Annons:
Etiketttarot-allmänt
Läst 3014 ggr
Puffis
2012-02-02 18:59

Nybörjare i Tarot

Hej hej! Är relativt ny här och har precis börjat med Tarot.. Eftersom jag är lite ovan och enbart har läst om Tarot innan så tänkte jag att nån av er mer vana kunde ge mig lite tips på saker man kan/ska tänka på när man lägger korten och tar hand om dem osv.. Vore jättevänligt!

Tack på förhand // Emilia :)

Om du följer spår du aldrig sett förr, kan du lära med ditt hjärta här och nu.

Annons:
Pagan
2012-02-02 19:10
#1

Hej Puffis och varmt välkommen ska du vara till oss.

Du ställer många frågor på en gångGlad jag har en massa svar, men vet inte riktigt var jag ska börja.

Ta en titt under rubriken "våra egna berättelser" där finns nog en del svar på de frågor du har.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Pagan
2012-02-02 19:11
#2

Om du  inte finner vad du letar efter så tar vi frågorna du har en och enTungan ute

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Skogshumblan
2012-02-02 19:16
#3

Hej och välkommen hit!

Alltid kul med nya personer här!

Du har massa kloka funderingar och jag tycker du gör helt rätt i att fråga och läsa på men mitt viktigaste råd är att känna efter vad som känns rätt för just dig.

Det finns en herrans massa åsikter om vad man ska/ inte ska göra och hur men jag tror att vi alla har våra egna sätt.

Som Pagan skrev, leta runt här inne och fråga om du undrar mer.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[MorganLeFey]
2012-02-02 19:47
#4

Välkommen till sajten Glad

Puffis
2012-02-02 21:03
#5

Ursäkta att jag ställde för många frågor! :) Ska kolla upp det du föreslog Pagan :)

Och tack för det vänliga mottagandet! :)

Jag har en specifik fråga som jag inte funnit svar på någonstans faktiskt.. Det är om jag skulle lägga för någon annan än mig själv (vilket jag inte tänkt och gjort innan ja blivit säker) ska jag tolka korten uppochner om de är uppochner för h*n eller mig? Hoppas någon förstog vad jag menade (usel på förklaring)

Om du följer spår du aldrig sett förr, kan du lära med ditt hjärta här och nu.

Skogshumblan
2012-02-02 21:05
#6

Det är helt okej att ställa frågor tycker jag. Även många på en gång.

Orsaken att jag inte svarar är att jag tycker du själv ska hitta dina svar, mitt sätt är mitt sätt och funkar för mig men inte för någon annan.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
Pagan
2012-02-02 21:14
#7

Jag är alltid noga med att lägga alla kort i rätt ordning så att säga, men jag förstår vad du menar. skulle ett kort - trots att jag lagt dem "ordentligt" ändå hamna upp & ner så ger det en annan krydda i tolkningen. ser man till kortet solen som ju är ett positivt kort så blir den omvända tolkninge totalt omvänd - så som kraftlöshet, tid för vila - man skulle kunna säga att betydelsen blir den omvända att kortet dräneras på sin energi - och i de fall man drar ett vanligtvis negativt kort så blir det i omvänd ordning mycket mera positivt.

När du suttit med dina kort, granskat dem från alla vinklar, upp och ner och som "normalt" så känner du när du lägger dem - i den ordning de hamnar - i vilket sällskap - och i den vinkel de får - också den betydelse kortet får i den aktuella stjärnan.

Intuitionen vägleder dig.

Hoppas du förstår vad jag menar - annars så kan jag försöka formulera mig bättre

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Skogshumblan
2012-02-02 21:17
#8

Det är helt okej att ställa frågor tycker jag. Även många på en gång.

Orsaken att jag inte svarar är att jag tycker du själv ska hitta dina svar, mitt sätt är mitt sätt och funkar för mig men inte för någon annan.Flört

Men för att bena lite i dina frågor kort kort;

läggningar; jag lägger aldrig för tredje part, alla har rätt till sin egen integritet, ja och nejfrågor funkar inte med Tarot men det antar jag att du redan vet. Skrattande.

Hur man tar hand om dem, håll dem rena och snygga. Hur och om du renar dem är en smaksak och det samma gäller hur du förvarar dem.

Men åter igen, gör det som känns rätt för dig, som du trivs med och funkar för dig.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Pagan
2012-02-02 21:23
#9

En liten fortsättning på mitt svar - nu när jag läser din fråga igen - Korten är ju lagda åt ditt håll, är de då upp o ner för dig så är det så du ska tolka dem.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Bara Anna
2012-02-02 21:42
#10

#5 Bra svar från Pagan! Mitt lilla tillägg: Det kan du egentligen bestämma det där helt själv efter hur det känns bäst att arbeta! Det viktiga är egentligen att du är konsekvent så att du ena gången inte gör på ett sätt och andra gången på ett annat!

Sedan så kan du alltid låta din vän sitta BREDVID dig när du lägger ut korten, så ser ni dem från samma håll! Trångt med praktiskt. :-)

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Skogshumblan
2012-02-02 21:43
#11

Håller inte med om konsekvent-grejen. Ibland känns ett sätt helt rätt men nästa gång känns ett annat rätt, följ din intuition.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[urshamanismen.se]
2012-02-03 01:35
#12

Välkommen hit Glad

Som dig är jag ny på Tarot men har jobbat andligt många år bara inte kommit till skott med just tarotläggningar bara nosat lite.

Håller med alla i tråden att gå på den känsla som för dig känns rätt det är den absolut bästa vägledningen att lyssna på vad som käns rätt elle fel för en själv.

Personligen är jag  konsekvent med att inte lägga på ekonmi eller kärlek men det för mig har med mina andliga värderingar att göra men åter igen känner man något är rätt då följer man den känslan och det brukar bli bra.

Tror att vara konsekvent är viktigt,jag skulle inte vilja lägga en viss läggning på en person och sen neka en annan det skulle se ut det Skrattande

Nu kommer jag inte att använda Tarot mer än för egen räkning och öva lite på andra som tex den distanskurs jag nu gör kommer säkert läggning för andra vilket behövs men stopp är det med ekonomi och kärlek det är inte min plats att vägleda på varken som shaman eller något annat.

Här inne finns många duktiga som kan ge dig tips och jag återkommer till följ det som för dig känns rätt .All Lycka Till du har massor av roligt framför dig,en helt ny värld som öppnas Cool

Bara Anna
2012-02-03 07:51
#13

#11 Det där är ju en smaksak såklart. För mig är det mycket en fråga om energien faktiskt. När jag konsekvent håller mig till ett sätt att arbeta med korten en kortare eller längre period så förstärks svaren jag får med en magnitud som inte bara kan förklaras av upprepning. Jag tror personligen att det är för att jag har satt intentionen att jobba på ett visst sätt under en period som förstärker energi och informationsutbytet.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Annons:
Skogshumblan
2012-02-03 08:09
#14

BaraAnna, då förstår jag lite bättre vad du menar. Vi är alla olika, och tur är väl det!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Puffis
2012-02-04 13:36
#15

Tack så mkt för fina svar, ska ta till mig det och tänka efter men ändå hålla mig till vad som känns bäst Glad

Ni verkar vara väldigt trevliga så det här kommer bli roligt! :)

Om du följer spår du aldrig sett förr, kan du lära med ditt hjärta här och nu.

Isa56
2012-02-04 15:01
#16

Varmt välkommen till oss Puffis. Skrattande

Korten är för mig ett redskap. Och jag behandlar dem som de också. Jag är rädd om mina kort. Däremot sorterar jag inte dem i ordning varje gång jag använt dem. Det gör jag bara ibland. Då lägger jag ut alla korten och låter dem ligga så ett par timmar.

Mest för att jag trivs med den rutinen. Sen samlar jag ihop dem lägger ner dem i en påse och ner i en låda vid mitt skrivbord.

Ritualer som tända rökelse, använda olika kristaller eller tända ljus och ha en speciell duk. De är saker du gör om du trivs med det. men det är inget måste för en bra läggning.

Korten tolkar jag från min sida av bordet, alltså de jag ser. Nu använder jag inte upp och nervända kort, om inte de av någon outgrundlig anledning hamnar så. Då blir tolkningen som Pagan skriver i inlägg #7 den motsatta.

Men jag går väldigt mycket på min intuition också. vailka känslor, tankar och bilder jag får. Manualen använder jag mest om jag inte får någonting alls till mig, kortet säger inget alls. Då kan manualen hjälpa till att få igång tolkningen.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Upp till toppen
Annons: