Annons:
Etiketttolkningar
Läst 663 ggr
Evelina!
9/11/14, 6:52 PM

Folkets betydelse

Alltså, jag blir tokig när jag får upp någon ur folket i mina läggningar. Jag slits emellan att tolka dem som fysiska personer och att tolka dem som de egenskaper de tillskrivs. Som för övrigt är dåligt beskrivna i litteraturen enligt min mening.

Snälla ni, kan inte ni dela med er av era tankar kring hovkorten, deras betydelse och mening i läggningen. För det är där jag behöver få hjälp, att lära mig få in dem i sammanhanget.

Tacksam för svar!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Annons:
H-lena
9/11/14, 7:32 PM
#1

Jag håller med där! tycker också det är supersvårt. Tror det är ganska personligt hur man tolkar dem. Vissa tycker jag symboliserar mer .. egenskaper, vissa symboliserar lite mer händelseutvecklingar. Svårt att förklara. Kungarna tycker jag är svårast nästan!


Evelina!
9/11/14, 7:46 PM
#2

Jag tycker att alla är lika vidriga att tolka, haha. De har liksom ingen naturlig följd som korten ess-10 har i respektive svit, där kan man liksom se händelseförloppet framför sig, först början (esset), vidare till balans (två) till nya händelser (tre) osv.. Nä, hovkorten är inte mina favoriter helt klart. Men det är bara att öva på det med som med allt annat antar jag.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Skogshumblan
9/11/14, 8:22 PM
#3

Twice.se tycker jag har fenomenalt enkla och tydliga förklaringar. Är dock osäker på om de har på folket. Vet att häxor i fokus har en tarottråd också. Kanske finns något i arkiven här eller där?

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Amandla
9/11/14, 9:34 PM
#4

För att krångla till det ytterligare så kan folket även symbolisera händelser 😛


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
H-lena
9/11/14, 10:39 PM
#5

#4 precis det är så jag tänker också! Inte alltid men ibland.


Tarotstollan
9/11/14, 10:49 PM
#6

Ja, det är nog de kort som de flesta har problem med tror jag.
Även jag vet inte hur jag skall tolka dem när de kommer upp. Jag brukar känna efter om det är något i mig som passar korten om det är en läggning för mig eller om det passar någon jag känner som kommer att påverka mig.
Ibland tolkar jag bara vad kortet visar i bild och låter det vara så.

På Twice hittade jag tolkningar för alla kort, det jag läste om mitt eget personliga kort, var bra! 👍Hade inte hört det innan, så det var kul!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Skogshumblan
9/12/14, 5:24 AM
#7

Twice.se är en guldgruva!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Evelina!
9/12/14, 2:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Såg Twices förklaringar nu och lite klokare blev jag allt. Ska bara försöka lägga allt jag läser på minnet, vilket tar sin lilla tid, men har i alla fall börjat…

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

fridelfina
9/12/14, 5:09 PM
#9

Jag ser dem som människor, men det beror på frågan hur jag tolkar dem

 
 

H-lena
9/12/14, 6:27 PM
#10

Jag måste ändå säga att jag är lite "anti" att läsa såna beskrivningar av samma anledning som att man inte ska läsa i häftet när man börjar lägga Tarot. Att man ska tolka mer intuitivt. Jag kan inte säga att jag har tolkat intuitivt exakt hela tiden men jag jobbar verkligen på det. Detta blev nog lite OT men ändå en tanke angående det här med att tolka folket (fö, när jag läste rubriken "folket" tänkte jag, "men vad tusan är det här? Är det någon ny kategori eller indelning eller nåt inom Tarot?!" Sen förstod jag att det syftade på "hovet", eller vad man kallar dem! 😃 ).


Evelina!
9/12/14, 6:32 PM
#11

#1 Så olika vi är! Jag är i behov av en beskrivning - räcker med ett par ord - för att göra en intuitiv tolkning av kortet. Jag brukar ofta tänka vad som står i "skolboken" om kortet och därefter "får jag fram grejer" som ligger till grund för min tolkning utav läggningen. Men skolboksexempel har det varit ont om tycker jag när det talas om hovkorten (vill minnas att Ylva Trollstierna i någon av sina böcker berättar om "folket", därav min rubriksättning. Skrattade f ö gott när jag såg vad du trodde att jag avsåg att mena i min rubrik, haha). Och då blir det givetvis svårare för mig att få något intuitivt intrillandes i mitt huvud.  Intressant hur olika vi använder korten tycker jag!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

H-lena
9/12/14, 6:49 PM
#12

#11 Jo du har rätt, vi är nog rätt olika! Jag ville verkligen använda boken men försökte att inte göra det så mycket. Tycker ett kort kan betyda väldigt olika saker beroende på läggningen och frågan. Men sen är jag ju väldigt Nybörjare fortfarande. Absolut har du rätt i att det finns väldigt få "skolboksexempel" på hovkorten! 

Haha vad roligt att jag kunde sända lite glädje och skratt till dig! Jag tycker dessutom att ordet "folk" låter lite lägre, alltså jag kopplar inte det till kungar och drottningar direkt, utan då tycker jag att "hov" passar mkt bättre. Så där var en till omedveten tolkning! Tokigt det blir ibland när man läser något och "tolkar det". Ja det har du helt rätt i. Ja det är intressant verkligen att man är så olika! Sen är ju olika personer andliga/intuitiva på olika sätt, jag tror det hänger ihop med det också. Men känner inte du också (nu kommer det en massa grejer hej vilt här!) att man kanske tolkar ett kort i en läggning, man ser ju vad kortet föreställer, ibland kanske jag kommer ihåg något jag läst om kortet, något nyckelord eller så, t.ex. så betyder kortet döden nästan alltid förändring för mig. Men sen när man tolkat kortet och därefter läser vad kortet "egentligen" står för inte alls är det du fick fram? Det händer väldigt ofta för mig, och i början trodde jag att det var för jag hade gjort en felaktig tolkning. nu vet jag att det är jag själv som får till mig information/tolkar intuitivt och därför blir inte alltid tolkningen som i häftet. Men nu utgår jag också från endast ett häfte, d.v.s. det jag fick med min kortlek. 

Snurrigt blev det och många ""! Hehe.


Evelina!
9/12/14, 6:57 PM
#13

#12 Du har så rätt! Många gånger har jag tolkat kortet på helt annat sätt än vad som står i boken, men jag har också lärt mig det du talar om, dvs. att intuitionen har varit framme och att det inte behöver vara fel! För mig är "folket" snarare personer än bara ett gäng människor av lägre klass eller vad man ska säga, så jag känner det naturligt att kalla de klädda korten (ytterligare ett uttryck) för det, eftersom de ofta symboliserar personer (och situationer, och händelser osv… :P), men inget är rätt eller fel och man ska hålla sig till den term man känner sig som mest bekväm med!

Du är toppen att diskutera med förresten, man blir så himla mycket klokare! Tack!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Annons:
H-lena
9/12/14, 7:14 PM
#14

#13 Jaha, har jag rätt? Haha! 😃 Ja precis, det är nog så det är när man försöker lyssna mer inåt tror jag. Sen ibland när jag läst andras tolkningar av sina läggningar tänker jag "men hur fick de ihop det till den tolkningen?" men då var det antagligen personen i frågas intuition som tolkade det så! Och det är ju det bästa egentligen tror jag. Och ju mer erfarenhet man får av korten och så desto lättare kommer det. Hoppas jag! Jo det har du ju rätt i iofs, att de representerar vanliga människor. Jag har inte gjort det kopplingen egentligen. Men jag tänker ofta att när jag får upp ex. riddare i pentagram, så har han egenskaper som han egentligen alltid har. Förstår du hur jag menar? Kommer inte ihåg just nu på rak arm, men för mig har han ofta symboliserat en person i mitt liv, så när den kommer upp (när jag lägger för mig själv då) så kopplar jag direkt till den personen. Det började med att jag lärde mig keltiska korset där personen man lägger om ska representeras av ett av de "klädda korten". 

Men sen händer det också ibland för mig att jag antingen inte vet alls hur jag ska tolka, eller så får jag för mig att det jag får fram är helt uppåt väggarna. Det är svårt det där! Blir liksom tveksam eller hur man ska säga. Men man ska ju lyssna på sin första känsla vad jag förstår. Och ibland är jag rädd att jag missar viktiga detaljer också. Som det här med att mynt ska ofta innebära en sak, bägare en annan osv osv. "Enligt skolboken". Det har jag tyckt varit för mycket på detaljnivå för att orka bry mig om. Eller så tar jag med det intuitivt, vad vet man egentligen? Tolkar det snarare som mer eller mindre positiva kort beroende på sviten.

Vad kul att du blir klokare! Jag med tror jag! Eller mer insiktsfull eller nåt. Ja det hjälper verkligen att diskutera och dela med sig av erfarenheter! Utan forumet hade jag inte kommit någon vart med detta så är supertacksam för att ha någonstans att vända sig med sånt här!


Evelina!
9/12/14, 8:34 PM
#15

#14 Du skriver så himla bra! Håller med dig i allt!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Upp till toppen
Annons: