säga om det - ja, då tycker appen att vi gått 10,45 km helt plötsligt. Exakt samma sträcka. Någon teknikkunnig som vet vad det skulle kunna bero på? Trodde först att den lagt samman hela dagens "rörelser" dvs de jag gjort med tunnelbana och buss också, men kartan visar den sträcka vi gått, om än en väldigt spretig väg (tänk att gå sicksack över Strandvägen liksom).

Vad beträffar maten har jag blivit hungrigare och inte ätit så där jättenyttigt. 500 g blåbärskvarg har slunkit ner liksom en stor portion pasta med ädelostsås och knaperstekt bacon, ett glas mjölk (visserligen lätt-) och så har jag börjat med lightläsk igen. Men allt det här med maten skyller jag på medicinen och den ska jag ju försöka minska till åtminstone 3/4.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-15 20:02
#79

Eftersom jag gillar belöningar och morötter mer än piskor (även fast Tjejmilen på under timmen är en klar piska, haha) har jag bestämt att jag får fira efter var femte nedgånget kilo istället för periodvis vart tionde. Det blir alltså lite lättare, lite roligare och iofs lite dyrare att gå ner de här 57 kilona som är kvar. Listan blir alltså uppdaterad enligt följande:

120 kg - bio

115 kg - räkafton på båt genom skärgården

110 kg - middag ute med pojkvän

105 kg - ny frisyr

99 kg - kryssning! 🍸

95 kg - löparklocka

90 kg - fiskpedikyr

85 kg - massage

80 kg - nya löpartights

75 kg - anmäla mig till ytterligare ett millopp

70 kg - ett plagg från Odd Molly

65 kg - Barbour-jacka

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-15 21:30
#80

Imorgon blir det fastedag igen! Känner mig riktigt pepp på det, även fast jag nog kommer ångra de orden vid den här tiden imorgon, haha…

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Amandla
2014-10-15 22:20
#81

Jag ska också fasta imorgon. Lchf:andet går det sisådär med, igår åt jag både bröd och en bit pecannötcheesecake som inte ens var god… idag blev det panerad torsk med potatismos. Ingen dålig mat men jag kunde ju plockat ner paketet med pofiber och haft sånt på min fisk och så kunde jag fixat ärter istället för potatisen. Nåja, det är bättre än att äta godis i alla fall 😛


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Evelina!
2014-10-16 11:19
#82

#81 Vad äter du på dina fastedagar?

Du kunde ju ha ätit bra mycket sämre mat än vad du åt egentligen, så jag tycker att du ska vara nöjd!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Amandla
2014-10-16 12:03
#83

Oftast äter jag två stekta ägg, ett halvt paket bacon och så lite stekt lök och tomat till. Jag trivs bäst med att äta ett stadigare mål mat istället för att sprida ut kalorierna över dagen. Två muggar kaffe med röd mjölk får också plats i mina 500 kalorier.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Evelina!
2014-10-16 12:11
#84

#83 Låter riktigt gott, även om jag inte riktigt får ihop LCHF-dieten med typ 5:2, då man enligt LCHF väl struntar helt i kalorierna? Du får jättegärna rätta mig/förklara hur man kan tänka för jag är verkligen helt grön inom detta område, men är samtidigt öppen för att lära mig mer.

Själv vill jag ha målen utspridda över dagen. Jag kör på pulverdiet de dagar jag fastar, blir ca 600 kcal om jag tar en drink vid 10, en vid 16 och en vid 22. Det funkar toppen även om jag på fastekvällarna brukar bli grymt sugen på mat och börjar fantisera om vad jag ska äta dagen därpå.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Amandla
2014-10-16 12:29
#85

Jo man kan kombinera 5:2 och lchf, det rekommenderar även kostdoktorn Andreas Eenfeldt. Fastedagarna begränsar man kalorierna men inte de andra, om man inte får så stor effekt kan man begränsa kalorierna även på ätdagarna till 1500. Det fungerade fint för mig i vintras/våras, jag tappade 10 kilo 🙂Inte så snabbt kanske men jag vill ta det på längre tid för hållbar viktminskning plus att skinnet ju ska hinna med att dra ihop sig.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Evelina!
2014-10-16 12:49
#86

#85 Spännande! Det visste jag inte. Trodde att LCHF var lika med att inte räkna kalorier alls utan bara hålla sig till allt under 5 % kolhydrater. Men där fick jag lära mig något nytt. Dock kommer jag nog själv hålla mig till vanlig kost 5-dagarna och sedan pulver 2-dagarna, då det funkat hittills liksom är det enda som funkat hittills :)

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-16 19:26
#87

Gått 6,2 km i ösregn idag. Gick bra, men inte på någon toppentid. Nu sitter jag och väntar på att få inmundiga sista drinken för idag. Känns faktiskt inte så vidrigt hungrigt som det brukar. Skönt.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-16 20:44
#88

Har kommit på en hel rad positiva grejer som hänt sedan jag började min viktresa och det är bland annat:

- inte ont i knäna längre

- blir inte andfådd när jag knyter skorna

- orkar gå längre och längre promenader.

Det är sånt här jag måste ta fasta vid vid tillfällen som detta, när jag förbannar mig själv över att jag håller på och fastar och tycker livet är helvidrigt pga det. Jag är såååå hungrig! Längtar tills imorgon då jag ska äta räkor, hurra!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

fridelfina
2014-10-17 20:16
#89

Härligt! Du har kommit en bra bit på vägen!

 
 

Amandla
2014-10-17 20:32
#90

Gnnnnaaaahhh!! Här går det inte bra. Igår åt jag massor med godis och idag pizza. Visserligen hemgjord och då vet jag ju att det är bra kvalitet på den, men *suck*


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Evelina!
2014-10-17 22:26
#91

Idag har det varit festarfredag med McDonald's, chips och dip, men en sån dag i veckan har jag lovat mig så vad tusan! Åkt himla massa bil har jag också, gått en prommis på ca 1 km totalt… Men som sagt, en sån dag i veckan.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-19 18:22
#92

Inget promenerat idag. Dock en herrans massa bilåkande. Imorgon vägning och fastedag, jippi!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-20 15:15
#93

5 km promenad i ösregn. Hade blivit ytterligare 5 km om det inte vore för att jag blev så dyngsur och frusen - vill inte riskera att bli sjuk! Fastande som går, blivit lite av en vana nu, så inget konstigt med att leva på 600 kcal två dar i veckan längre. Behöver kanske en ny utmaning. Längtar tills jag blir lite lättare så jag kan ut och springa. Just nu står vågen på 119,6 kg, under 120 kg i alla fall! Det ska firas med att gå och se en biofilm, dock är det inget som jag har råd med just nu tyvärr. Men har bion innestående i alla fall :D

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Amandla
2014-10-20 16:01
#94

Härligt att du fortsätter gå ned i vikt! Och grattis till namnbytet 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Evelina!
2014-10-20 16:33
#95

#94 Tack snälla! Ja, ville ha något mer seriöst än "Garderob" nu när jag är Sajtvärd och allt 😊Underbart med viktnedgång med, även fast jag tror att vågen ljuger lite (beror helt och hållet hur man står på den hur mycket man väger), men håller mig till de lägsta siffrorna, så jag hoppas att det blir någorlunda rättvist.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-10-21 11:04
#96

Fastedagen är över och nu har jag två dagar på mig att äta vad jag vill! Dock är jag aldrig hungrig på morgnar/förmiddagar nästan så allt jag sa till mig själv igår att jag skulle äta så fort jag vaknade idag känns äckligt och som något jag inte vill ha på tallriken. Har idag fått i mig två Activia-yoghurtar med citronsmak, men även dem tog det emot att äta :( Har huvudvärk också, trots att jag druckit ordentligt och trots att jag fått mitt dagliga kaffe :(

Idag känns det verkligen motigt att göra det mesta. Tror inte att jag kommer komma ut på någon promenad utan idag vill jag bara ta det lugnt. Helst bara sova. Men vi får se hur jag känner mig lite längre fram. Kanske huvudvärken går över och kanske att jag får lite extra energi någonstans ifrån.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Amandla
2014-10-21 11:08
#97

Jag vaknade med migränkänning så det blir inget fastande idag. Någon måtta får det vara. Annars har jag fått igång mitt fastande igen, däremot slarvar jag ordentligt vissa ätardagar. Blä, att det ska vara så svårt att få ordning på det…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Evelina!
2014-10-21 11:15
#98

#97 Åh, stackars dig. Vad jobbigt med migränkänningar! Jag tycker att man får slarva under sina ätardagar, jag t ex äter ju gärna på McDonald's under mina ätardagar, fastän jag inte skulle från början, men än så länge har det funkat. Och då ser jag heller ingen direkt anledning till att sluta. Nu vet jag inte vad du menar med att slarva, men så resonerar jag i alla fall.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Amandla
2014-10-21 11:23
#99

Godis… sånt som inte är okej när man äter lchf. Någon macka här och där slinker också ner. Tänk om jag kunde få tummen ur och göra någon sorts lchf-kex istället, de är så bra till mellanmål.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Evelina!
2014-10-21 11:41
#100

#99 Åh, vad jobbigt. Men är LCHF verkligen rätt för dig? Jag har försökt med strikt LCHF men det slutade med att jag på nätterna började drömma om potatismos och havregrynsgröt, det var inte speciellt roligt! 

LCHF-kex låter jättegott, tycker att du ska göra såna så fort du får tid över. Har du något bra recept att dela med dig av?

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Amandla
2014-10-21 12:23
#101

Jodå, det är så rätt det kan bli. Jag ska bara lyckas övervinna sockerberoendet…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Evelina!
2014-10-21 12:43
#102

#101 Okej, ja för mig funkade det inte alls. Hade enorma problem med sockersug under hela tiden jag testade. Men som sagt, vet man att det är rätt så är det förmodligen helt rätt :) Hur länge har du kört med LCHF förresten? Det pratas ju om att sockerberoendet är värst olika lång tid ifrån där man slutade med socker/började med LCHF. Kanske är det enklare att råda bot på sockersuget om man vet mekanismerna bakom? Fast det där har du säkert bra koll på själv 🙂

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Amandla
2014-10-21 12:45
#103

Snart fyra år är det. Men jag har inte kört konsekvent hela tiden utan tar det lite lättare periodvis och det är då jag trillar dit. Jag är så väl medveten om det men ids inte göra något åt det, det är ingen idé förrän jag känner att det är dags. Är jag bestämd till 100 % så funkar det fint. Det tar ett par veckor att bli av med sockersuget.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Evelina!
2014-10-21 12:52
#104

#103 Aha, ja det är ju ett tag. Och jag känner igen det där, så länge man saknar motivationen att sluta med godis/sötsaker kommer det inte fungera att sluta heller, hur gärna man än "vill".

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Annons:
Evelina!
2014-10-22 16:53
#105

Gått 5 km, har min sockerdag idag så har bakat hallongrottor (katastrof) och äppelpaj (troligen också katastrof)… Har dessutom ätit några godisar. Ska bli skönt att fasta imorgon!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Amandla
2014-10-22 22:01
#106

Jaha, frukost och mellis funkade bra idag, men sen var jag på ett köpcentrum med en kompis och fikade. Kaffe och chokladboll ☺️Den var inte alls så god som jag tänkt mig, mycket för att jag fick dåligt samvete. Jag har bestämt mig för att jag måste göra mig fri från sockret först innan jag börjar fasta på allvar, för hittills har jag klarat att fasta men dagen efter har det blivit vräka-sluka-trycka snask. Så jag måste bryta mönstret, och då får det bli så här. Att äta mig riktigt mät på bra mat är smart för då orkar jag inget godis.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Evelina!
2014-10-23 18:46
#107

#106 Åh så tråkigt. Tror också på att göra sig fri från sockret innan man börjar fasta, för det är drygt som det är! Men jag tycker du gör det bra, jag skulle aldrig klara att äta enligt LCHF.

Fastedag idag jag, fy farao vad drygt det är! Ingen motion blev det heller, förutom några hundra meter på stan. Får vänta till åtminstone 20:00 innan jag tar min sista drink, men jag känner att jag är så hungrig!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

fridelfina
2014-10-23 19:26
#108

Jag är likadan, 5:2 verkar inte vara nåt för mig. Funkar bättre att äta mindre portioner och inte äta gluten, dvs pasta, bröd osv.

 
 

Evelina!
2014-10-23 19:44
#109

Har nu lagat middag inför morgondagen (gör oftast middag på mina fastedagar då jag kan dryga ut fastandet med lite "avsmakningar") och nu känns det inte alls jobbigt att hålla ut till 21 åtminstone innan jag tar dagens sista drink.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

fridelfina
2014-10-23 19:46
#110

Vad duktig du är!

 
 

fridelfina
2014-10-24 21:23
#111

Halloj Evelina, hur går det idag då?

 
 

Annons:
Evelina!
2014-10-24 21:29
#112

#111 Dåligt! Började redan igår då jag var så satans hungrig att jag kl 22 käkade indisk kycklinggryta med ris trots att jag hade fastedag. Idag har jag haft snaskardag då jag umgåtts med min syster. Och därtill noll motion! Men ska bli bättre!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

fridelfina
2014-10-24 21:46
#113

Nya tag i morgon! Här kommer en massa tips, ta vad du vill och förkasta det du inte gillar.  Försök vara lite extra "snäv" ett tag för att lättare komma på spåret igen!

Käka äggomelett med en skvätt fet grädde i och lätt stekt skivad tomat till frukost så slipper du få upp blodsockret så fort att det blir svårt att motstå suget när det dippar! Skippa kolhydrater (alla de man tar bort i LCHF) hela dagen och käka fullfeta produkter som du blir mätt på och blir du sugen på nåt så ta nötter, pumpafrön eller nåt som inte påverkar blodsockret nämnvärt. Käka Creme Fraische och bär om du är sugen på sött, det dämpar och mättar längre.

 
 

Evelina!
2014-10-26 16:45
#114

Det här går inte bra! Har idag fallit tillbaka i mina gamla vanor, köpt (och ätit upp) massa godis och sen middag på det = proppmätt och illamående. Suck! Blir så ledsen och besviken på mig själv. Men vi får se vad denna slarvvecka för med sig, imorgon är det vägningsdags igen.

#113 Tack så hemskt mycket för dina bra tips! Jag har testat LCHF men det har inte funkat något vidare för mig hittills. Har emellertid köpt hem både grädde och ägg, så funderar på att köra på det i veckan som kommer.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

fridelfina
2014-10-26 20:29
#115

Känner såååå igen det där och är bättre på att ge råd än följa dem själv! 😇 

Men du behöver komma ur blodsockersvängningarna på nåt sätt, för det är dem som triggar suget! Kan du göra/äta nåt som inte får dig att åka jojo i blodsockret när du äter? Hm, visst körde du typ nutrilett också? Kanske det skulle funka om du "shakade" fler än det tillåtna 5-6 påsarna? Alltså köra en drink varje gång du är hungrig/sugen och så dricka vatten/te/kaffe i mellan. Oavsett om du dricker nutrilett (eller vad du drack?) 10 ggr på en dag är det ju mindre energi än massa godis, men du håller dig mätt hela dagen…. 

Förresten, har du motionerat sm vanligt denna vecka? Om inte kanske det är det som saknas för att hålla balansen?

Kram å nu är det verkligen en ny vecka du har framför dig!

 
 

Evelina!
2014-10-28 15:33
#116

#115 Ja, jag kör(de) fastedagar, men har nu den senaste veckan inte orkat/velat hålla på med det då magen blir kokobello av det. Så nu kör jag typ vanlig mat med inslag av LCHF. Är lite orolig för jobb och sånt som drar igång nästa vecka, så det här med att gå ner i vikt har legat på is några dagar. 

Godissuget har hållit i sig, även om det är bättre idag. Godiset jag köpte tog slut igår kväll, så har ju ätit godis de senaste tre eller om det är fyra kvällarna - inte bra! Men nu tar jag nya tag och satsar på att hålla mig till en dag i veckan.

Idag har jag gått kanske 600 meter totalt, ska försöka ha som målsättning att varje dag jag är hemma när det är ljust ute (dvs de dagar jag jobbar kväll) ska gå till grannbyn fram och tillbaka (5 km). Tror det blir lagom med motion. 

Men - en sak som förbryllar mig! Har ju slarvat som bara den denna veckan och ändå när jag vägde mig hade jag gått ner 5,6 kg! Så nu står vågen på 114 kg (dvs minus 10 kg sedan jag började!). Detta gav mig inspiration till att fortsätta att kämpa mot sötsug och annat, och att motionera mer.

Ber om ursäkt för rörigt inlägg, ville bara försöka sammanfatta det mest essentiella.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

fridelfina
2014-10-28 16:19
#117

Grattis! Kanske du ändå ätit mindre mängd kalorier än tidigare trots många avsteg från din önskvärda måltidsordning?

 
 

Evelina!
2014-10-28 16:20
#118

#117 Ja, nåt sånt måste det vara. Glad är jag i vilket fall som helst!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Annons:
Upp till toppen
Annons: