Annons:
Etiketterboktipstidningarövrig-media
Läst 3326 ggr
Pilu
2013-06-29 01:10

Nybörjare

Hej!

På senare tid har jag blivit allt mer nyfiken och intresserad av Tarot. Jag har aldrig egentligen varit i kontakt med det och vet inte hur man gör eller vad man kan förvänta sig eller ens om jag kan behärska det. Det jag (tror att jag) vet är att man kan få vägledning och att man ska känna på olika lekar för att veta vilken man ska köpa.

Finns det någon som kan rekommendera en bok eller liknande med info? Finns en uppsjö och jag vet inte vilken jag ska välja…

Tack på förhand :)

Annons:
Skogshumblan
2013-06-29 06:33
#1

Hej, välkommen hit! Spännande att du börjat intressera dig för Tarot. När det gäller Tarot, hur man väljer lek eller vilka man gillar så är det en personlig smaksak. Jag skulle vilja tipsa dig om att kika runt i våra menyer här på vänsterkanten, där finns det länkar oxh annat du kan kika in på,och läsa på om. Ställ gärna frågor eller undra över saker i trådar här, vi lär oss alla på det sättet, van som Nybörjare. Inne på ex vattumannen, någon av de stora boksäljarsajterna som Bokus eller adlibris kan du se olika lekar och kanske börja få en uppfattning om vilka du gillar. aeclectic har all världens lekar på bild men det är ju svårare att leta där när man inte ver vad man letar efter kanske. :P Böcker tycker jag personligen är en annan smaksak men,jag kan varmt rekommendera Ylva Trollatierna, hon har skrivit en rad böcker som finns på vanliga boksäljarsajter. Boe du i en stad med bibliotek finns det böcker där att kika i och låna, alltid en bra lösning tycker jag. Vi är lite nyfikna av oss här inne så du får gärna hojta till och berätta vad du köpt sen. Lycka till!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Amandla
2013-06-29 10:27
#2

Välkommen hit Pilu! 🙂Du har fått en massa bra råd av Skogis, jag tycker hon fick med det mesta.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Tarotstollan
2013-06-29 18:45
#3

Välkommen Pilu och välkommen in i tarotkortens roliga värld!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Pagan
2013-06-29 19:28
#4

Ja varmt välkommen till tarotsajtens underbara värld Pilu. Skogis har svarat ypperligt som vanligt. Har du fler frågor och tankar du vill dela så är du välkommen att dela dem med oss.🙂

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Isa56
2013-06-29 19:34
#5

Varmt välkommen Pilu. Skogis har nog skrivit det mesta. Och dela gärna med dig av dina tankar och funderingar. 🙂

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Pilu
2013-06-30 18:11
#6

Oj vilket välkomnande, och tack för tipsen :) Jag återkommer när jag kommit igång :)

Annons:
[Lynx1]
2013-06-30 20:29
#7

Nog ingen slump att du blivit nyfiken och intresserad av Tarot :-) Önskar dig lycka till Pilu!

Pilu
2013-06-30 21:15
#8

Hur menar du Lynx1?

Pagan
2013-06-30 21:30
#9

Här tror vi inte på slumpen Pilu, vi tror att alla val vi gör är vägledda, så tror jag Lynx menar😃

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Pilu
2013-06-30 23:46
#10

Haha nä det tror inte jag heller att det är :)

Pilu
2013-08-04 22:06
#11

Vad är det för skillnad på tarotkort och orakelkort?

Amandla
2013-08-04 22:16
#12

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Pilu
2013-09-11 23:29
#13

Idag kom jag mig äntligen för att köpa min första lek, blev orakelkort  av Doreen Virtue; Magical Unicorns. Har testat en läggning, den som fanns med i beskrivningen. Jag undrar om det fungerar att tex dra ett kort för dagen, vad man har att vänta osv? Eller är det den läggningen som finns i boken som gäller alltid?

Annons:
Tarotstollan
2013-09-12 00:38
#14

Först grattis till en vacker orakellek!
Nej, du behöver inte alls hålla dig till en stjärna, du kan använda dina orakelkort till vilken stjärna som helst eller om du själv vill hitta på något.
Du kan lägga Keltiska korset med 10 kort om du vill.
Det är bara du själv och din säkerhet med korten som bestämmer vad du vill göra med dem. Ju flera kort desto svårare blir det!
Självklart kan du dra dagens kort med en orakellek!

Själv drar jag ofta ett kort ur en tarotlek och ett kort ur en orakellek. De kompletterar varandra eller också så fördjupar de varandra. Ibland talar de emot varandra men även det är ju en ledtråd!
Lycka till med din lek!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

fridelfina
2013-09-13 18:01
#15

Dagens kort ur en orakellek är det jag mestadels använt orakellekar till. Tycker det är svårare att lägga stjärnor med så många affirmationsliknande kort

 
 

Pilu
2013-09-13 22:27
#16

En stjärna är alltså en läggning?! I instruktionsboken står att jag ska lägga så många kort jag känner för stunden. Finns det någon färdig tråd här där olika stjärnor förklaras?

Amandla
2013-09-13 22:34
#17

Pilu, det finns en hel kategori som heter Tarotstjärnor 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Tarotstollan
2013-09-13 22:35
#18

Javisst, titta under (till vänster) Tarotstjärnor, där är länkar till många olika (läggningar) stjärnor.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

fridelfina
2013-09-13 22:42
#19

… och ja, stjärnor är läggningar😉

Förutom enkorts (och vid behov av förtydligande drar jag ett till) så gör jag ofta trekorts och då är det dåtid, nu och framtid (och ibland tar jag ett personligt kort för mig/den frågande för att relatera till de tre perspektiven). Som sagt så tycker jag det är jobbigt med stjärnor och det beror på att jag tycker att intuiteten försvinner när jag måste ha koll på alla positioner och så. Jag gillar enkelhet!

 
 

Pilu
2013-09-14 11:34
#20

Tack :)

Annons:
Pilu
2013-11-10 00:46
#21

Hej igen!

Går nu en introkurs i medial utveckling mm och vi har börjat titta på Tarot och provat att läsa av varandra - jättespännande och kul! Vi ska nu alltså köpa en tarotlek som är enkel för Nybörjare. Tipset vi fått är Raider-Wait eftersom många lekar bygger på denna. Dock tilltalar den inte mig för fem öre…. Finns det någon som har förslag på en liknande lek som kanske kan passa mig? Gärna på svenska :)

avon
2013-11-10 07:51
#22

Jag rekommenderar en tarotlek som bygger på Rider-Waite traditionen. Det finns många…otaliga :)

En som brukar vara populär är Gilded Tarot.

Min blogg: www.pysselhyss.com

Medarbetare på scrapbooking.ifokus

[Sol69]
2013-11-10 11:21
#23

Jag började med Cosmic och gick sen över till Jolanda och lägger nu oftast med Pagan.. Så mitt råd är att titta på bilderna och känn in om den leken passar just dig..

Fick rådet av min lärare på en medial kurs att inte öppna instruktionsboken och tolka efter min känsla, så jag har aldrig läst en bok om Tarot., utan går helt på känslan.

Pagan
2013-11-10 14:06
#24

Skulle rekommendera Cosmic Tarot 😃Men det är ju för den är min favorit.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Pilu
2013-11-10 18:53
#25

Ja tanken är att den ska bygga just på Rider-Wait. Jag vill lära mig vad sakerna står för och hur det fungerar innan jag ger mig på andra kort. Har förstått att det finns många lekar som bygger på den traditionen, men hur vet man vilka som gör det? Jag vill såklart att leken ska tala till mig, därför jag letar efter en annan än den jag blivit rekommenderad :) Tack för era svar!

Tarotstollan
2013-11-10 19:19
#26

Gillar du inte Ridern för att den är "slarvigt" ritad eller inte gillar färgerna eller helt enkelt för att du inte gillar stilen på korten?

Annars har du ju andra gamla klassiker som: Hanson-Roberts, Morgan-Greer, Pictorial Key bl.a

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Pilu
2013-11-10 20:32
#27

Ja den känns rätt menlös och blek/pastellig, slarvigt ritad som du säger. Ska kolla dina förslag!

Annons:
Pilu
2013-11-10 20:42
#28

Jag gillade alla, kanske mest den sista du föreslog :)

För ett par veckor sedan fick vi läsa av varandra med lärarens kort (hon minns tyvärr inte själv vad leken heter) och jag läste då av ett kort med svärd, kan ha varit 6-8 st. Bilden föreställde en kvinnlig figur som gled fram på mage i ett vatten, hon hade flera svärd i ryggen men hon såg nöjd och harmonisk ut. I bakgrunden som var färglös såg man ett par kala träd. Kortet som jag blev avläst med handlade om pentagram - det var en man som stod på en slags ställning och målade ett pentagram (har jag för mig) på en vägg. Det var en stege lutad mot ställningen. Jag gillade den leken - är det någon som kan ha en susning om vilken det är?

Tarotstollan
2013-11-10 21:12
#29

Tyvärr inget jag kan komma på nu, har för mig att jag sett ett kort med en målande man men tyvärr.
Svärd i ryggen brukar väl oftast vara 10 i svärd.
Var inne och kollade på www.albideuter.de men kunde inte se något där.
Du kan gå in själv där och kolla om det är något som liknar det du såg. Det är ju bara en bråkdel av alla lekar som finns men ändå något att börja med!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Pilu
2013-11-11 18:35
#30

Någon som känner igen denna?

Amandla
2013-11-11 18:41
#31

#30 Pictorial Key är det. Har du tagit bilden själv eller fått lov att använda den? Vill inte vara gnällig, men det är bättre att lägga in en länk än att kopiera in en bild pga copyright-lagen.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Pilu
2013-11-11 19:02
#32

Du har helt rätt, tänkte mig inte för… Men tack för snabbt svar! Blir alldeles snurrig av det här, ska nog lägga ner ett tag 🤔

Pagan
2013-11-11 19:05
#33

Lägger in en bild och länk här för det ser lite underligt ut i tråden

21

http://www.aeclectic.net/tarot/cards/pictorial-key/

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Pagan
2013-11-11 19:06
#34

Pilu, klart du ska fortsätta, man får bli lite snurrig i bland😃

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Upp till toppen
Annons: