Annons:
Etiketttarot-stjärnor
Läst 2921 ggr
Pagan
2010-11-13 14:22

Vägskälet

5 kortsstjärnan som kallas vägskälet passar utmärkt när en person står inför en förändring i sitt liv. Du som frågeställare står i mitten av en rad vägar som leder åt olika håll Men innerst inne undrar du om du alls vill göra någon förändring. Tolkningen talar om vad som skulle kunna hända under rätt förutsättningar. Denna stjärna är unik för beslutsfattande eftersom du i slutet av tolkningen går tillbaka till kort 1 (fråga) och åter utvärderar om du vill förändra något i ljuset av kort 2 - 5 och i så fall vad. Om du vill kan du ta hjälp av ett extra kort på kort 1, för att klargöra läget ytterligare.

               2

  5           1             3

               4            

Kort 1: Din nuvarande plats, där du kommer att förbli om du väljer att inte göra föreslagna ändringar. I slutet av tolkningen återkommer du till detta kort för att åter utvärdera dess betydelse.

Kort 2: Det du vinner, förändringens fördelar.

Kort 3: Det du förlorar, förändringens nackdelar.

Kort 4: vem eller vad som hjälper dig att göra den önskade förändringen.

Kort 5: Vem eller vad som hindrar dig från att göra den önskade förändringen.

Kort 6: Detta kort är valfritt och väljs ur leken om kort 1 behöver klargöras ytterligare.

Tolka vart av ett av korten i tur och ordning. Vänta med att säga något slutgiltigt tills du tolkat kort 5. Du kommer upptäcka att din tolkning av kort 1 har förändrats under tolkandets gång, om inte så fokusera åter på din fråga och dra ett extra kort för att klargöra din frågeställning ytterligare.

Tidsskalan handlar mycket mer om intuition än om påtagliga tecken. Men Ess, Tior, Åttor och Riddare indikerar snabba rörelser.

Stav och Svärdskort handlar om att satsa så fort som möjligt.

Från den stora Arkanan indikerar Narren, Magikern, Kejsaren, Vagnen, Lyckans Hjul, Döden (särskilt om det finns ett ess med i tolkningen), Solen, Stjärnan och Världen definitivt att du ska agera snabbt.

Ur Stora boken om Tarot - Cassandra Eason

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Pagan
2010-11-13 14:26
#1

Sitter och filurar på olika val jag ska göra inom den närmaste framtiden. Val jag måste göra vare sig jag vill eller inte och fann denna stjärna i en av mina Tarotböcker. Kanske det finns fler som filurar och som kan ha användning av denna stjärna.

Kanske kan vi filura tillsammans och hjälpas åt med tolkningarna om vi kör fast.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Spanaren]
2010-11-13 14:38
#2

Tack Pagan för denna fina info Kyss /kram

Howliten
2010-11-13 15:05
#3

Den här ska jag bokmärka och prova med min lek. På mig själv. Glad

Tack Pagan

Jag är glad. Är du?

[Spanaren]
2010-11-13 16:07
#4

# 3 Bokmärka var det och tack för den uppmaningen Kyss

/kram

Pagan
2010-11-13 16:13
#5

Sitter med mina kort och ser att jag har det bäst som jag har detObestämd lade t.o.m ett extra kort på ettan som säger samma sak. Så det blir till att sitta stilla och avvakta då tydligen. Så mitt filurande fortsätter……

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

jagealltidglad
2010-11-13 16:15
#6

TS känns som denna va riktad till mig just idag..

tack för du gjorde inlägget Skrattande

Värme och kärlek till dig för det är du värd

//jagealltidglad

Annons:
Isa56
2010-11-13 16:34
#7

Ojoj, som jag inte hade och göra. Flört Den här måste jag få tid att lägga för mig själv.

Tack PaganSkrattande

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Pagan
2010-11-13 16:49
#8

#6 jojomensan, du fanns i mina tankarFlört

#7 Klart du ska göra Isa, du har oxå en del filurande du filurar påSkrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Doris
2010-11-13 18:49
#9

Tack Pagan Glad ska lägga denna på mig själv någon dag

Allting är möjligt

Howliten
2010-11-13 19:59
#10

Nu har jag lagt den och gjort ett försök att tolka den. Jag ska definitivt handla.

Jag drog ett extra kort, det 6:e. Av mina 6 kort så är 2 svärd och 2 stavar. Stav och Svärdskort handlar om att satsa så fort som möjligt. Så nu är jag minsann supersnabb i min satsning Skrattande

Den var ny den här men jag känner att jag ska fortsätta med den. Jag gillade den. Den var snabb.

Jag är glad. Är du?

Pagan
2010-11-13 20:11
#11

Va bra att du känner så, har oxå en bra känsla för denna stjärna.Glad

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Elpida
2010-11-13 20:53
#12

jag har öronmärkt tråden och ska göra den nästa gång jag sitter med korten.

Tackar och bugar för att du delar med dig PaganGlad

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

jagealltidglad
2010-11-14 11:05
#13

La vägskälet för mig själv, då jag och även Pagan kände att jag behövde lite inre vägledning..

Men jag blev inte klokare alls, tycker det är svårt att lägga för mig själv, jag blir bara mer snurrig…

Jag "trodde" jag va rätt duktig på att lyssna på min intution, efter vad andra säger så brukar det stämma rätt bra, men jag börjar faktiskt tvivla.. får för mig att det tillslut blir någon slags önsketänkande i stället för att lita på intutionen,,,haha jag är nog ett hopplöst fall att lära mig Tarot tolkning..

Värme och kärlek till dig för det är du värd

//jagealltidglad

Annons:
Pagan
2010-11-14 11:14
#14

Jag kan också uppfatta det som svårt att lägga för mig själv ibland. Men håller jag stenkoll på ursprungsfrågan så brukar det klarna lite mer. Är det något specifikt kort du fastnat på? Kanske kan vi andra hjälpa till?

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

jagealltidglad
2010-11-14 11:22
#15

det låser sig på något sätt..

det är nog hela stjärnan i sig som jag inte får ihop, vet inte riktigt hur jag ska tänka vid första kortet och då blir det splittrat vid dom resterande kortet..

försöker förklara

frågan jag ställde va, ska jag ta detta samtal med XXX (vet att det inte är ett lätt samtal, men behövligt)

kort 1 : kung i Pentagam.. och redan här fastnar jag. hur ska jag tänka, utifrån mig, utifrån personen som frågan berör… eller…snurrigt snurrigt..

Värme och kärlek till dig för det är du värd

//jagealltidglad

Pagan
2010-11-14 11:43
#16

Du frågar "ska jag ha detta samtal med XX" och drar kung i pentagram - svar ja. Kortet står för stabilitet och trygga beslut - så klart ja, detta samtal har du en bra grund till att ha.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

jagealltidglad
2010-11-14 12:03
#17

#16 "skrattar" du får det att låta så enkelt, det är klart att jag ska prata med vedebörande..

jag gjorde det svårt för mig själv vid första kortet, när jag ser det utifrån det du skriver så faller hela stjärnan på plats..

tack tack tack Kyss

Värme och kärlek till dig för det är du värd

//jagealltidglad

Pagan
2010-11-14 12:06
#18

ja men va bra, glad att vara till hjälpKyss

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Denna kommentar har tagits bort.
Pagan
2010-11-14 15:17
#20

nja det kan ju klart tolkas på olika sätt, så som du säger. men ursprungsfrågan är "ska jag ta detta samtal med XX" på position 1. Det är ju roten ur sas. Härifrån ges olika vägar som korten vägleder oss på - sedan återgår vi till ursprungsfrågan och väljer därefter om det var en bra utgångspunkt utifrån de kort som ligger på position 2-5. Utgångsfrågan måste ju besvaras först - sedan väljer vi om det korten vägleder oss att göra känns rätt efter sista kortet - har frågeställningen då förändrats kan vi dra ett extrakort till hjälp.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
jagealltidglad
2010-11-14 15:39
#21

#19 i just detta fall föll hela stjärnan på plats när jag såg jag förstod hur jag även kunde se kort 1, det va det kortet som snurrade till det för mig för resten av stjärnan blev så motsägelse full när jag inte kunda tolka kort 1, jag la även kort 6 som styrkte kort 1.

min önskan hade varit att det inte skulle bli så för det kommer vara tungt att utföra uppgiften, men jag förstår att jag behöver det och korten förstärkte min känsla..

Värme och kärlek till dig för det är du värd

//jagealltidglad

Bloudwedd
2010-11-14 16:18
#22

#21 Ja det är ju egentligen det viktigaste! Att du känner att du fått det besked du behövde!

[GunillaR]
2010-11-14 17:33
#23

Tack Pagan!

Jag har inte gjort den, men ska lägga denna när jag kommit på hur jag ska formulera min fråga.

Isa56
2010-11-14 18:58
#24

FlörtHm frågade hur mitt jobb kommer att bli om jag accepterar det erbjudamndet jag antagligen får? Blev inte klokarwe alls. Förvånad

Första kortet var nio i svärd. Där stöp jag. totalt nollad. Verkar bli ganska jobbigt iallafall.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Bloudwedd
2010-11-14 19:06
#25

#24 En av anledningarna till att du är förvirrad kan det kanske vara att du faktiskt inte har fått något erbjudande ännu? Korten kanske symboliserar din egen oro, och tankespöken kring om du kommer få det eller inte? Bara mina tankar….

Isa56
2010-11-14 19:10
#26

#25 Jo det kan du ha rätt i. erbjudandet handlar om en omplacering på grund av en axelskada, så någon form av erbjudande kommer det att bli. Men som sagt det har inte kommit än, så du kan ju ha rätt i det. Skrattande

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Pagan
2010-11-14 19:43
#27

å detta underbara kort 9 i svärd. Hoppas det klarnar och att du gör om läggningen då du fått klara besked från jobbet Isa. Det enda goda med 9an är ju att efter regn kommer solsken, men först ska man ju genomgå ösregnet förståssTungan ute

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Isa56
2010-11-14 20:11
#28

#27 Ja hehe, fast lite klokare har jag blivit. Och det är att jag fortfarande vill ha allting direkt, utan väntetid. Varför vänta när något ska göras? Oräknat städning förståss. Oskyldig

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Pagan
2010-11-14 20:17
#29

Där håller jag ju med dig fullständigt. Skrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Skogshumblan
2011-01-08 19:02
#30

Kan man göra denna läggning som total rookie och tyda ut ganska bra själv?

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Pagan
2011-01-08 21:20
#31

ja det tycker jag absolut. Skrattande

Vad som är svårast är ju egentligen att hålla grundfrågan i fokus. Det är lika viktigt i alla läggningar vi gör. Så skriv ned din fråga - ordentligt formulerad - annars kan du snubbla för det är svårt att vara objektiv.

Får du problem så hojta.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Skogshumblan
2011-01-08 21:29
#32

Oki. Tack, jag väntar ju på leken så under tiden kan jag ju fila på frågan. Har en på lut men det är ju formuleringen som någon skrivit här innan:)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Pagan
2011-01-08 23:18
#33

Flört

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Skogshumblan
2012-08-31 22:51
#34

*puffar en jättebra läggning*

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
Upp till toppen
Annons: